...

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی از طرف مرد یا زن چگونه است؟

یکی از مهمترین دلایل طلاق که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی است. طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی علی رغم اهمیت کمتری که به آن داده می شود بخش زیادی از دعاوی طلاق را که در دادگاه های خانواده طرح شده اند در بر می گیرد. به همین دلیل لازم است به آن پرداخته شده و راه حل هایی که از لحاظ حقوقی و غیر حقوقی برای آن وجود دارد مورد بررسی قرار بگیرد.

در این مقاله از گروه وکلای خانواده تلاش می کنیم به طور ویژه به این موضوع مهم بپردازیم و به سوالات شما عزیزان در خصوص آن پاسخ دهیم. گروه وکلای خانواده مجموعه ای با تمرکز بر حقوق خانواده است که به دلیل ارائه خدمات حقوقی تخصصی در این حوزه به شهرت رسیده است. ما در گروه وکلای خانواده تلاش می کنیم تا دقیق ترین و به روزترین اطلاعات حقوقی درباره انواع دعاوی خانواده از جمله طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی را با مناسب ترین و معقول ترین هزینه ممکن در اختیار شما قرار بدهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این خدمات و نحوه بهره مندی از آن کافی است با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنیم.

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی چیست؟

همانطور که گفتیم طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی از رایج ترین دلایل برای طلاق است. در موارد زیادی ممکن است زوجین علی رغم علاقه به یکدیگر به لحاظ فرهنگی اختلافاتی با یکدیگر داشته باشند که امکان تدوام زندگی مشترک را با مشکلات جدی مواجه سازد.

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی چیست؟

برای مثال ممکن است تحصیلات بالا برای یکی از طرفین اهمیت بسیار زیادی داشته باشد اما طرف دیگر اهمیتی به این امر ندهد. در این صورت اگر طرفین نتوانند از ارزش ها و خواسته های خود کوتاه بیایند و دریافت مشاوره های خانواده برای طرفین موثر و کارساز نباشد، ناگزیر طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی مطرح می شود که موضوع اختصاصی این مقاله بوده و در ادامه بیشتر به جوانب حقوقی و فرایند آن می پردازیم. از این رو پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با صفر تا صد طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی در این مقاله با ما همراه باشید.

مهریه عندالمطالبه بیشتر بخوانید: مهریه عندالمطالبه چیست و چطور می توان آن را مطالبه کرد

طلاق چه انواعی دارد و طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی چه نوع طلاقی است؟

طلاق به لحاظ حقوقی به معنای خانمه رابطه زناشویی میان زن و مرد است که به تناسب اینکه چه کسی آن را درخواست کند و همچنین سایر عوامل به انواع مختلفی تقسیم می شود.

در وهله اول طلاق از جمله طلاق به دلیل اختلافات فرهنگی بر اساس اینکه آیا هر دوی زن و مرد درمورد وقوع و اجرای آن با یکدیگر توافق داشته باشند یا خیر به دو نوع طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی یا طلاق یک طرفه تقسیم می شود که هر یک شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد.

یه طور کلی طلاق توافقی به دلیل رضایت هر دو طرف و اختلافات کمتر میان آن ها درباره اصل طلاق و دیگر مسائل حقوقی به مربوط به آن فرایند بسیار آسان تر و سریع تری نسبت به طلاق یک طرفه دارد. در طلاق یک طرفه به دلیل اینکه یکی از طرفین نسبت به طلاق رضایت ندارد شرایط برای صدور رای طلاق و یا اجرای آن سخت تر خواهد بود.

این مسأله در طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی هم وجود دارد و در طلاقی که فقط زن متقاضی آن است بیشتر دیده می شود. به این معنا که طلاق یک طرفه با درخواست زن فرایند پیچیده تری دارد که حضور مستمر و ارائه مشاوره از سوی وکیل متخصص امور خانواده را الزامی می کند. دلیل این امر این است که زن بر اساس نظام حقوقی ایران دارای حق طلاق نیست و نمی تواند بر خلاف مرد هر زمان که خواست از مرد جدا شود.

در واقع زن برای آنکه بتواند از مزد جدا شود باید دلایل محکمه پسند و مستند به قانون داشته باشد و آن ها را در دادگاه خانواده اثبات کند. این موارد در قانون مدنی ذکر شده و محدودیت خاصی دارد که طلاق یک طرفه از سوی زن در هر قالبی که باشد از جمله طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی را دشوار می کند. در ادامه امکان طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی در قالب طلاق یک طرفه از طرف مرد و زن را بررسی می کنیم.

محدود کردن حق طلاق زوج بیشتر بخوانید: محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی با درخواست مرد

در قسمت قبل توضیح دادیم در صورتی که هر دوی طرفین رضایت به طلاق نداشته باشند و در واقع طلاق به شکل توافقی نباشد، طلاق یک طرفه خواهد بود که به تناسب مرد یا زن بودن متقاضی طلاق فرایند حقوقی آن متفاوت است.

در صورتی که متقاضی طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی شوهر باشد، از جهت آنکه مرد در حقوق ایران دارای حق طلاق است نیازی به اثبات دلایل خود برای طلاق یعنی وجود اختلاف فرهنگی میان زوجین ندارد. در واقع حق طلاق به معنای این است که مرد می تواند هر زمان که خواست و البته با طی تشریفات قانونی یعنی ثبت دادخواست طلاق و پرداخت کلیه حقوقی مالی زن از جمله مهریه و نفقه به او، از زن جدا شود. دادگاه در نتیجه این دادخواست گواهی عدم امکان سازش صادر می کند که پس از پرداخت حقوق مالی زن از طرف مرد در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق قابل اجرا و ثبت است.

در نتیجه طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی با درخواست مرد محدودیت و دشواری به خصوصی ندارد و مرد می تواند با رعایت شرایط و تشریفات قانونی از زمان که خواست از زن جدا شود.

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی با درخواست زن

سوال بسیاری از زنان این است که اگر با شوهر خود اختلافات فرهنگی داشته باشند می توانند به راحتی از او جدا شوند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اصولا طلاق یک طرفه از طرف زن در صورتی که بر اساس شروط ضمن عقد وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را نداشته باشد یک فرایند حقوقی به شدت دشوار است که ممکن است برای سال ها به عنوان یک پرونده باز مطرح باقی بماند. بنابراین طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی با درخواست زن هم از این قاعده مستثنا نبوده و نیازمند استفاده از یک وکیل مجرب و ماهر در امور خانواده جهت اثبات موارد قانونی طلاق است.

نمونه دادخواست طلاق توافقی بیشتر بخوانید: نمونه دادخواست طلاق توافقی در دادگاه خانواده

در قسمت های قبل گفته شد که زن به دلیل آنکه حق طلاق ندارد تنها به موجب مواردی که در قانون مدنی ذکر شده است می تواند از مرد جدا شود. یکی از این موارد عسر و حرج زن است که در قسمت بعد به طور مفصل درمورد آن توضیح می دهیم.

عسر و حرج و طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی

وجود عسر و حرج برای زن یکی موارد قانونی موجه برای طلاق زن از مرد است که از سوی وکلای خانواده مورد استناد قرار می گیرد. عسر و حرج به معنای سختی بسیار شدید در زندگی زناشویی است که تداوم زندگی مشترک را برای زن ناممکن می کند.

بر اساس قانون مصادیق خاصی برای عسر و حرج ذکر شده است که در صورت اثبات دادگاه خانواده حکم طلاق را برای زن صادر می کند اما مصادیق عسر و حرج در اصطلاح حقوقی حصری نبوده و محدود به این موارد که در قانون ذکر شده اند نیستند.

بنابراین وکیل خانواده می تواند به کمک قدرت استدلال خود عوامل دیگری مانند وجود اختلافات فرهنگی میان زن و شوهر را به عنوان عسر و حرج در زندگی زناشویی یه اثبات برساند و طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی را امکان پذیر نماید.

با این حال، بر اساس روبه قضایی حاکم بر دادگاه های خانواده امکان صدور حکم طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی در مواردی که زن خواهان طلاق باشد بسیار سخت است و نیاز به حضور و دخالت یک وکیل مجرب در امور خانواده دارد تا به شما در این فرایند کمک کند. در ادامه درمورد نحوه بهره مندی از خدمات گروه وکلای خانواده و بهترین وکیل خانواده در تهران برای صدور حکم طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی سخن می گوییم.

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی در گروه وکلای خانواده

طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی در گروه وکلای خانواده

در گروه وکلای خانواده با توجه به خدمات گسترده و تخصصی که از سوی این مجموعه به مراجعان ارائه می شود می توانید این اطمینان را داشته باشید که در نهایت دقت و کیفیت امور حقوقی خود از جمله طلاق به دلیل اختلاف فرهنگی را به سرانجام خواهید رساند.

در این مجموعه طیف متنوعی از خدمات حقوقی از مشاوره حقوقی رایگان تا اعلام وکالت در دعاوی طلاق ارائه می شود که به تناسب هر پرونده در دسترس خواهد بود. وکلای مجرب گروه وکلای خانواده از اولین گام که مشاوره در خصوص امور حقوقی است تا گام آخر در کنار شما بوده و متعهد به گزارش شفاف به موکلان خود هستند.

همچنین از دیگر ویژگی های گروه وکلای خانواده که آن را از دیگر مجموعه ها متمایز می کند، تلاش جهت ایجاد سازش و توافق میان طرفین قبل از هر گونه اقدام حقوقی و قضایی است که باعث می شود هزینه و زمان کمتری به مراجعان و موکلان تحمیل شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه بهره مندی از خدمات گسترده گروه وکلای خانواده می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نیاز را در این خصوص دریافت کنید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1269

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312