...

الزام به تهیه مسکن مستقل و بررسی ارتباطش با نفقه

تهیه مسکن برای زندگی زناشویی بر اساس قانون خانواده ایران یکی از مهمترین وظایف مرد به شمار می آید که اگر به آن عمل نکند، زن می تواند با طرح دعوا در دادگستری الزام به تهیه مسکن از سوی مرد را بخواهد. برای طرح دعوای الزام به تهیه مسکن و هر دعوای دیگر در زمینه حقوق خانواده نیاز به وکیل مجرب و متخصص در این زمینه خواهید داشت که گروه وکلای خانواده در اختیار شما می گذارند.

ما در گروه وکلای خانواده تلاش کرده ایم تا با تمرکز بر امور حقوقی مربوط به خانواده از جمله الزام به تهیه مسکن از سوی مرد، بهترین خدمات حقوقی در این رابطه را به مراجعان خود ارائه دهیم. برای آشنایی با خدمات متنوع ما کافی است با ما تماس بگیرید. در ادامه بخشی از نکات حقوقی مربوط به الزام به تهیه مسکن را که وکلای خانواده با شما در میان می گذارند را برای شما توضیح می دهیم.

تهیه مسکن چیست و چه ارتباطی با نفقه دارد؟

بر اساس قوانین و مقررات مربوط به خانواده در ایران، هر یک از زن و مرد در رابطه زناشویی وظایف و حقوق مشخصی دارند که عدم اجرای آن ها می تواند آثار و تبعات حقوقی برای هر یک از آن ها داشته باشد. برای مثال وظیفه مشترک زن و مرد در رابطه زناشویی این است که با یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند و اخلاق را در زندگی زناشویی رعایت کنند.

یکی از وظایف شوهر بر اساس این قوانین و مقررات که دعاوی مربوط به آن بخش مهمی از دعواهای موجود در دادگاه های خانواده را به خود اختصاص داده است، پرداخت نفقه به زن است. نفقه یک مفهوم کلی بر اساس فقه و شریعت است که موارد مختلفی را شامل می شود. به طور کلی نفقه به معنای هر چیزی است که برای گذران زندگی و معاش زن ضروری است. برای مثال هزینه های مربوط به خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان همگی تحت عنوان نفقه قرار می گیرند که مرد موظف است نیاز زن به این موارد را به طور کامل برطرف کند.

نکته مهم درمورد نفقه این است که ملاک میزان آن بستگی به شرایط مالی و اجتماعی خود زن دارد و توانایی مرد در این میان دارای اهمیت نیست. در واقع مرد باید هر لوازمی را که زن بر اساس شرایط مالی و اجتماعی خود در دوران قبل از ازدواج داشته است را پس از ازدواج هم برای او فراهم کند فارغ از آنکه توانایی مالی خود او چقدر است. در صورتی که در این رابطه میان طرفین اختلافی رخ دهد، دادگاه شرایط مالی زن را که ملاک مهمی در تعیین نفقه است تعیین خواهد کرد. یکی از مصادیق نفقه تهیه خانه یا مسکن مناسب برای زندگی زناشویی است که در این مقاله به طور ویژه به آن می پردازیم.

تمکین بیشتر بخوانید: تمکین چیست و بررسی تاثیر آن بر روی مهریه و نفقه زوجه

ارتباط الزام به تهیه مسکن با تمکین زوجه

ارتباط الزام به تهیه مسکن با تمکین زوجه

در مقابل پرداخت نفقه از سوی مرد، وظیفه قانونی زن برای تمکین از زوج وجود دارد که در واقع ارتباط زیادی با پرداخت نفقه از طرف مرد دارد. تمکین دارای دو معنای عام و خاص است که هر کدام معانی متفاوتی دارند. تمکین به معنای عام یعنی اینکه زن در منزلی که شوهر برای او تهیه کرده سکونت داشته باشد و بدون دلیل موجه منزل را ترک نکند و تمکین به معنای خاص هم به این معناست که زن با همسر خود همبستر شود و با او نزدیکی داشته باشد.

اگر زن به این وظیفه خود یعنی تمکین عام و خاص عمل نکند، مرد می تواند نفقه او را نپردازد. در حقیقت پرداخت نفقه از طرف مرد به زن مشروط به این است که زن به وظیفه قانونی تمکین از مرد عمل کند. اما از طرف دیگر هم اگر مرد امکانات تمکین از طرف زن یعنی تهیه خانه مناسب با شان او را فراهم نکرده باشد، زن می تواند بر اساس این عذر قانونی از تمکین خودداری کند. در واقع زن زمانی موظف است از مرد تمکین کند که شرایط آن یعنی تهیه مسکن از طرف مرد فراهم شده باشد و برای دادگاه اثبات شود.

اگر مرد مسکن مناسب را برای زن تهیه نکند، زن می تواند با طرح دعوا الزام به تهیه مسکن را از دادگاه خانواده تقاضا کند و در این حین هم از تمکین از مرد خودداری کند. به این حق زن برای عدم تمکین از مزد تا زمان الزام به تهیه مسکن حق حبس گفته می شود که حقی قانونی است و با کمک وکیل متخصص خانواده اثبات می شود. برای آشنایی با الزام به تمکین زوجه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج بیشتر بخوانید: مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج به چه صورت می باشد

حق مسکن برای چه کسی است؟

حق مسکن به حقی گفته می شود که به دارنده آن این امکان را می دهد تا منزل مشترک را در زندگی زناشویی تعیین کند. منظور از تعیین مسکن، تعیین مکان دقبق و شهر آن است. بر اساس قانون ایران، حق مسکن متعلق به مرد است و مرد حق دارد تعیین کند که منزل مشترک آن ها که زن موظف است در آن زندگی کند کجا باشد. اما زن می تواند بر اساس شرط ضمن عقد از مرد حق مسکن بگیرد.

اعطای حق مسکن به زن باعث می شود در طول دوران زناشویی این انتخاب را داشته باشد که در جایی که خودش می خواهد زندگی کند. برای مثال زن حق دارد محل منزل مشترک زوجین را تعیین کند و یا اگر لازم دانست در منزل دیگری جز منزل مشترک با شوهر زندگی کند. در این صورت یعنی زمانی که زن دارای حق مسکن است، مرد نمی تواند ادعای عدم تمکین زن به استناد ترک منزل مشترک را مطرح کند.

برای آشنایی با نحوه نگارش شروط ضمن عقد از جمله حق طلاق، حق مسکن و… در زمان ازدواج لازم است حتما با یک وکیل متخصص در زمینه حقوق خانواده مشورت کنید که گروه وکلای خانواده به شما معرفی می کنند

الزام به تهیه مسکن مستقل

در قسمت های قبل توضیح داده شده که تهیه خانه و مسکن مناسب یکی از مصادیق پرداخت نفقه به عنوان وظیفه قانونی شوهر در رابطه زناشویی است و پرداخت نفقه هم باید به تناسب شان و شرایط مالی زن قبل از دوران زناشویی انجام شود. بنابراین منزلی که شوهر برای رابطه زناشویی تهیه می کند باید با شان زن تناسب داشته باشد که یکی از موارد این تناسب، مستقل بودن منزل است. بنابراین اگر زن با توجه به شرایط خود خواهان منزلی مستقل باشد شوهر باید منزل مستقل برای او تهیه کند و زن می تواند اشتراکی بودن یا عدم مستقل بودن منزل را در قالب درخواست الزام به تهیه مسکن ذکر کند و خواهان منزلی مستقل باشد.

طلاق به دلیل خیانت همسر بیشتر بخوانید: طلاق به دلیل خیانت همسر و بررسی انواع و شرایط آن

در نتیجه، اگر مرد منزلی را برای سکونت زن در نظر گرفته باشد که مشترک با دیگران و برای مثال خانواده خود مرد باشد، زن می تواند به استناد اینکه منزل مشترک برای زندگی زناشویی آن ها مناسب نیست، الزام به تهیه مسکن مستقل از سوی مرد را از دادگاه تقاضا کند.

دعوای الزام به تهیه مسکن چگونه انجام می شود؟

دعوای الزام به تهیه مسکن یکی از دعاوی خانوادگی است که دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. این دعوا باید در قالب فرم دادخواست حقوقی انجام شود و تشریفات آیین دادرسی مدنی به طور کامل در نگارش و ثبت این دادخواست رعایت شود. این دادخواست باید شامل مشخصات دقیق خواهان یعنی زن و خوانده دعوا یعنی شوهر باشد و در قسمت خواسته نیز الزام به تهیه مسکن از طرف مرد نوشته شود.

علاوه بر این، زن باید دلایل و مدارکی که نشان دهنده عدم تهیه منزل مناسب است را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه پس از بررسی این دادخواست در صورتی که درخواست زن را موجه تشخیص دهد حکم به الزام به تهیه مسکن از طرف مرد می دهد. این حکم به واحد اجرای احکام دادگستری می رود تا مرد آن را اجرا کند. در صورتی که مرد به این حکم عمل نکند و همچنان منزل مناسبی برای زوجه تهیه نکند، زن می تواند اقدامات حقوقی لازم را که در ادامه توضیح داده می شود انجام دهد.

دعوای الزام به تهیه مسکن چگونه انجام می شود؟

طلاق از مرد به دلیل عدم تهیه منزل مشترک

زمانی که دادگاه بر اساس دادخواست زن مبنی بر الزام به تهیه مسکن حکم به تهیه منزل از طرف مرد می دهد، مرد اگر به این حکم دادگاه عمل نکند زن می تواند به استناد همبن مساله و عدم تهیه منزل مناسب توسط مرد از دادگاه درخواست طلاق کند. درخواست طلاق در این موارد به استناد ایجاد عسر و حرج برای زن به دلیل عدم پرداخت نفقه صورت می گیرد. در این صورت، زن باید با کمک وکیل خانواده برای دادگاه خانواده اثبات کند که عدم تهیه منزل مشترک توسط مرد زن را در شرایطی از عسر و حرج یعنی سختی غیر قابل تحمل در زندگی زناشویی  قرار داده است که دیگر نمی تواند به زندگی زناشویی ادامه دهد.

برای درخواست طلاق به استناد عدم تهیه منزل مشترک هم نیاز به تنظیم دادخواست طلاق و اثبات عسر و حرج به دلیل عدم تهیه منزل مشترک دارید که گروه وکلای خانواده می توانند بهترین وکیل خانواده را برای ثنطیم این دادخواست و پیگیری دعوای طلاق در اختیار شما بگذارند.

مشاوره حقوقی رایگان درمورد الزام به تهیه مسکن

الزام به تهیه مسکن همانطور که دراین مقاله شرح داده شد، یکی از دعاوی مهم خانواده است که ارتباط زیادی با دیگر امور حقوقی مانند نفقه، تمکین، طلاق توافقی و… دارد. برای طرح این دعوا لازم است پیش از هر گونه اقدام حقوقی اطلاعات حقوقی لازم را درمورد آن به دست آورید.

گروه وکلای خانواده با فراهم کردن انواع مشاوره حقوقی درمورد حقوق خانواده از جمله مشاوره حقوقی رایگان به شما کمک می‌ کنند تا هر زمان نیاز به کسب اطلاعات حقوقی دقیق و متناسب با پرونده خود داشتید آن را از وکیل مجرب و مشاور حقوقی متخصص دریافت کنید. برای آشنایی با نحوه دریافت مشاوره حقوقی رایگان و هر نوع خدمات حقوقی دیگری که لازم دارید می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=344

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 09104794422