...

گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق چه کاربردی دارد؟

دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق یکی از مسائل حقوقی مربوط به طلاق است که لازم است در صورت نیاز با کمک وکیل متخصص در امور خانواده درمورد آن اطلاعات لازم را به دست آورید.

در این مقاله از گروه وکلای خانواده تلاش می کنیم تا به مواردی که دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را ضروری می کند بپردازیم و به مهمترین سوالات رایجی که در خصوص این امر وجود دارد پاسخ دهیم.

گروه وکلای خانواده مجموعه ای حقوقی با تخصص متمرکز در حقوق خانواده و طلاق توافقی است که به دلیل همین تمرکز و تخصص ویژه می تواند پاسخگوی تمامی نیاز مراجعان در حیطه حقوق خانواده باشد. برای آشنایی بهتر با گروه وکلای خانواده و طیف متنوع خدمات مورد ارائه از سوی این مجموعه مجرب کافی است با ما تماس بگیرید.

گواهی بکارت چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

گواهی بکارت یا گواهی سلامت پرده بکارت یک گواهی تخصصی پزشکی است که اثبات می کند بکارت زن سالم است. در واقع این گواهی نشان می دهد که زن رابطه جنسی واژینال نداشته است و در نتیجه طبق قانون ایران باکره محسوب می شود. هرچند بسیاری از پزشکان معتقدند بکارت ممکن است قابل اثبات نباشد و این امر به نوع بدن هر زن بستگی دارد اما باکره بودن زن و اثبات آن در نظام حقوقی ایران اهمیت دارد و آثار حقوقی مختلفی برای هر یک از زن و مرد می تواند داشته باشد.

بنابراین می توان گفت بکارت زن و دریافت گواهی مربوط به آن در موقعیت های مختلفی می تواند تاثیرگذار باشد. برای مثال ممکن است به دلایل فرهنگی در ایران که بکارت دختر را در زمان ازدواج نام می داند، دختری که قصد ازدواج با یک مرد را دارد گواهی بکارت دریافت کند تا عدم وجود ارتباط جنسی خود تا قبل از ازدواج نشان دهد. علاوه بر ازدواج، بکارت زن در زمان طلاق یا فسخ ازدواج هم می تواند واجد آثار حقوقی مختلف باشد که نیاز به دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را ایجاد می کند.

برای مثال مرد می تواند به استناد عدم بکارت زن در زمان ازدواج درخواست فسخ ازدواج را نماید. در این موارد بکارت زن به عنوان یکی از شروط بنایی ازدواج در نظر گرفته می شود که در صورت درخواست مرد و اثبات فقدان آن می تواند مبنای فسخ نکاح باشد.

الزام به تهیه مسکن بیشتر بخوانید: الزام به تهیه مسکن مستقل و بررسی ارتباطش با نفقه

در ادامه به طور دقیق تر درباره بکارت زن در این مورد و موارد نیاز به گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق سخن می گوییم.

گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق

گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق چه کاربردی دارد؟

در قسمت قبل توضیح داده شد که اصولا بکارت زن چه در زمان ازدواج و چه در زمان طلاق یک موضوع مهم است که می تواند به لحاظ حقوقی آثار مختلفی بر خود زن یا حتی مرد داشته باشد. بکارت زن حتی از لحاظ کیفری در جرایمی مانند زنای به عنف یا همان تجاوز اهمیت دارد. اما سوال مهم که موضوع اصلی این مقاله است این است که گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق چه اهمیت و کاربردی دارد؟

زمانی که هر یک از زوجین درخواست طلاق می کنند و می خواهند به صورت شرعی و قانونی از یکدیگر جدا شوند، مسائل حقوقی مختلفی پیش می آید که لازم است با کسب مشاوره حقوقی از وکیل متخصص در دعاوی خانواده با آن ها آشنا شوید. یکی از این مسائل که بر روی دیگر امور حقوقی تاثیر گذار است باکره بودن یا باکره نبودن زن است.

در صورتی که زن در زمان طلاق باکره باشد و در واقع در طول مدت زمان ازدواج رابطه زناشویی میان طرفین برقرار نشده باشد، زن فقط نصف مهریه خود را می تواند دریافت کند. در واقع بر اساس قانون مدنی ایران مهریه یکی از حقوق مالی زن است که به محض وقوع عقد نکاح به زن تعلق می گیرد اما اگر اثبات شود مرد با زن رابطه زناشویی نداشته است، تنها نصف مهریه زن قابل مطالبه و قابل پرداخت است. در واقع مالکیت زن نسبت به نصف مهریه خود منوط به برقراری یک بار رابطه جنسی با همسر است.

معامله به قصد فرار از دین مهریه بیشتر بخوانید: معامله به قصد فرار از دین مهریه و راه های اثبات آن

در نتیجه در این موارد، مرد می تواند با اثبات اینکه زن پس از ازدواج و در هنگام وقوع طلاق باکره است و هیچ رابطه زناشویی میان آن ها رخ نداده است، نصف مهریه زن بپردازد. البته این نکته مهم وجود دارد که پس از عقد نکاح، اصل بر وجود رابطه زناشویی میان طرفین است و کسی که مدعی باکره بودن زن و عدم وقوع رابطه زناشویی است موظف است ادعای خود را اثبات کند. در مواردی که مرد برای پرداخت نصف مهریه زن به او مدعی باکره بودن زن می شود باید بتواند این ادعا را اثبات کند. در این مورد است که گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق کاربرد پیدا می کند و مقام قضایی بنا به صلاحدید خود می تواند دستور آن را بدهد.

در ادامه به مواردی می پردازیم که زن درخواست گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را می دهد.

درخواست گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق از سوی زن

در قسمت قبل درمورد شرایطی که مرد به دلیل پرداخت نصف مهریه درخواست صدور گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را می دهد آشنا شدیم. اما ممکن است در مواردی هم خود زن درخواست صدور این گواهی را بدهد. دلیل درخواست این گواهی از سوی زن حذف نام شوهر از شناسنامه زن است.

در واقع بر اساس قوانین و مقررات ایران طرفین نمی توانند نام همسر سابق خود را پیش از آنکه مجدد ازدواج کنند، از شناسنامه خود حذف نمایند. اما این امر یک استثنا دارد و آن زمانی است که زن در ازدواج قبلی خود رابطه زناشویی نداشته و باکره باشد. در این صورت زن می تواند با اثبات بکارت خود از طریق گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق پس از وقوع طلاق نام همسر سابق خود را بدون آنکه نیازی به ازدواج مجدد باشد از شناسنامه خود حذف کند.

در نتیجه در این موارد زن می تواند گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را به اداره ثبت احوال ارائه دهد تا بتواند نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کند.

طلاق به دلیل خیانت همسر بیشتر بخوانید: طلاق به دلیل خیانت همسر و بررسی انواع و شرایط آن

آیا می توان بدون رضایت زن گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق گرفت؟

سوال بسیار مهمی که در خصوص گواهی بکارت مطرح می شود این است که آیا می توان بدون آنکه زن رضایت به آزمایش و معاینه داشته باشد گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را درخواست نمود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طبق اصول کلی حقوقی نمی توان افراد را به انجام آزمایش و معاینه پزشکی مجبور نمود زیرا این کار به نوعی تعرض به حقوق افراد در نظر گرفته می شود. طبیعتآً در مواردی که خود زن درخواست صدور گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق را داشته باشد این رضایت وجود دارد اما در مواردی که مرد درخواست صدور این گواهی را مطرح نماید و زن رضایتی به آن نداشته باشد آیا می توان زن را به انجام معاینه و آزمایش مجبور کرد یا خیر؟

طبیعتاً اگر زن رضایت به این امر نداشته باشد حتی اگر دستور قضایی مبنی بر لزوم معاینه وجود داشته باشد و دادگاه آن را لازم بداند، معاینه برای صدور این گواهی بدون رضایت زن امکان پذیر نیست. در واقع رضایت زن شرط ضروری برای انجام معاینه و صدور گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق است و بدون آن این گواهی صادر نخواهد شد. در این موارد پزشکی قانونی که وظیفه معاینه و اجرای دستور مقام قضایی را بر عهده دارد، با صدور یک گواهی مبنی بر عدم عمکاری زن علت انجام نشدن معاینه را به صورت کتبی بیان می کند.

دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق توسط گروه وکلای خانواده

دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق توسط گروه وکلای خانواده

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق کارکردهای مختلفی دارد که می تواند از سوی زن یا مرد مورد تقاضا باشد. درخواست این گواهی از سوی مردان برای پرداخت نیمی از مهریه زن و درخواست از سوی زن می تواند به دلیل حذف نام مرد از شناسنامه خود باشد.

در گروه وکلای خانواده به دلیل تمرکز خاص و ویژه بر حقوق خانواده این امکان برای تمامی افراد فراهم شده است که انواع خدمات حقوقی را در اسرع زمان و یا بهترین کیفیت ممکن دریافت نمایند. خدمات گروه وکلای خانواده از مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین، اعلام وکالت در دعاوی، حضورت در جلسات رسیدگی مراجع قضایی و… را در بر می گیرد که در تمامی موضوعات حقوق خانواده از جمله دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق و به تناسب نیاز و توان مالی مراجعان ارائه می شود.

با دریافت خدمات حقوقی متنوع از گروه وکلای خانواده می توانید اطمینان داشته باشید که امور حقوقی شما در اسرع وقت و با کیفیت و دقت بیشتر با سرانجام خواهد رسید. از مهمترین مزایای گروه وکلای خانواده تلاش وکلای مجرب این مجموعه در ایجاد توفق و سازش میان طرفین قبل از هر گونه اقدام قضایی و ارائه گزارش شفاف به موکلان در صورت لزوم اتخاذ اقدامات قضایی است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق و همچنین آشنایی با خدمات حقوقی گروه وکلای خانواده می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید تا متخصصان ما در کوتاه ترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنند.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1281

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312