...

شروط ضمن عقد و آشنایی با کامل با موارد آن

شروط ضمن عقد ازدواج یکی از رایج ترین موضوعاتی است که درباره آن از وکلای خانواده پرسیده می شود و اهمیت زیادی در برخورداری طرفین از حقوقشان دارد. در این مقاله از گروه وکلای خانواده تلاش می کنیم به این موضوع بسیار مهم و مبتلا به در میان مردم بپردازیم و به کلیه سوالات شما در این زمینه از جمله مفهوم شروط ضمن عقد، نحوه تنطیم آن در سند رسمی و همچنین مواردی که می توانید به عنوان شروط ضمن عقد در قرارداد خود درج کنید پاسخ دهیم. برای آشنایی با صفر تا صد شروط ضمن عقد در این مقاله با ما همراه باشید.

شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

در ابتدا باید بدانیم شروط ضمن عقد ازدواج به چه معناست و چه کاربردی در عقد ازدواج دارد. شروط ضمن عقد ازدواج در این روزها رواج زیادی بین مردم پیدا کرده است و بسیاری از وکلای خانواده هم به مراجعان یا موکلان خود توصیه می کنند تا با گنجاندن این شروط در سند رسمی ازدواج پیش از بروز هر گونه مشکل و اختلاف با طرف مقابل بسیاری از حقوق خود را تضمین کنند.

در تعریف و توضیح کارکرد این شروط باید بگوییم هر عقدی اعم از عقد ازدواج یا غیر آن، علاوه بر موضوع اصلی خود که همان اثر اصلی عقد است می تواند برخی شروط جانبی هم داشته باشد که بر اساس توافق طرفین تعیین و تنظیم می شود.

برای مثال موضوع و اثر اصلی عقد ازدواج ایجاد رابطه زناشویی میان طرفین است که برای هر کدام از طرفین حقوق و تکالیفی را بر اساس قانون ایجاد می کند. اما فارغ از این اثر که موضوع اصلی ازدواج است، طرفین می توانند درباره مسائل جانبی ازدواج مانند حق مسکن، حق اشتغال، حق طلاق، میزان و نوع مهریه و سایر مسائلی که قانون درمورد آن ها الزام به خصوصی قرار نداده است توافق کنند تا در صورت بروز اختلاف همان موارد مورد توافق در گذشته ملاک عمل قرار بگیرد.

گواهی تجرد چیست بیشتر بخوانید: گواهی تجرد چیست و معرفی کاربرد ها، مراحل دریافت آن

برای مثل ممکن است طرفین توافق کنند که در خانه های جدا از یکدیگر زندگی کنند و یا زن دارای حق مسکن یا حق تعیین این موضوع باشد که محل زندگی مشترک طرفین کجا باشد. در واقع به هر نوع توافق که میان طرفین صورت می گیرد و مغایرتی با حکم امری قانون ندارد شروط ضمن عقد گفته می شود که در ادامه انواع و کارکرد آن ها را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

شروط ضمن عقد ازدواج

تنظیم شروط ضمن عقد ازدواج چه شرایطی دارد؟

شروط ضمن عقد ازدواج مانند هر شرط قراردادی دیگری باید برخی شرایط لازم را داشته باشد تا به عنوان شروط مورد قبول و اعتبار از لحاظ قانونی در نظر گرفته شود. در این قسمت ‌شرایطی که باید در درج این شروط مورد رعایت قرار بگیرد را برای شما بیان می کنیم.

طلاق به دلیل ضرب و شتم و خشونت بیشتر بخوانید: طلاق به دلیل ضرب و شتم و خشونت چه شرایطی دارد؟

  • مهمترین نکته در نحوه تنظیم و درج شروط ضمن عقد ازدواج این است که این شروط نباید با ماهیت و اثر اصلی عقد ازدواج در تناقض باشد. مهمترین اثر عقد ازدواج برقراری رابطه زناشویی میان طرفین است. حال اگر طرفین شرطی در سند ازدواج درج کنند که بگوید نباید به موجب عقد رابطه زناشویی میان طرفین شکل بگیرد، این شرط به دلیل تناقضی که با ذات عقد ازدواج دارد اعتبار ندارد و باطل خواهد بود.
  • نکته مهم دیگر این است که شروط ضمن عقد ازدواج نباید با قواعد و مقررات امری در حوزه ازدواج و طلاق مغایرت داشته باشد. منظور از قوانین امری، قوانینی است که از چنان اهمیتی برخوردارند که قانون گذار توافق بر خلاف آن ها را نمی پذیرد. مخالف قوانین امری قوانین تکمیلی هستند که توافق طرفین بر خلاف آن ها مجاز است و اعتبار حقوقی دارد.

برای مثال قواعد مربوط به حضانت فرزند که تا هفت سالگی حضانت را متعلق به مادر و بعد از آن تا سن بلوغ متعلق به پدر می داند، از قواعد امری قانون است که طرفین می توانند با کمک وکیل خانواده بر خلاف آن توافق نمایند. اما موارد دیگری مانند پرداخت نفقه به زن از سوی شوهر از جمله قوانین امری حقوق خانواده است که نمی توانید بر خلاف آن توافق کنید. در واقع زوجین نمی توانند توافق کنند که شوهر تکلیفی به پرداخت نفقه به همسر خود ندارد.

  • بهتر است شروط ضمن عقد را در سند ازدواج یا همان عقدنامه درج کنید که سند رسمی محسوب می شود و در صورتی که حاوی تعهدات مالی مانند مهریه باشد می توانید بدون طرح دعوا در دادگاه و با مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی اجرای آن را مطالبه کنید که فرایند سریع تری دارد. علاوه بر این، عقدنامه به دلیل اینکه سند رسمی است و توسط مامور دولت نوشته می شود اعتبار بیشتری از سند عادی دارد و فقط ادعای جعل نسبت به آن امکان پذیر است که باید توسط مدعی به اثبات برسد.

انواع شروط ضمن عقد

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که چه مواردی را می توان به عنوان شروط ضمن عقد ازدواج درج کرد و در حقیقت شروط ضمن عقد چه انواعی می تواند داشته باشد. در این قسمت رایج ترین و کاربردی ترین انواع شروط ضمن عقد را که توسط افراد مورد توافق سرار گرفته و در سند ازدواج درج می شود بیان می کنیم.

  • حق طلاق یا وکالت در طلاق: شاید بتوان گفت رایج ترین شرط ضمن عقد ازدواج حق طلاق یا وکالت در طلاق برای زن است که این روزها رواج بیشتری پیدا کرده و از طرف وکلای خانواده برای جلوگیری از بروز اختلاف و مشکلات بیشتر در آینده توصیه می شود. این حق که در واقع نوعی اعطای وکالت از طرف مرد به زن است به معنای این است که زن می توانند مانند مرد هر زمان که خواست اقدام به درخواست طلاق در دادگاه نماید.

در این موارد دادگاه پس از احراز این موضوع یعنی وجود وکالت در طلاق بر اساس شروط ضمن عقد سایر مراحل طلاق را طی کرده و در نهایت رای طلاق را صادر می کند. نکته مهم درباره این شرط ابن است که باید حتما در سند رسمی ازدواج و یا یک عقد لازم دیگر که دارای اعتبار است نوشته شود تا مرد امکان عزل وکالت زن در شرایط بروز اختلاف را نداشته باشد. برای آشنایی بیشتر با نحوه تنظیم این شرط به نحوی که در هنگام طلاق موتر و معتبر باشد لازم است حتما با وکیل متخصص خانواده مشورت نمایید. همچنین با مطالعه مقاله زیر از گروه وکلای خانواده بیشتر با این شرط و نحوه تنظیم آن آشنا خواهید شد:

اعسار از پرداخت مهریه بیشتر بخوانید: اعسار از پرداخت مهریه چیست و نحوه درخواست آن به چه صورت است

طلاق با داشتن حق طلاق به چه صورت می باشد + نکات مهم ویدئویی

  • حق مسکن: بر اساس قوانین حقوق خانواده، در رابط زناشویی مرد می تواند محل دقیق زندگی زناشویی را تعیین نماید و زن ملزم به تبعیت از مرد از این منظر است. اما اگر به موجب شروط ضمن عقد، حق مسکن به زن داده شود زن می تواند در تعیین مسکن مشترک زناشویی دخالت داشته باشد و آن را تعیین کند. مزیت گرفتن حق مسکن بر اساس شروط ضمن عقد این است که اگر زن بنا به هر دلیلی منزل زناشویی را ترک کند مرد نمی تواند علیه او حکم الزام به تمکین بگیرد و به دلیل عدم تمکین نفقه او را نپردازد.
  • حق اشتغال: بر اساس قانون مرد می تواند زن را در صورتی که شغل او خلاف مصالح زندگی زناشویی باشد، از اشتغال منع نماید اما اگر زن دارای حق اشتغال باشد امکان استناد زن امر محدود می شود و زن می تواند هر شغلی که خودش می خواهد داشته باشد.
  • حق خروج از کشور‌: گرفتن پاسپورت و خروج از کشور برای زنانی که متاهل هستند منوط به اجازه کتبی همسر آن ها است. شرط ضمن عقد ازدواج درباره حق خروج از کشور این امکان را به زن می دهد که راحت تر از کشور خارج شود. البته ممکن است با وجود درج این حق برای زن عملا اجازه مرد همچنان برای صدور پاسپورت یا تمدید آن ضروری باشد که در این خصوص بهتر است در هر مورد با وکیل خانواده مشورت نمایید

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد چیست؟

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد چیست؟

در صورتی که اندکی آشنایی با موضوع شروط ضمن عقد داشته باشید و یا یک سند ازدواج را از نزدیک مشاهده کرده باشید احتمالا عبارت شروط ۱۲ گانه ضمن عقد را شنیده اید. سوال بسیاری از افرادی که به دنبال آشنایی بیشتر با این موضوع هستند این است که منظور از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در سندهای چاپی ازدواج به صورت پیش فرض شروطی قرار داده شده است که اگر طرفین آن ها را بپذیرند و امضا کنند به عنوان شروط ضمن عقد ازدواج معتبر خواهد بود. برای مثال یکی از این شروط این است که اگر مرد اعتیاد پیدا کند و یا منزل زناشویی خود با زن را ترک کند زن این حق را خواهد داشت که از مرد طلاق بگیرد. علاوه بر این، موارد دیگری هم به عنوان شروط ۱۲ گانه ازدواج در سندهای ازدواج درج شده است که اگر طرفین نسبت به آن ها توافق داشته باشند می توانند آن را امضا کرده و به عنوان شروط ضمن عقد به آن ها متعهد شوند.

مشاوره حقوقی در گروه وکلای خانواده

در گروه وکلای خانواده با توجه به تمرکز اصلی و تخصصی بر امور خانواده از جمله ازدواج و درج شروط ضمن عقد در سند ازدواج یا سندی غیر از آن این امکان برای نیازمندان به خدمات حقوقی در این موضوعات فراهم شده است تا به روزترین و کاربردی ترین اطلاعات حقوقی را با بهترین قیمت و به آسان ترین طریق ممکن دریافت کنند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه دریافت انواع خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی رایگان از مجرب ترین وکلای خانواده در تهران کافی است از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با ما در تماس باشید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1231

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312