...

گواهی عدم بارداری زوجه چیست و گرفتن آن چه ضرورتی دارد؟

یکی از اسناد و مدارکی که در حین طلاق مورد نیاز واقع می شود و اهمیت زیادی در طی تشریفات اجرای طلاق دارد، گواهی عدم بارداری زوجه است که موضوع اصلی این مقاله بوده و تلاش می کنیم تا به کلیه نکات حقوقی مربوط به آن که لازم است با آن ها آشنایی داشته باشید بپردازیم. برای آشنایی با صفر تا صد گواهی عدم بارداری زوجه از جمله موارد لازم برای اخذ آن و تاثیر بارداری بر طلاق با ما در این مقاله همراه باشید.

همچنین می توانید اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این زمینه را از طریق استفاده از انواع خدمات حقوقی گروه وکلای خانواده که به صورت متمرکز در امور خانواده فعالیت دارند دریافت کنید.

گواهی عدم بارداری زوجه چیست؟

گواهی عدم بارداری زوجه همانطور که گفتیم یکی از مدارک لازم برای طی شدن تشریفات طلاق و اجرا شدن آن است که لازم است زوجه آن را اخذ کند. این گواهی در واقع وضعیت بارداری زن را در زمان درخواست طلاق و اجرا شدن آن نشان می دهد. به عبارت دیگر گواهی عدم بارداری زوجه نشان می دهد زن در زمان درخواست و اجرای طلاق باردار نیست. در ادامه بیشتر در خصوص کارکرد گواهی عدم بارداری زوجه و نحوه دریافت آن توضیح داده می شود.

گواهی عدم بارداری زوجه چیست؟

دریافت گواهی عدم بارداری زوجه چه ضرورتی دارد؟

هنگام طلاق علاوه بر جدایی طرفین که باید برای آن رای دادگاه صادر شود، مسائل حقوقی دیگری هم وجود دارند که دادگاه باید در خصوص آن ها تعیین تکلیف نماید. یکی از این موارد که باید به لحاظ حقوقی با رای دادگاه تعیین تکلیف شود، حضانت فرزند و مسائل مربوط به آن است که اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع در حین طلاق باید مشخص شود که آیا زن از رابطه زناشویی ای که در حال انجام است فرزندی را باردار است یا خیر.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر بخوانید: طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور آنلاین + [ویدئو آموزشی]

این امر به این دلیل است که اگر فرزندی در نتیجه رابطه زناشویی وجود داشته باشد دادگاه  وضعیت حضانت و دیگر امور حقوقی این فرزند را مشخص نماید. برای مثال اگر مشخص شود که زن باردار است دادگاه باید تعیین کند این فرزند بر اساس توافق طرفین و یا بر اساس قانون در صورت عدم ایجاد توافق میان طرفین نزد کدام یک از پدر و مادر نگهداری شود و همچنین نفقه فرزند که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح داده می شود یه همراه مسأله نسب جنین یعنی اینکه پدر جنین چه کسی است از دیگر مواردی است که دریافت این گواهی را به یک امر ضروری در مورد فرایند طلاق تبدیل کرده است.

به همین دلیل است که اخذ گواهی عدم بارداری زوجه در فرایند طلاق یک مرحله ضروری محسوب می شود که باید با کمک وکیل متخصص در امور خانواده آن را طی کنید. در ادامه درباره این فرایند به تفصیل توضیح می دهیم تا در نهایت سرعت و اطمینان این مرحله را پس سر بگذارید.

آیا بارداری زن مانع اجرای طلاق است؟

در قسمت های قبل بیان شد که دریافت گواهی عدم بارداری زوجه یکی از اسناد و مدارک لازم برای اجرای طلاق است. اما تصور نادرستی که بسیاری از مردم از دریافت این گواهی دارند این است که اگر در نتیجه آزمایش بارداری مشخص شود که زن باردار آیت دیگر امکان صدور رای طلاق و یا اجرای آن توسط دفتر ازدواج و طلاق وجود ندارد. در حالی که چنین امری صحت ندارد.

در واقع الزام زوجین به ارائه گواهی عدم بارداری زوجه به این دلیل نیست که در صورت بارداری زن امکان طلاق وجود ندارد بلکه همانطور که گفتیم به این دلیل است که اگر فرزندی وجود دارد وضعیت حقوقی او توسط دادگاه خانواده مشخص شود و در آینده مشکلات حقوقی از این منظر به وجود نیاید.

گرفتن مهریه از خانواده شوهر بیشتر بخوانید: آیا گرفتن مهریه از خانواده شوهر امکان پذیر است؟

در واقع ممکن است زوجین با وجود اطلاع از بارداری زن همچنان بخواهند از یکدیگر جدا شوند که در این صورت قانون هیچ منعی برای این جدایی در نظر نگرفته است و امکان طلاق به لحاظ قانونی وجود دارد. بر اساس قانون حتی اگر هر دوی طرفین بر وجود جنین و بارداری زن توافق داشته باشند، الزامی به ارائه نتیجه آزمایش بارداری وجود ندارد و دادگاه بر همین اساس حکم خود را صادر می کند که توسط دفاتر ثبت ازدواج و طلاق لازم الاجرا است. برای آشنایی با طلاق توافقی در حین بارداری می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

طلاق توافقی زن باردار چگونه می باشد؟ همه چیز در مورد آن

چطور گواهی عدم بارداری زوجه بگیریم؟

سوال بسیاری از افرادی که درگیر فرایند طلاق هستند این است که چگونه باید اقدام به دریافت این گواهی در سریع ترین زمان ممکن نمود؟

برای دریافت این گواهی باید به آزمایشگاه های مورد تایید دستگاه قضایی مراجعه کنید و آزمایش بارداری بدهید. برخی دادگاه ها تنها آزمایش بارداری آزمایشگاه های خاصی را می پذیرند که مورد تایید آن ها قرار دارد. به همین دلیل در نزدیکی این دادگاه های آزمایشگاه هایی وجود دارد که می توانید به همان ها مراجعه کرده و گواهی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

مدت زمان طلاق توافقی بیشتر بخوانید: مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟ راه های تسریع آن

زمانی که این گواهی را دریافت کردید باید آن را ضمیمه پرونده طلاق خود نمایید تا دادگاه بتواند در نهایت رای طلاق را که می تواند شامل گواهی عدم امکان سازش و یا حکم طلاق باشد صادر کند. با صدور رای طلاق می توانید این رای را در مدت زمانی که اعتبار دارد به دفتر ثبت ازدواج و طلاق برده و طلاق را به صورت قانونی ثبت کنید.

ارائه گواهی عدم بارداری زوجه به سردفتر دفتر ثبت ازدواج و طلاق الزامی است و بدون ارائه این گواهی طلاق شما اجرا نمی شود. در واقع سردفتر وظیفه دارد در موارد اجرا و ثبت طلاق ابتدا گواهی عدم بارداری زوجه را ببیند و سپس طلاق را به صورت رسمی و قانونی به ثبت برساند.

نفقه زن در ایام بارداری چگونه است؟

یکی از مسائل مهم در ازدواج که هم در زمان رابطه زناشویی و هم در هنگام طلاق از اهمیت زیادی برخوردار است نفقه زن است. به صورت کلی از وظایف مرد در رابطه زناشویی این است که هزینه معاش مناسب زن را که به آن نفقه گفته می شود به او پرداخت کند. اما نکته مهم در خصوص این امر که مورد پرسش بسیاری قرار می گیرد این است که اگر زن در زمان طلاق باردار باشد و طلاق با وجود بارداری طرفین اجرا شود همچنان به زن نفقه تعلق می گیرد و این نفقه به چه میزان خواهد بود؟

به طور کلی اگر طلاق از نوع رجعی باشد، تا زمانی که زن در عده طلاق قرار دارد همچنان همسر مرد محسوب می شود و به همین دلیل مرد باید نفقه این ایام را به او بپردازد. منظور از طلاق رجعی طلاقی است که مرد می تواند تا پایان مدت زمانی که عده طلاق نام دارد به رابطه زناشویی خود با زن رجوع کرده که در نتیجه آن رابطه زناشویی تداوم پیدا می کند. در این موارد تفاوتی ندارد که زن باردار باشد یا خیر.

اما در مواردی که زن باردار است و گواهی عدم بارداری زوجه گرفته نشده است، نفقه زن و فرزند تا پایان مدت بارداری بر عهده مرد قرار دارد که دادگاه در رای طلاق خود این موضوع را بیان می‌ کند. در واقع یکی دیگر از مسائلی که دریافت گواهی عدم بارداری زوجه را الزامی می کند موضوع نفقه زن و فرزند است که در صورت بارداری زن باید به او پرداخت شود.

مشاوره حقوقی رایگان درمورد گواهی عدم بارداری زوجه

مشاوره حقوقی رایگان درمورد گواهی عدم بارداری زوجه

فرایند طلاق در نظام حقوقی ایران با توجه به قوانین و مقررات خاصی که در این حوزه برقرار است یک فرایند بسیار پیچیده و دشوار است که گاه ممکن است برای سال ها به طول انجامد. در این فرایند رعایت تشریفات حقوقی مانند دریافت گواهی عدم بارداری زوجه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که لازم است به صورت دقیق مورد توجه قرار بگیرد.

برای آشنایی با هر از این تشریفات و فرایندهای قانونی از جمله اخذ گواهی عدم بارداری زوجه که در این مقاله درمورد آن سخن گفتیم نیاز به حضور مستمر یک وکیل متخصص در دعاوی و امور خانواده به خصوص طلاق خواهید داشت که بتواند در اسرع وقت اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

گروه وکلای خانواده با افتخار مجموعه ای تخصصی در حیطه حقوق خانواده است که تلاش دارد با ارائه خدمات تخصصی در این زمینه به بهترین وجه ممکن پاسخگوی نیاز مراجعان خود باشد. در گروه وکلای خانواده شما می توانید به تناسب نیاز خود از انواع خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی رایگان درمورد گواهی عدم بارداری زوجه برخوردار شوید. همچنین امکان برخورداری از دیگر خدمات مانند اعلام وکالت، مطالعه پرونده و حضور در جلسات دادرسی در اسرع وقت و با مناسب ترین هزینه ممکن امکان پذیر است که می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در این مورد با متخصصان ما در گروه وکلای خانواده تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1244

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312