...

طلاق توافقی زن باردار چگونه می باشد؟ همه چیز در مورد آن

طلاق توافقی مانند دیگر اقسام طلاق دارای برخی تشریفات و مراحل قانونی ویژه است که لازم است حتما به طور صحیح طی شوند تا نتیجه نهایی مورد نظر به دست آید. یکی از مواردی که درمورد آن از وکلای خانواده سوالات متعددی پرسیده می شود طلاق توافقی زن باردار است. برای کسب مشاوره درمورد طلاق توافقی زن باردار لازم است حتما از یک وکیل متخصص و مجرب در دعاوی خانواده به ویژه طلاق از نوع توافقی استفاده کنید که کاملا به تشریفات و مراحل لازم برای این نوع طلاق تسلط دارد.

در گروه وکلای خانواده می توانید انواع خدمات حقوقی درباره طلاق توافقی زن باردار از جمله مشاوره، اعلام وکالت، تنطیم دادخواست و لوایح و… را در بهترین کیفیت ممکن دریافت کنید. برای آشنایی با نحوه دریافت این خدمات می توانید با شماره تماس های گروه وکلای خانواده تماس بگیرید و در اسرع وقت با طیف متنوع خدمات ارائه شده توسط بهترین وکلای خانواده در تهران آشنا شوید.

زن باردار می تواند طلاق بگیرد؟

دعوای طلاق به دلیل آنکه همواره تلاش می شود به عنوان راه حل آخر در اختلافات زناشویی در نظر گرفته شود و همچنین به دلیل اینکه این دعوا بر سایر دعاوی خانواده مانند مهریه، حضانت، ارث و میراث و… هم تاثیرگذار است، تشریفات و مراحل قانونی متعددی را به خود اختصاص داده است که لازم است حتما با این تشریفات آشنایی کامل داشته باشید.

همانطور که گفته شد، یکی از مواردی که در جریان هر نوع طلاقی از جمله طلاق هایی که از نوع توافقی هستند باید بررسی شود این است که آیا زن باردار است یا خیر. بسیاری از مردم تصور می کنند اگر زن باردار باشد دیگر امکان اجرا و ثبت طلاق وجود ندارد و در واقع باردار بودن زن مانع وقوع طلاق می شود، در حالی که اینطور نیست و از لحاظ قانونی باردار بودن زن تاثیری در اجرا و ثبت اصل طلاق ندارد. در واقع باردار بودن زن فقط از لحاظ تعیین تکلیف وضعیت حقوقی جنین و فرزندی که در آینده متولد می شود انجام می شود تا دادگاه در ضمن رای طلاق خود در خصوص این موارد مانند حضانت و دیگر موارد حقوقی مربوط به فرزند اظهار نظر کند و به نوعی تکلیف آن ها را مشخص نماید.

زن باردار می تواند طلاق بگیرد؟

بنابراین پیش از آنکه دادگاه رای به طلاق بدهد و این رای اجرا و ثبت شود، لازم است وضعیت باردار بودن یا باردار نبودن زن مشخص شود تا اگر زن باردار بود موارد حقوقی مربوط به فرزند در ضمن رای طلاق تعیین تکلیف شود. در نتیجه همانطور که گفته شد، صرف اینکه زنی باردار است مانع از آن نمی شود که امکان طلاق از بین برود. بلکه قانون گذار وجود آگاهی طرفین نسبت به باردار بودن را در هنگام طلاق کافی دانسته است.

بهترین وکیل خانواده در سعادت آباد بیشتر بخوانید: بهترین وکیل خانواده در سعادت آباد با سابقه بالا

آیا در طلاق توافقی هم نیاز به آزمایش بارداری وجود دارد؟

بر اساس قانون، حتی اگر هر دوی زن و شوهر نسبت به وقوع طلاق توافق و اتفاق نظر داشته باشند یعنی به عبارت دیگر طلاق آن ها از نوع توافقی باشد، زن باید در جریان طرح دعوای طلاق آزمایش بارداری بدهد تا وضعیت بارداری او تعیین شود. در نتیجه، اینکه طلاق به صورت توافقی است و هر دو طرف درمورد آن رضایت دارند، موجب منتفی شدن آزمایش بارداری برای زن نمی شود.

برای آشنایی با تمامی جزئیات طلاق توافقی زن باردار لازم است حتما با یک وکیل طلاق توافقی که در این زمینه تسلط کامل دارد مشورت کنید

در ادامه درباره روند طلاق توافقی زن باردار و دیگر نکات مربوط به آن توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه می دهیم.

فرایند طلاق توافقی زن باردار

برای طی شدن فرایند طلاق توافقی زن باردار همان فرایندی که به طور عادی برای طلاق از نوع توافقی است طی می شود و از این لحاظ تفاوتی میان باردار بودن یا باردار نبود زن وجود ندارد. در واقع تنها تفاوتی که برای طلاق توافقی زن باردار وجود دارد این است که دادگاه با استناد به نتیجه آزمایش که نشان دهنده بارداری زن است و در صورتی که طرفین از تصمیم خود مبنی بر طلاق منصرف نشوند علاوه بر طلاق درمورد دیگر امور حقوقی که وجود فرزند روی آن ها تاتیرگذار است هم حکم می دهد.

بنابراین مهمترین مرحله در طلاق توافقی که در واقع اختصاص به این نوع طلاق هم ندارد، این است که زن باید از باردار بودن یا نبودن خود اطمینان حاصل کند. این کار باید با آزمایش سونوگرافی به اثبات برسد که بر اساس رویه موجود در برخی شعب دادگاه های خانواده باید توسط آزمایشگاه های مخصوصی که همین شعب تعیین می کنند انجام شود. نتیجه آزمایش که می تواند نشان دهنده باردار بودن زن و یا باردار نبودن او باشد، سند مهمی است که قاضی بر اساس آن حکم خود را تنظیم می کند.

طلاق با داشتن حق طلاق بیشتر بخوانید: طلاق با داشتن حق طلاق به چه صورت می باشد + نکات مهم ویدئویی

در ادامه درباره موضوعات حقوقی که باردار بودن زن بر روی آن ها تاثیر می گذارد توضیحاتی را ارائه می دهیم.

مهریه و نفقه زن باردار چگونه است؟

یکی از ابعاد مهم تمامی انواع طلاق حقوق مالی زن به موجب عقد ازدواج یعنی مهریه، نفقه، اجرت المثل و… است. سوالی که بسیاری از افراد از وکلای خانواده می پرسند این است که آیا در طلاقی که به صورت توافقی انجام می شود زن می تواند حقوق مالی خود از قیبل مهریه را هم مطالبه کند و یا توافقی بودن طلاق باعث از بین رفتن این حقوق مالی برای زن می شود؟

در پاسخ باید گفت توافقی بودن طلاق تاثیری در حق زن نسبت به دریافت حقوق مالی اش ندارد. در واقع حتی اگر زن به صورت یک طرفه متقاضی طلاق باشد و مرد رضایتی به طلاق نداشته باشد، باز هم می تواند تمامی حقوق مالی خود از جمله مهریه و نفقه را مطالبه کند. اما نکته مهم در طلاق های توافقی این است که زنان به دلیل اینکه حق طلاق به صورت مطلق با مرد است، در عمل مجبور می شوند برای رسیدن به توافق با مرد بر سر وقوع طلاق از برخی حقوق بگذرند. در واقع این کار در جریان رسیدن به توافق میان زن و مرد انجام می شود نه بر اساس حکم قانون.

اما در خصوص طلاق توافقی زن باردار با وجود اینکه باردار بودن زن مانع از اجرای اصل طلاق نمی شود اما بر روی برخی مسائل مالی مثل نفقه تاثیر می گذارد. مهریه زن با اجرای طلاق توافقی زن باردار به او پرداخت می شود اما در خصوص نفقه مرد باید تا زمان زایمان زن نفقه او را بدهد. در واقع اگر زن باردار باشد می تواند نفقه ایام بارداری خود را حتی پس از اجرا و ثبت طلاق از مرد مطالبه کند. اما درمورد مهریه، باردار بودن زن تاثیری بر روی میزان مهریه ندارد و مهریه به همان میزانی که مورد توافق طرفین قرار گرفته است و در سند ازدواج قید شده است قابل مطالبه خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با نحوه مطالبه مهریه در طلاق توافقی این مقاله به شما کمک می کند.

عده زن باردار چقدر است؟

عده زن یکی از ابعاد حقوقی دعوای طلاق توافقی زن باردار است که بسیاری از مردم با آن آشنایی درستی ندارند. منظور از عده مدت زمانی معین است که بر اساس شرع و قانون زنی که رابطه زناشویی اش به دلایل مختلف از جمله طلاق خانمه یافته باید صبر کند تا سپری شود و پس از آن مدت اقدام به ازدواج مجدد نماید. در واقع تا زمانی که مدت عده زن سپری نشده نمی تواند مجددا اقدام به ازدواج کند.

بخشیدن مهریه بیشتر بخوانید: بخشیدن مهریه توسط زن و آشنایی کامل با مراحل و روند آن

مدت عده زن با توجه به اینکه عامل خانمه ازدواج چه چیزی بوده است متفاوت است. عده زن در طلاق به صورت کلی سه ماه است، اما اگر در نتیجه آزمایش بارداری مشخص شود که زن باردار است عده زن تغییر خواهد کرد و تا زمان وضع حمل زن استمرار پیدا می کند. در نتیجه، تفاوتی ندارد که مدت زمان باقی مانده برای وضع حمل زن سه ماه باشد که مدت متعارف برای عده طلاق زن است و بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد.

برای مثال اگر زن در ماه چهارم بارداری اش از مرد جدا شود، باید تا پنج ماه دیگر که بارداری اش تمام می شود و فرزندش را به دنیا می آورد مدت زمان عده را رعایت کند. در این مدت همانطور که در بالا توضیح داده شد، مرد موظف است نفقه زن و هر مخارج دیگری که در مدت زمان بارداری زن لازم است از جمله هزینه مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و… را پرداخت کند.

نکته مهم این است که نوع طلاق از جمله طلاق توافقی زن باردار در اصل عده زن و همچنین مدت زمان آن تاثیری ندارد و در طلاق توافقی زن باردار مانند دیگر انواع طلاق، عده زن باید رعایت شود.

عده زن باردار چقدر است؟

حضانت فرزند در طلاق توافقی زن باردار با چه کسی است؟

همانطور که گفتیم مهمترین دلیل برای ضرورت آزمایش دادن در فرایند طلاق این است که اگر زن فرزندی را از رابطه زناشویی خود باردار است، تکلیف مسائل حقوقی این جنین که مهمترین آن حضانت فرزند است مشخص شود. منظور از حضانت وظیفه و حق نگهداری و تربیت فرزند است که تا زمان برقراری رابطه زناشویی و زندگی مشترک میان طرفین به صورت مشترک بر عهده هر دوی طرفین قرار دارد. اما زمانی که زن و شوهر از یکدیگر طلاق می گیرند و جدا می شوند حضانت فرزند فقط بر عهده یکی از طرفین قرار می گیرد و طرف مقابل صرفا حق دارد در مواعد زمانی ای که دادگاه آن را تعیین می کند، فرزندش را ببیند. برای آشنایی بیشتر با نحوه ملاقات با فرزند مطالعه این مقاله از گروه وکلای خانواده را به شما پیشنهاد می کنیم.

بر اساس قانون، حضانت فرزندان تا ۷ سالگی فارغ از دختر یا پسر بودن با مادر است اما پس از این مدت، حضانت فرزند بر عهده پدر قرار می گیرد تا دوران بلوغ که در پسران ۱۵ سال تمام قمری و در دختران ۹ سال تمام قمری است. اما در طلاق توافقی زن باردار که طرفین نسبت به اصل وقوع و اجرای طلاق توافق دارند می توان درمورد حضانت فرزند هم توافق نمود که همانطور که در بالا اشاره شد لازم است در توافق نامه مخصوصی که در حضور وکیل متخصص خانواده تنظیم می شود درج شود.

در گروه وکلای خانواده شما می توانید انواع خدمات حقوقی درمورد طلاق توافقی زن باردار را از بهترین و مجرب ترین وکلای پایه یک تهران که دارای سابقه درخشان در طرح دعاوی خانواده هستند دریافت کنید. این خدمات به تناسب نیاز و شرایط شما ارائه شده و شامل مشاوره حقوقی خانواده رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، اعلام وکالت، تنظیم دادخواست و… می شود که برای اطلاع از نحوه بهره مندی از آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن کافی است با شماره تماس های نوشته شده ارتباط برقرار کنید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=637

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312