...

نمونه دادخواست طلاق توافقی در دادگاه خانواده

ارائه خدمات حقوقی درمورد انواع طلاق از جمله طلاق از نوع توافقی یکی از خدمات متنوع گروه وکلای خانواده است که با توجه به تمرکز ویژه این مجموعه بر حقوق خانواده و انواع امور حقوقی مربوط به آن با بالاترین سطح کیفیت به مراجعان ارائه می شود.

با مطالعه این مقاله می توانید با مهمترین نکات حقوقی طلاق از نوع توافقی و نمونه دادخواست طلاق توافقی آشنا شوید. برای آشنایی دقیق تر با این نوع طلاق و تنظیم دادخواستی که بتواند در سریع ترین زمان ممکن منجر به دریافت رای طلاق از دادگاه و ثبت آن شود لازم است حتما از دانش و مهارت وکیل متخصص در حقوق خانواده که گروه وکلای خانواده در اسرع وقت در اختیار شما می گذارند استفاده کنید.

طلاق توافقی چیست و چه تفاوتی با طلاق یک طرفه دارد؟

تصمیم گیری درمورد طلاق گذشته از مسائل و اختلافات خانوادگی مختلفی که همراه با آن وجود دارد، از لحاظ حقوقی نیز دشواری های به خصوصی دارد. پیگیری حقوقی طلاق و طی کردن فرایندهای مربوط به هر یک از انواع آن علاوه بر هزینه، انرژی و زمان بسیار زیادی را از طرفین می گیرد و گاهی همین مساله برخی از افراد را از انجام طلاق منصرف می کند.

به همین دلیل است که وکلای خانواده به مراجعان و موکلان خود توصیه می کنند که اگر هیچ راهی برای سازش با طرف مقابل ندارند، حداقل تلاش کنند تا به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. زیرا طلاقی که توافقی است به دلیل آنکه اختلافات زناشویی و حقوقی را به نوعی پیش از طرح دعوا بر طرف کرده است با سرعت بیشتری مراحل قضایی خود را در دادگاه و سپس در مرحله ثبت طلاق طی می کند و در نهایت طلاق سریع تر اجرا می شود.

بنابراین طلاقی که از نوع توافقی است همانطور که از نامش پیداست بر اساس توافق طرفین درمورد اصل طلاق و دیگر شرایط آن مانند مهریه، نفقه، حضانت و… انجام می شود. البته این امکان نیز وجود دارد که دو طرف راضی به اصل طلاق باشند اما درمورد موارد دیگر مانند مهریه و حضانت فرزندان به توافق نرسند، در این صورت دادگاه ضمن تعیین تکلیف درمورد اصل طلاق، اختلاف طرفین را درمورد امور مورد اختلاف نیز حل و فصل می کند.

در نتیجه در طلاق از نوع توافقی بر خلاف توافق یک طرفه که فقط یکی از طرفین خواهان طلاق است و طرف دیگر با آن مخالفت دارد، هر دو طرف راضی به طلاق هستند و در نتیجه این طلاق سریع تر به نتیجه می رسد. این نوع طلاق به خصوص در مواردی که زن خواهان طلاق است بیشتر توصیه می شود زیرا طلاق زن در حقوق ایران فرایند بسیار دشواری است که در برخی موارد امکان آن با وجود مخالفت شوهر وجود ندارد. در این موارد وکلای خانواده تلاش می کنند طلاق را به سوی توافقی شدن پیش ببرند.

در مقاله مدت زمان طلاق توافقی می توانید با مدت زمانی که فرایند این نوع طلاق به خود اختصاص می دهد بیشتر آشنا شوید.

ناشزه چیست بیشتر بخوانید: ناشزه چیست و در چه مواردی زن ناشزه محسوب نمی شود؟

طلاق توافقی چیست و چه تفاوتی با طلاق یک طرفه دارد؟

دادخواست طلاق توافقی چگونه تنظیم می شود؟

طلاق از نوع توافقی مانند هر امر حقوقی دیگر برای بررسی در دادگاه باید در قالب دادخواست حقوقی به دادگاه صالح فرستاده شود. دادگاه صالح برای رسیدگی به این دادخواست، دادگاه خانواده محل اقامت زوجه است. بنابراین اگر طرفین بخواهند اقدام به طلاق از نوع توافقی کنند باید با کمک وکیل خانواده اقدام به تنظیم دادخواست طلاق توافقی همراه با اسناد و مدارک لازمی که ناشن دهنده توافق بر طلاق است نمایند و آن را به دادگاه خانواده ای که صالح به رسیدگی به این موضوع است ارسال کنند. نمونه دادخواست طلاق توافقی برای آشنایی بیشتر با این نوع دادخواست برای شما عزیزان آورده می شود تا بیشتر با نحوه تنظیم و نگارش آن آشنا شوید.

البته پیش از تنظیم این دادخواست لازم است مراحل دیگری نیز سپری شود که بهتر است پیش از هر گونه اقدامی با وکیل خانواده در این خصوص مشورت کنید تا بتوانید با کمک تجربه وکیل خانواده این مراحل را با سرعت بیشتری طی کنید. مهمترین مرحله پیش از آشنایی با نمونه دادخواست طلاق توافقی مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی است که به طور خاص جهت مشاوره در موارد طلاق توافقی فعالیت می کنند.

در انواع طلاق یک طرفه موضوع طلاق به داوری ارجاع داده می شوند اما در طلاق از نوع توافقی ابتدا زن و شوهر باید به جلسات مشاوره خانواده بروند تا در حد امکان با یکدیگر به سازش برسند. اگر طرفین این جلسات را به اتمام برسانند و مشاور به این نتیجه برسد که آن ها نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند، یک گواهی به نام گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می کند که در تنظیم نمونه دادخواست طلاق توافقی اهمیت بسیار زیادی دارد.

صورتجلسه توافقات در نمونه دادخواست طلاق توافقی

زمانی که طرفین با یکدیگر توافق می کنند تا از یکدیگر جدا شوند، لازم است تا در حد امکان درمورد سایر شرایط و امور حقوقی طلاق مانند مهریه، سایر امور مالی و یا حضانت فرزندان نیز به توافق برسند. توافق طرفین درمورد هر یک از این موارد باید نزد وکیل خانواده انجام شود تا پیش از تنظیم کتبی توافق،هر از یک زن و شوهر را با حقوق خود آشنا کند.

وکیل خانواده پس از آنکه زن و شوهر در مورد هر یک از امور حقوقی مربوط به طلاق به توافق رسیدند، صورتجلسه ای درمورد آن تنظیم می کند که به امضای هر یک از آن ها می رسد. این توافق باید به نمونه داخواست طلاق توافقی ضمیمه شود تا قاضی این موارد مورد توافق را در صورتی که مخالفتی با قانون نداشته باشد تایید کند و حکم به آن ها بدهد. تهیه دقیق این صورتجلسه و ضمیمه آن به نمونه دادخواست طلاق توافق اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند سرعت اجرای طلاق را افزایش دهد بنابراین لازم است حتما از یک وکیل مجرب خانواده که سابقه زیادی در طرح نمونه دادخواست طلاق توافقی دارد کمک بگیرید.

طلاق توافقی و مهریه بیشتر بخوانید: طلاق توافقی و مهریه و بررسی شرایط مختلف آن از نگاه وکیل

نمونه دادخواست طلاق توافقی در دادگاه خانواده

در قسمت های قبل توضیح دادیم که برای تنظیم دادخواست جهت اجرای طلاقی که از نوع توافقی است نیاز به طی مراحلی مانند مراجعه به مراکز مشاوره خانواده و تنظیم صورتجلسه توافق نزد وکیل متخصص خانواده دارید. زمانی که تمامی این مراحل را به طور کامل و صحیح طی کنید می توانید با کمک وکیل متخصص اقدام به تنظیم و ارائه دادخواست بر اساس نمونه دادخواست طلاق توافقی نمایید. در این قسمت یک نمونه دادخواست طلاق توافقی را همراه با فرم رسمی دادخواست حقوقی برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این نوع دادخواست آماده کرده ایم.

دادخواست طلاق توافقی

ریاست محترم دادگاه خانواده

سلام علیکم

احتراماً اینجانب به وکالت از موکل خود آقا/خانم…. که به موجب سند ازدواج تبت شده در دفتر ازدواج….. در تاریخ….. با آقا/خانم ازدواج نموده است به دلیل اختلافات موجود میان طرفین و بر اساس توافقی که مبنی بر طلاق میان طرفین صورت گرفته و در اسناد و مدارک ضمیمه به دادخواست منعکس شده است،  تقاضای صدور گواهی عدم سازش جهت اجرای طلاق توافقی را می نمایم.

در قسمت خواهان و خوانده که در فرم رسمی دادخواست حقوقی وجود دارد لازم است مشخصات دقیق و واقعی کسی که دادخواست را ارائه می دهد و خواهان دعوا به شمار می آید و همچنین مشخصات دقیق خوانده یعنی طرف مقابل دعوای طلاق که می تواند زن یا شوهر باشد نوشته شود. اگر این مشخصات به صورت دقیق و صحیح نوشته نشود، دادخواست با اخطار رفع نقص مواجه می شود و رسیدگی به آن تا اصلاح آن چند روز به تعویق می افتد. در قسمت وکیل باید مشخصات وکیل خواهان به صورت دقیق نوشته شود.

طلاق به دلیل خیانت همسر بیشتر بخوانید: طلاق به دلیل خیانت همسر و بررسی انواع و شرایط آن

در قسمت خواسته باید خواسته خود را که صدور گواهی عدم امکان سازش بر اساس توافق طرفین درمورد اجرای طلاق و همچنین امور دیگری مانند مطالبه مهریه، حضانت و … است به طور دقیق مطرح نمایید.

در قسمت دلائل و منضمات باید هر گونه سند و مدرکی که برای رسیدگی توسط قاضی لازم است به طور دقیق نوشته شود. برای مثال در نمونه دادخواست طلاق توافقی دلایل و منضمات پرونده شامل سند ازدواج و همچنین تمامی اسناد و مدارکی است که نشان دهنده توافق طرفین برای وقوع طلاق باشد. مانند گواهی مراکز مشاوره و صورتجلسه توافقات انجام شده نزد وکیل خانواده که در بالا آن را توصیح دادیم. همچنین زمانی که وکیل این دادخواست را تنظیم می کند باید حتما نسخه ای از وکالت نامه وکیل هم به دادخواست ضمیمه شود.

توصیه گروه وکلای خانواده به شما عزیزان این است که حتما برای تنظیم دادخواست بر اساس شرایط خود و دریافت مشاوره حقوقی درمورد انجام مراحل این نوع طلاق با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در حقوق خانواده مشورت کنید. زیرا وکیل مجرب و ماهر در این زمینه با استفاده از تجربه خود در مواجهه با این دعاوی می تواند به شما کمک کند کار را سریع تر پیش ببرید و زودتر به نتیجه برسید. در نتیجه نمونه دادخواست طلاق توافقی برای ارائه به دادگاه خانواده کافی نیست و هر دادخواست باید بر اساس شرایط خاص هر پرونده و نیاز و خواسته طرفین نوشته شود.

ثبت طلاق بر اساس نمونه دادخواست طلاق توافقی

ثبت طلاق بر اساس نمونه دادخواست طلاق توافقی

در قسمت قبل یک نمونه دادخواست توافقی برای ارسال به دادگاه خانواده و صدور گواهی عدم امکان سازش بر اساس آن آورده شد. زمانی که دادگاه توافق میان طرفین را بر اساس آنچه در نمونه دادخواست طلاق توافقی نوشته شده تایید کند گواهی عدم امکان سازش صادر می کند که تا ۳ ماه پس از صدور آن می توان آن را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق برد و طلاق را به صورت رسمی و قانونی به ثبت رساند.

باید توجه داشته باشید که ثبت طلاق پس از پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه انجام می شود. اگر زن مهریه و دیگر حقوق مالی خود را بخشیده باشد اسناد و مدارک این بخشش باید تایید شود و پس از آن دفتردار دفتر ثبت ازدواج و طلاق، طلاق را ثبت می کند.

مشاوره حقوقی درمورد طلاق توافقی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با برخی از مهمترین نکات از نوع توافق از جمله نمونه دادخواست طلاق توافقی و تشریفاتی که در ثبت این دادخواست باید رعایت کنید آشنا سازیم. نمونه دادخواست طلاق توافقی باید بر اساس تشریفات دادخواست حقوقی که در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون حمایت از خانواده نوشته است تنطیم شود و کلیه مقررات موجود در این قوانین که برای دادگاه خانواده لازم رعایت شود.

به همین جهت طرفین نمی توانند صرفا با تنظیم دادخواست بر اساس نمونه دادخواست طلاق توافقی اقدام حقوقی لازم را در خصوص طلاق انجام دهند و حتما باید از دانش و تجربیات یک وکیل طلاق توافقی مجرب استفاده کنند.

ما در گروه وکلای خانواده تلاش کرده ایم تا با ارائه خدمات مورد نیاز به مراجعان خود، خدمات حقوقی با کیفیت درمورد حقوق خانواده از جمله انواع طلاق را در دسترس عموم مردم قرار دهیم و تا حد امکان با کمک بهترین وکلای پایه یک امنیت حقوقی در روابط حقوقی شما عزیزان را افزایش دهیم. برای آشنایی با طیف متنوع خدمات گروه وکلای خانواده از جمله مشاوره حقوقی رایگان با متخصصان ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی نمایند.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=257

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312