...

آشنایی با شرایط طلاق از طرف مرد با گروه وکلای خانواده

  • 1
    مشاوره رایگان تلفنی قبل از تقدیم دادخواست طلاق از طرف مرد
  • 2
    انجام وکالت طلاق از ناحیه مرد از دادگاه بدوی تا ثبت طلاق
  • 3
    پرداخت حق الوکاله به صورت اقساط
  • 4
    عدم حضور مرد در مراحل رسیدگی حتی زمان ثبت طلاق

صفر تا صد طلاق از طرف مرد و آشنایی با مراحل، شرایط آن

بروزرسانی: ۱۷ تیر ۱۴۰۳

موضوعی است که قانون گذار در ماده 1133 به بررسی آن پرداخته و به مرد این حق را داده که بتواند با مراجعه به دادگاه و با سپری کردن مراحلی قانونی، خواستار اجرای طلاق باشد. بدون آنکه برای این تقاضا، لازم باشد ادله و مستندانی را به دادگاه ارائه دهد. علت آن است که قانون گذار اختیار حق طلاق را از حوزه اختیارات مرد دانسته و اراده یک جانبه او را برای انجام این عمل حقوقی کافی می داند. تنها الزامی که در رابطه با درخواست طلاق از طرف مرد، وجود داشته پرداخت کردن حقوق مالی زوجه است که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و ….است. به بیان دیگر مرد تا زمانی که حقوق مالی زن را به او نپردازد نمی تواند اجرای طلاق یک طرفه را خواستار شود. با پرداخت حقوق زن، مرد الزامی ندارد که رضایت زن را به اجرای طلاق بخواهد. و حتی اگر زوجه هم به این امر راضی نباشد این حق مرد است که او را طلاق دهد و به زندگی زناشویی خود با زوجه پایان دهد.

ارتباط مستقیم با ما

ما همیشه در دسترس هستیم. شما می توانید در تمامی ساعات شبانه روز با ما تماس بگیرید و همچنین می توانید از طریق واتساپ و تلگرام با ما در تماس باشید.

فرم درخواست مشاوره

    مراحل طلاق از طرف مرد

    هرچند قانون گذار برای انجام این طلاق، برخلاف انجام طلاق توافقی و طلاق از طرف زن، سختگیری کمتری را اعمال نموده و صرف اراده مرد را برای انجام طلاق کافی می داند اما باید مراحل و تشریفاتی اداری لازمه، که موجب پذیرفته شدن خواسته مرد است انجام شود.

    اگر مایل به گوش دادن به این متن به صورت صوتی هستید، لطفا دکمه پخش در باکس زیر را فشار دهید.
    سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

    مراحل و تشریفات اداری اجرای طلاق به شرح ذیل است:

    • مرد ملزم است که خود یا وکیلش برای ثبت دادخواست طلاق، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و خواسته خود را مبنی بر طلاق به ثبت برسانند.
    • بعد از ثبت دادخواست، اقدامات لازمه صورت گرفته و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع می شود.
    • مرد الزامی ندارد که برای ثبت تقاضای خود، دلیل موجهی را به دادگاه ارائه دهد.
    • دادگاه بعد از بررسی دادخواست مرد و محرز شدن پرداخت حقوق مالی زوجه، از جانب او، تعیین وقت رسیدگی کرده و احضاریه را برای زن و مرد جهت حضور در جلسه دادرسی ارسال می کند.
    • حضور یا عدم حضور زوجه، فرآیند طلاق را به تعویق نمی اندازد و مانعی جهت عدم اجرای حکم طلاق نیست.
    • حضور در جلسات مشاوره و غربالگری، امری الزامی نبوده اما مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده، دادگاه ممکن است به منظور ایجاد صلح و سازش، موضوع را به داوری ارجاع دهد.
    • اگر درخواست دهنده طلاق، مرد باشد، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و تا مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ به مرد این حق را داده که به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه کند و خواستار اجرای طلاق باشد.
    • چون حکمی صادر نشده، و صرفا دادگاه به موجب گواهی عدم امکان سازش، تاییدیه را صادر نموده، حق شکایتی برای زن نبوده و طلاق حتی در صورت عدم رضایت زن نیز اجرا می گردد.
    • بعد از انجام این مراحل، زوج بایستی به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه کند و حداکثر ظرف مهلت سه ماه طلاق را به ثبت برساند.

     

    برای اقدام به طلاق از طرف مرد باید چه مدارکی تقدیم دادگاه شود؟

    مرد ملزم است که برای اقامه دعوی طلاق به دادگاه مدارک ذیل را ارائه دهد.

    • ارائه مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
    • ارائه سند عقد نامه و یا کپی آن
    • تقدیم گواهی که دلالت بر پرداخت حقوق مالی زوجه دارد.
    • ارائه دادن گواهی سلامت ( در فرضی که مرد تصمیم دارد زوجه خود را در دوران عقد طلاق دهد.

    شرایط طلاق از طرف مرد در دوران عقد

    در رابطه با اجرای طلاق در دوران عقد نیز، تمامی این مراحل باید سپری شود تا دادگاه به خواسته مرد ترتیب اثر دهدو گواهی عدم امکان سازش را صادر کند.

    نفقه فرزند بیشتر بخوانید: نفقه فرزند و بررسی شرایط آن برای مطالبه

    نکته مهم اگر در دوران عقد، رابطه زناشویی بین زن و مرد برقرار شده باشد مرد ملزم است که قبل از ثبت تقاضای خود به انجام طلاق، مهریه زوجه را به صورت تمام و کمال پرداخت کند. و رسیدی که دلالت بر این پرداخت داشته به همراه سایر مدارک دیگر به دادگاه ارائه دهد. در غیر این صورت مرد تنها ملزم است که نصف مهریه را به زوجه بپردازد.

    اگر مرد طلاق بخواهد و زوجه به این امر،راضی نباشد تکلیف چیست؟

    طلاق حق قانونی مرد است و هر زمانی که اراده کند می تواند زوجه را طلاق دهد. حتی اگر زن راضی به این امر نباشد.به حکم قانون گذار، اگر زوج حق مالی زوجه را پرداخت کند برای اثبات طلاق یک طرفه کافی بوده و گواهی عدم امکان سازش صادر می گردد. حتی اگر زن رضایتی به اجرای طلاق نداشته باشد و معترض به این امر باشد. علت آن است که گواهی عدم امکان سازش، تاییدیه است و حکم نیست که نسبت به آن اعتراض وارد شود. پس زمانی که این گواهی صادر شد زوجه نمی تواند با اعتراض به نقض گواهی عدم امکان سازش آن را بی اعتبار کند.

    تکلیف مهریه در جایی که تقاضا دهنده طلاق، مرد است

    تکلیف مهریه در جایی که تقاضا دهنده طلاق، مرد است

    یکی از الزاماتی که در رابطه با اجرای طلاق از طرف مرد، اعمال شده و مرد ملزم است که از آن تبعیت کند پرداخت کردن حقوق مالی زن از جمله مطالبه مهریه و نفقه و اجرت المثل و غیره است. به بیان دیگر تا زمانی که مرد این حقوق را پرداخت نکند و مدرکی که دلالت بر پرداخت حقوق مالی داشته را به دادگاه ارائه ندهد. خواسته زوج به نتیجه ای نرسیده و دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نخواهد کرد.مگر در شرایطی که مرد بتواند اثبات کند که زوجه او را از پرداخت  حق مالی که بر ذمه او بوده بری کرده است. که در این شرایط دادگاه به خواسته زوج ترتیب اثر داده و تاییدیه که دلالت بر عدم امکان سازش دارد را به زوج ارائه می دهد تا بتواند به موجب آن طلاق خود را به صورت یک طرفه جاری کند.

    حضانت و سلب حضانت بیشتر بخوانید: حضانت و سلب حضانت و آشنایی کامل با قوانین آن

    طلاق غیابی، در جایی که مرد درخواست دهنده طلاق است

    در رابطه با اجرای این طلاق نیز، باید گفت که قانون گذار تشریفاتی را اعمال نموده و زوج را ملزم کرده که حقوق مالی زوج را قبل از اجرای تقاضای طلاق یک طرفه، پرداخت کند. و مدرکی که دلالت بر پرداخت دیون دارد به دادگاه ارائه دهد. عدم حضور زوجه ای که آدرس و نشانی از او نیست و غایب است در اجرای حکم طلاق، تداخلی ایجاد نکرده و مانع از اجرای حکم نیست.

    سریع ترین راه طلاق از طرف مرد

    انجام طلاق از طرف مرد، هرچند تشریفاتی را نداشته و نیازی نیست که برای اثبات ادعای مرد، به انجام طلاق، دلیل موجهی ارائه شود اما اگر زوج قصد دارد که انجام طلاق در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود بایستی حقوق مالی زوجه را بپردازد. و سپس مراحل طلاق را سپری کند. البته وجود وکیل خانواده، در روند پرونده تاثیر زیادی داشته و موجب می گردد که طلاق در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

    هزینه وکیل طلاق از طرف مرد

    برخلاف دادخواست طلاق از طرف زن، انجام این طلاق پیچیدگی خاصی نداشته و صرف اینکه مرد حقوق مالی زوجه را پرداخت کرده باشد مراحل طلاق سپری خواهد شد.وکیلی که عهده دار این پرونده است می تواند حسب تعرفه قانونی که سالیانه از سوی مرکز وکلا اعلام می گردد حق الوکاله خود را تعیین کند و یا طی قرارداد خصوصی که با موکل خود داشته در رابطه با هزینه و تعرفه وکالت، به توافق نظر برسد. اما همان گونه که گفتیم حق الوکاله این پرونده، از پرونده های طلاق توافقی و طلاق از طرف زن کمتر است.

    تکلیف مهریه در جایی که تقاضا دهنده طلاق، مرد است

    مطالبه مهریه بیشتر بخوانید: مطالبه مهریه از طریق دادگاه و بررسی شرایط آن

    نتیجه گیری

    ما در این مقاله موضوع طلاق از طرف مرد را که قانون گذار آن را جزو حیطه اختیارات قانونی مرد دانسته مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که برای اعمال و اجرای این نوع طلاق، مرد الزامی ندارد که ادله مستند و مستدل را به محکمه ارائه دهد و صرف اراده باطنی اش برای تحقق طلاق کفایت می کند. تنها الزامی که در این طلاق وجود دارد و مرد ملزم است که قبل از ثبت تقاضای خود به دادگاه آن را ارائه دهد ارائه مدرکی است که دلالت بر پرداخت حقوق مالی زوجه دارد.

    پیشنهادات

    گروه وکلای خانواده، در تلاش است که به همکاری وکلای متخصص و زبده، بهترین خدمات حقوقی را به افرادی که درگیر مشکلاتی در حوزه حقوق خانواده هستند ارائه دهد. در صورتی که شما هم گرفتار پرونده حقوقی هستید و نیاز به طلاق فوری دارید، بهترین اقدام آن است که از خدمات وکیل خانواده برخوردار شوید. پیشنهاد ما به شما عزیزان برخوردار شدن از خدمات گروه وکلای خانواده است. شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید.

    برخی از سوالات متداول

    طلاق از طرف مرد، چه شرایطی دارد؟

    برخلاف طلاق توافقی و طلاق از طرف زن، این نوع طلاق تشریفات خاصی نداشته و صرف اراده مرد برای تحقق آن کافی است.

    زوج تحت چه شرایطی می تواند، خواستار اجرای طلاق از دادگاه باشد؟

    مرد بایستی قبل از اقدام به اقامه دعوی، حقوق مالی زوجه را بپردازد و رسیدی که دلالت بر پرداخت داشته را ضمیمه مدارک خود نماید تا دادگاه به خواسته او ترتیب اثر بدهد.

    لینک کوتاه

    https://vakil-khanevade.com/?p=205

    اشتراک گذاری این مطلب

    سوالات و نظرات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312