...

دادخواست تعدیل اقساط مهریه به چه صورت می باشد؟

مهریه یکی از مسائل مالی رابطه زناشویی است که هم برای زنان و هم برای مردان اهمیت زیادی دارد. در گروه وکلای خانواده می توانید به روز ترین اطلاعات حقوقی درباره قوانین مهریه و رویه دادگاه های خانواده در خصوص آن را دریافت کرده و در صورت نیاز با اعطای وکالت به وکیل متخصص خانواده کلیه امور حقوقی خود را در ارتباط با دعاوی مهریه به صورت کاملا تخصصی و با اطمینان بیشتر به سرانجام برسانید.

در این مقاله از گروه وکلای خانواده درباره مهمترین نکات مربوط به تقسیط مهریه به خصوص دادخواست تعدیل اقساط مهریه سخن می گوییم که هم برای زن و هم برای شوهر کاربرد دارد. برای آشنایی با نحوه نگارش و ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه و دیگر نکات لازم در خصوص اقساط مهریه این مقاله به شما کمک می‌ کند.

تقسیط مهریه به چه معناست و چه زمانی حکم به آن داده می شود؟

زمانی که یک زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند معمولا علاوه بر قانون، برخی سنت های مربوط به ازدواج را هم اجرا و رعایت می کنند که تبدیل به اموری رایج در میام مردم شده است. مهریه نیز علاوه بر اینکه یک حق مالی قانونی است به زن در رابطه زناشویی خود با مرد تعلق دارد، یک رسم و رسوم سنتی مربوط به امر ازدواج در ایران است که معمولا به صورت سکه طلا و یا ملک در سند ازدواج درج می شود.

بسیاری از افراد با وجود آنکه درمورد مهریه های سنگین میان خود توافق می کنند اما در زمان ازدواج با حتی پس از آن اقدام به دریافت هیچ گونه مشاوره حقوقی از افراد متخصص در حقوق خانواده نمی کنند و در نتیجه در آینده دچار مشکلات بسیاری در هنگام مطالبه مهریه می شوند. بسیاری زنان نمی توانند در نهایت مهریه خود را وصول کنند و بسیاری از مردان هم به دلیل مهریه های سنگین با مشکلات مالی بسیاری رو به رو می شوند که تا سال ها زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که دریافت مشاوره حقوقی درست از ابتدای ازدواج و توافق درمورد مهریه به شما کمک می‌ کند تا بسیار زیادی از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای شما ایجاد شود جلوگیری کنید.

یکی از مواردی که وکیل مجرب و مشاور حقوقی حرفه ای در زمینه مهریه به شما کمک می‌ کند، تقسیط مهریه به وسیله دادخواست اعسار به دادگاه خانواده است که با قسط بندی مهریه بر اساس توانایی مالی مرد پرداخت مهریه را توسط او آسان تر می کند. زمانی که زن با طرح دعوای مطالبه مهریه، مهریه خود را مطالبه می کند و دادگاه هم حکم به پرداخت مهریه توسط مرد می دهد، این حکم طبق روال کلی محاکم حقوقی به اجرای احکام رفته و برای آن اجرائیه صادر و ابلاغ می شود.

محکوم علیه یعنی مردی که علیه او حکم به پرداخت مهریه صادر شده است، می تواند طی ده روز از ابلاغ این اجرائیه یا به اراده خود کل مبلغ مهریه را پرداخت کند و یا با ثبت دادخواست اعسار، عدم توانایی مالی خود را در پرداخت یک جای مهریه اثبات کند. اثر اثبات اعسار مرد این است که دیگر امکان حبس او وجود ندارد. زیرا حبس به دلیل عدم پرداخت مهریه زمانی رخ می دهد که زن اثبات کند مرد با وجود توانایی مالی مهریه او را پرداخت نمی کند، در این صورت مرد به درخواست زن تا زمان پرداخت مهریه حبس می شود.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد بیشتر بخوانید: در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

اما زمانی که مرد دادخواست اعسار خود را به دادگاه خانواده ارائه می دهد و دادگاه هم اعسار مرد را احراز می کند، معمولا بر اساس رویه غالب، دادگاه مهریه را تقسیط یا قسط بندی می کند که به آن اعسار جزئی یعنی عدم توانایی مرد به پرداخت یک جای محکوم به یا همان مهریه گفته می شود. بر این اساس مرد مکلف است در مواعد تعیین شده توسط دادگاه اقساطی که دادگاه میزان آن را تعیین می کند به عنوان مهریه به زن بپردازد.

دادخواست تعدیل اقساط مهریه چیست؟

همانطور که گفتیم دادگاه می تواند به دنبال دادخواست اعسار مرد حکم به تقسیط مهریه بدهد تا مرد بتواند مهریه زن را در قالب چند قسط به او بپردازد. مبلغ و میزان این اقساط را دادگاه طی حکم خود تعیین می کند که مرد مکلف است از آن تبعیت کند. حال اگر این مبلغ مورد رضایت مرد نباشد و همچنان تناسبی با شرایط مالی او نداشته باشد چه راه حل حقوقی برای او وجود دارد تا به این حکم اعتراض کند‌؟

راه حلی که برای اعتراض به قسط بندی مهریه توسط دادگاه وجود دارد این است که مرد دادخواستی تحت عنوان دادخواست تعدیل اقساط مهریه را با کمک وکیل خانواده تنظیم کرده و به دادگاهی که حکم تقسیط مهریه را صادر کرده ارائه دهد تا مورد بررسی واقع شود. منظور از تعدیل همان ایجاد تغییر در مبلغ اقساط مهریه است که بر اساس میزان توانایی مرد تعیین می شود.

وکیل خانواده می تواند با توجه به ادله موجود درمورد شرایط مالی مرد مانند میزان دارایی ها و اموال و میزان درآمد او استدلال کند که اقساط مهریه بیشتر از توان مالی مرد است و لازم است با توجه به دادخواست تعدیل اقساط مهریه کاهش پیدا کند. دادگاه اگر با توجه به این ادله که توسط وکیل خانواده در قالب دادخواست تعدیل اقساط مهریه ارائه شده، تقاضای تعدیل را موجه تشخیص دهد حکم به تعدیل می دهد و مبلغ قسط را کاهش می دهد.

دادخواست تعدیل اقساط مهریه چیست؟

مهریه عندالمطالبه بیشتر بخوانید: مهریه عندالمطالبه چیست و چطور می توان آن را مطالبه کرد

آیا زن هم می تواند دادخواست تعدیل اقساط مهریه ثبت کند؟

تقاضای تعدیل اقساط هم می تواند از سوی محکوم علیه یعنی مردی که محکوم به پرداخت مهریه شده است باشد و هم می تواند از سوی محکوم به یعنی زن که دادگاه حکم به پرداخت مهریه به او داده است. اگر زن بتواند بر اساس دادخواست تعدیل اقساط مهریه برای دادگاه صادر کننده حکم اثبات کند که میزان اقساط کمتر از میزان توانایی مرد است، دادگاه مبلغ این اقساط را افزایش می دهد تا مهریه زن سریع تر به او پرداخت شود.

برای این کار نیاز به شواهد و ادله ای دارید که بتواند توانایی مالی مرد برای پرداخت مبالغ بیشتر را اثبات کند. جمع آوری این ادله در تخصص وکیل خانواده است که به خوبی با ادله اثبات کارآمد در امر مهریه آشنایی دارد و می تواند در موقعیت مناسب از این ادله استفاده کند.

ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه چگونه است؟

برای ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه باید آن را در فرم یک دادخواست حقوقی و با تمامی تشریفات مربوط به دادخواست حقوقی که در قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده است بنویسید. برای مثال در دادخواست حقوقی باید مشخصات دقیق خواهان و خوانده را همراه با اقامتگاه هر رو به درستی ثبت کنید و خواسته خود را هم همراه ادله ای که برای اثبات آن در اختیار کنید در دادخواست درج کنید.

دادگاه صالح برای رسیدگی به این دادخواست دادگاه خانواده ای است که که حکم به تقسیط مهریه داده است. این دادخواست پس از اینکه توسط وکیل خانواده به دادگاه ارائه می شود توسط مدیر دفتر دادگاه از جهت رعایت مقررات شکلی تنظیم دادخواست حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر ایرادی نداشته باشد به ثبت رسیده و قاضی دادگاه در نوبت تعیین شده به آن رسیدگی می کند.

اگر مرد اقساط مهریه را نپردازد چه اتفاقی می افتد؟

مرد مکلف است اقساط مهریه را که توسط دادگاه مبلغ و موعد پرداخت آن تعیین شده در زمان مقرر به اجرای احکام دادگستری پرداخت کند و ازای پرداخت آن ها رسید بگیرد که دلیل بر پرداخت مهریه است. اما اگر مرد این اقساط را پرداخت نکند و در واقع از حکم دادگاه در این خصوص تخطی نکند چه اتفاقی می افتد؟ حکم عدم پرداخت اقساط مهریه توسط مرد چیست؟

نحله چیست بیشتر بخوانید: نحله چیست و مطالبه آن چه شرایطی دارد و فرق آن با اجرت المثل

اگر مرد اقساط مهریه را در زمان مناسبی که برای آن تعیین شده پرداخت نکند، این امر با اقدام زن می تواند عواقب بسیار سنگینی برای مرد در پی داشته باشد. این عواقب شامل امکان توقیف اموال مرد و یا حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه با وجود توانایی مالی است. زن برای تحقق این نتایج حقوقی کافی است با مراجعه به اجرای احکام دادگستری که وظیفه اجرای حکم تقسیط اموال را بر عهده دارد، با استناد به اجرائیه این حکم و اثبات اینکه مرد اقساط مهریه را پرداخت نکرده است، درخواست توقیف اموال مرد را از اجرای احکام بنماید.

در این صورت، هر مالی که از سوی زن معرفی شود و جزو اموال توقیف شدنی مرد باشد به جای مهریه توقیف شده و مورد وصول قرار می گیرد. اما علاوه بر این، زن می تواند با وجود ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه درخواست حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه را هم بکند که تحت شرایطی منجر به حبس مرد می شود.

اگر مرد اقساط مهریه را نپردازد چه اتفاقی می افتد؟

آیا اموال جدید مرد در حین پرداخت اقساط مهریه قابل توقیف هستند؟

یکی از سوالات رایج درباره دادخواست تعدیل اقساط مهریه این است که اگر در حین مدت زمانی که مرد در حال پرداخت قسط مهریه است اموال جدیدی به مالکیت مرد دربیاید که با فروش آن بتواند مهریه زن را بدهد، این اموال قابل توقیف هستند؟

در پاسخ باید گفت امکان توقیف این اموال در حین پرداخت اقساط وجود دارد. در واقع تقسیط مهریه مانع از آن نیست که زن اگر متوجه شد مال جدیدی به مالکیت مرد در آمده است که می تواند به عنوان مهریه به او پرداخت شود آن را به عنوان مال قابل توقیف به اجرای احکام دادگستری معرفی کند.

تنظیم و ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه توسط بهترین وکیل خانواده

دادخواست تعدیل اقساط مهریه یکی از مهمترین دادخواست های مربوط به دعاوی مهریه است که نیاز به ادله اثباتی قوی برای پذیرش توسط دادگاه دارد. به همین دلیل است که حتما لازم است برای تنظیم این دادخواست و استناد به ادله معتبر از یک وکیل مهریه مجرب با سابقه خوب در طرح این دعاوی استفاده کنید تا کلیه نکات و ظرائف حقوقی طرح این دادخواست را به شما ارائه کند.

ما در گروه وکلای خانواده با در اختیار داشتن بهترین و مجرب ترین وکلای پایه یک خانواده این اطمینان را به مراجعان خود می‌دهیم که امور حقوقی مربوط به دعاوی مهریه را در نهایت دقت، سرعت عمل و شفافیت با موکل به سرانجام می رسانیم. انواع خدمات حقوقی در گروه وکلای خانواده برای ایجاد هر چه بیشتر این اطمینان خاطر متناسب با نیاز شما فراهم شده است. برای آشنایی با هر یک از این خدمات کافی است با ما تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=473

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312