...

حکم نقض وفاداری زوجین به چه معناست؟ آشنایی کامل با آن

متاسفانه خیانت و نقض وفاداری زوجین یکی از دلایل رایج برای طلاق زوجین از یکدیگر است. در مواردی که زندگی زناشویی به دلیل نقض وفاداری زوجین امکان ناپذیر می شود، مراجعه به وکلای خانواده جهت درخواست طلاق ضروری می گردد که در این صورت، وکلای حاضر در گروه وکلای خانواده می توانند به این نیاز فوری شما جهت دریافت مشاوره حقوقی و یا اعلام وکالت در صورت نیاز پاسخ دهند.

در این مقاله تلاش کرده ایم تا شما را با تمامی نکات حقوقی مربوط به حکم نقض وفاداری زوجین آشنا سازیم. برای آشنایی بیشتر با گروه وکلای خانواده و نحوه دریافت مشاوره درباره حکم وفاداری زوجین کافی است با ما تماس بگیرید تا متخصصان ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.

نقض وفاداری زوجین به چه معناست؟

بر اساس قانون ازدواج به معنای رابطه زناشویی متعهدانه و مشروع میان زن و مرد است. همچنین بر اساس قانون تکلیف مشترک هر یک از زوجین در طول رابطه زناشویی حسن معاشرت و وفاداری به یکدیگر است. در واقع هر یک از زن و مرد به موجب ازدواج با یکدیگر این تعهد را می دهند که تنها با همسر خود رابطه زناشویی داشته باشند و به او وفادار باشند.

حال اگر هر کدام از زوجین به این تعهد خود عمل نکند و یا خیانت به دیگری آن را نقض کند دارای آثار و تبعات حقوقی است که تحت عنوان حکم نقض وفاداری زوجین قابل بررسی است. خیانت به همسر می تواند ابعاد مختلفی را از برقراری رابطه جنسی تا برقراری رابطه عاطفی در بر داشته باشد که حکم هر یک از انواع آن از منظر قواعد حقوقی متفاوت است.

در این مقاله به طور مفصل به این موضوع یعنی حکم نقض وفاداری زوجین و آثاری که بر وضعیت حقوقی هر یک از زوجین می گذارد می پردازیم.

آیا خیانت جرم است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که درمورد حکم نقض وفاداری زوجین از وکلای خانواده پرسیده می شود این است که آیا خیانت جرم است و می توان از وقوع آن شکایت کرد یا خیر؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع از هر نوعی که باشد به طور کلی جرم بوده و قابل مجازات است. حال این رابطه نامشروع بر اساس آنکه شامل رابطه جنسی از نوع دخول باشد یا خیر و همچنین بر اساس متاهل یا مجرد بودن مرتکب آثار و احکام حقوقی متفاوت بخواهد داشت که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی می کنیم.

مشاوره حقوقی خانواده بیشتر بخوانید: بهترین مشاوره حقوقی خانواده در تهران به صورت تلفنی و آنلاین

حکم نقض وفاداری زوجین و زنای محصنه

حکم نقض وفاداری زوجین و زنای محصنه

اگر آشنایی اندکی با قانون مجازات اسلامی داشته باشید احتمالا واژه زنای محصنه را شنیده اید. زنا به طور کلی به رابطه نامشروعی میان زن و مرد گفته می شود که در آن دخول رخ می دهد. اگر هر یک از مرتکبین به زنا دارای همسر دائمی باشند و در عین حال مرتکب زنا شوند این عمل نسبت به آنان زنای محصنه نام می گیرد که مجازات شدیدتری نسبت زنای ساده دارد که رجم یا همان سنگسار نام دارد.

البته اثبات زنا به دلیل آنکه یکی از حدود اسلامی محسوب می شود کار بسیار سختی است و به راحتی امکان پذیر نیست. برای مثال اگر اقرار خود مرتکبین تحت شرایط خاص خود نباشد باید حداقل ۴ شاهد مرد این عمل را هنگام ارتکاب مشاهده کرده و طبق شرایط قانون مجازات اسلامی به آن شهادت دهند تا زنای محصنه به اثبات رسیده و قابلیت مجازات پیدا کند.

حکم نقض وفاداری زوجین و رابطه نامشروع

ممکن است خیانت به همسر الزاما از طریق زنا صورت نگیرد و در نتیجه مشمول زنای محصنه و حکم آن نباشد. به روابطی که کمتر از حد زنا باشد رابطه نامشروع مادون زنا گفته می شود که از جرائم تعزیزی بوده و مجازات آن ۹۹ ضربه شلاق تعزیزی است.

این نوع رابطه نامشروع می تواند روابط جنسی کمتر از زنا تا برقراری ارتباط عاطفی میان زن و مرد را در بر بگیرد. با این حال تایید اینکه رابطه مشخصی از نوع رابطه نامشروع است یا خیر، با قاضی است و نحوه اثبات آن هم متفاوت است که در ادامه درباره آن توضیحات بیشتری داده می شود.

در نتیجه خیانت همسر چه از نوع زنای محصنه باشد چه از نوع رابطه نامشروع، جرم بوده و می تواند از طرف همسر مورد شکایت قرار بگیرد.

بخشیدن مهریه بیشتر بخوانید: بخشیدن مهریه توسط زن و آشنایی کامل با مراحل و روند آن

آیا می توان با خیانت همسر طلاق گرفت؟

یکی از موضوعات دیگر درباره حکم نقض وفاداری زوجین طلاق از همسر به دلیل خیانت است. سوال بسیاری از افرادی که با خیانت از سوی همسر خود مواجه شده اند این است که آیا می توان به استناد خیانت همسر از او طلاق گرفت؟ در واقع طلاق از همسر حکم نقض وفاداری زوجین محسوب می شود یا خیر؟

علاوه بر این مقاله، مطالعه مقاله زیر از گروه وکلای خانواده با همین موضوع به درک و آشنایی بیشتر شما کمک خواهد کرد:

طلاق به دلیل خیانت همسر و بررسی انواع و شرایط آن

بر اساس قانون ایران مرد دارای حق طلاق است و فارغ از آنکه چه دلیلی برای جدایی از همسر داشته باشد می تواند از او جدا شود. در واقع مرد بدون آنکه لازم باید دلیل موجهی به دادگاه ارائه داده و آن را اثبات کند می تواند همسر خود را طلاق بدهد. در نتیجه طلاق دادن زن به دلیل خیانت او فرایند خاصی ندارد و به راحتی مانند دیگر انواع طلاق یک طرفه از سوی مرد انجام می شود.

اما در خصوص حکم نقض وفاداری زوجین و طلاق زن از مرد در حالتی که مرد به زن خیانت کرده است، فرایند طلاق به دلیل فقدان حق طلاق برای زن دشوارتر است. در واقع زن برای آنکه بتواند از مرد طلاق بگیرد یا باید به موجب شروط ضمن عقد ازدواج دارای حق طلاق یا همان وکالت در طلاق باشد و یا باید به موارد قانونی موجه برای طلاق زن که در فرایند انون مدنی ذکر شده است استناد کند تا بتواند از مرد جدا شود.

خیانت مرد می تواند مصداق عدم حسن معاشرت با همسر و همچنین عسر و حرج برای زن تلقی شود. عسر و حرج به معنای سختی غیر قابل تحملی است که مانع از تداوم زندگی زناشویی می شود. در بسیاری از موارد دادگاه های خانواده خیانت دیدن از سوی همسر را به عنوان یکی از مصادیق عسر و حرج برای زن تلقی می کنند که به عنوان حکم نقض وفاداری زوجین می تواند منجر به صدور حکم طلاق برای زن شود.

فرجام خواهی طلاق بیشتر بخوانید: هزینه فرجام خواهی طلاق چیست و چگونه است

برای صدور حکم طلاق به استناد خیانت همسر لازم است حتما از یک وکیل مجرب در امور خانواده استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن پرونده طلاق خود را به سرانجام برسانید. وکلای مجرب حاضر در گروه وکلای خانواده به دلیل تخصص خود در حقوق خانواده بهترین گزینه برای ارائه خدمات حقوقی درباره حکم نقض وفاداری زوجین از جنبه صدور رای طلاق هستند.

خیانت همسر چگونه اثبات می شود؟

شاید بتوان گفت بخش هر دعوا نحوه اثبات آن در محضر دادگاه است که از تخصص های ویژه وکلا محسوب می شود. در حکم نقض وفاداری زوجین زمانی قابل اجرا است که فرد مدعی خیانت بتواند تحقق این امر را برای دادگاه اثبات کند. این امر بسته به اینکه نوع خیانت مورد ادعا چه باشد متفاوت خواهد بود. در واقع ادله اثبات دعوا یعنی ابزارهایی که به کمک آن ها می توان یک دعوا را اثبات کرد بسته به هر دعوا متفاوت است.

برای مثال اگر خیانت مورد ادعای فرد زنای محصنه باشد، اثبات این امر به دلیل آنکه زنای محصنه از جمله حدود اسلامی است و ادله اثبات خاصی دارد متفاوت از اثبات روابط نامشروع دیگر است. برای مثال همانطور که گفته شد اثبات زنای محصنه تنها با اقرار مرتکب و یا شهادت ۴ نفر مرد واجد شرایط محقق می شود.

اما اگر خیانتی که ادعا می شود از نوع رابطه نامشروع مادون زنا باشد، مانند جرائم دیگر می تواند با اقرار، شهادت ۲ نفر واجد شرایط، ادله و امارات دیگر مانند عکس و چت و… به اثبات برسد.

البته باید این امر را در نظر داشته باشید که ارزش و اعتبار هر دلیل توسط قاضی تعیین می شود ممکن است دادگاهی اعتبار دلایل نپذیرد در حالی که در دادگاهی دیگر این دلایل معتبر شمرده می شود. به همین دلیل است که لازم است حتما جهت اثبات خیانت توسط ادله اثبات قانونی از یک وکیل مجرب در این امر استفاده کنید تا شانس پذیرش دعوای خود را افزایش دهید.

وکیل برای اثبات نقص وفاداری همسر

حکم نقض وفاداری زوجین و مهریه زن

ممکن است سوال در خصوص موضوع حکم نقض وفاداری زوجین مطرح شود که اگر زن به همسر خود خیانت کند می تواند همچنان مهریه خود را دریافت کند یا خیانت به همسر مانع از دریافت مهریه توسط زن می شود؟

بر اساس قانون مهریه یکی از حقوق مالی زن است که به محض انعقاد نکاح به زن تعلق می گیرد و با برقراری اولین نزدیکی میان زن و مرد به طور کامل قابل مطالبه است. بنابراین دریافت مهریه بر خلاف نفقه که به تمکین زن از مرد وابسته است، ارتباطی با تمکین از مرد و یا وفاداری به او ندارد. در نتیجه، حتی اگر زن به همسر خود خیانت کرده و این امر به اثبات رسیده باشد می تواند مهریه خود را مطالبه کند.

مطالبه طلاق، مهریه، شکایت از همسر به دلیل خیانت و تمامی موارد مربوط به حکم نقض وفاداری زوجین که در این مقاله به صورت اختصاصی به هر یک از آن ها پرداختیم از جمله خدمات حقوقی ای است که گروه وکلای خانواده در نهایت کیفیت و دقت به مراجعان خود ارائه می دهند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات متنوع گروه وکلای خانواده از جمله مشاوره حقوقی رایگان درباره حکم نقض وفاداری زوجین کافی هست با شماره تماس های ما تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1276

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312