...

آیا پاک کردن نام همسر از شناسنامه امکان پذیر است؟ آشنایی با مراحل آن

یکی از مسائلی که همراه با طلاق مطرح می شود و ممکن است از اهمیت زیادی برای طرفین برخوردار باشد پاک کردن نام همسر از شناسنامه است. سوال بسیاری از افرادی که درگیر طلاق هستند یا می خواهند اقدامات مربوط به آن را آغاز کنند این است که آیا اساسا امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه پس از طلاق وجود دارد یا خیر؟

در این مقاله از گروه وکلای خانواده تلاش می شود به طور مفصل به موضوع پاک کردن نام همسر از شناسنامه بپردازیم و به سوالات رایج در خصوص آن پاسخ بدهیم.

گروه وکلای خانواده مجموعه ای حرفه ای متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در تهران است که تمرکز ویژه خود را بر امور حقوقی مربوط به خانواده قرار داده است. با بهره مندی از خدمات این مجوعه می توانید به روزترین اطلاعات حقوقی درباره حقوق خانواده از جمله مسأله پاک کردن نام همسر از شناسنامه را در اسرع وقت به دست آورده و متناسب به آن اقدامات مورد نیاز را اتخاذ نمایید. برای آشنایی بیشتر با خدمات ما کافی است با ما تماس بگیرید.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه چیست و چه آثاری دارد؟

همانطور که می دانید ازدواج یک فرایند رسمی و قانونی است که به زوجیت یک زن و مرد بر اساس قانون رسمیت می بخشد. به موجب ازدواج نام هر یک از زن و مرد به عنوان همسر در شناسنامه یکدیگر درج می شود. تا زمانی که رابطه زوجیت طرفین به صورت رسمی و قانونی برقرار باشد و منتهی به طلاق نشده باشد همچنان نام همسر در شناسنامه فرد باقی می ماند.

اما اگر رابطه زناشویی به دلایلی از جمله طلاق یا مرگ همسر خاتمه یابد و زوجیت طرفین از بین برود سوال مهمی که ایجاد می شود این است که هر یک از زن و شوهر می توانند نام همسر را از شناسنامه خود پاک کنند یا خیر؟

در بسیاری از مواقع ممکن است فرد پس از طلاق از همسر سابق خود اقدام به ازدواج مجدد نماید و بنا به دلایل مختلف از جمله دلایل فرهنگی نخواهد نام همسر سابقش در شناسنامه اش باقی بماند. در این صورت راه حل پاک نمودن نام همسر از شناسنامه مطرح می شود که در ادامه امکان تحقق آن را از لحاظ حقوقی بررسی می کنیم.

حق طلاق یا وکالت در طلاق بیشتر بخوانید: حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟⚖️ [به همراه ویدئو آموزشی]

امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود دارد؟

مهمترین سوال در خصوص پاک کردن نام همسر از شناسنامه این است که اساسا می توان این کار را به لحاظ قانونی انجام داد یا خیر؟

امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود دارد

به طور کلی باید بگوییم امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود دارد. اما این کار شرایط و فرایند به خصوصی دارد که باید توسط متقاضی آن رعایت شود. این شرایط بسته به اینکه فرد متقاضی زن باشد یا مرد و همچنین مجددا ازدواج کرده باشد یا خیر متفاوت خواهد که در ادامه هر کدام از این شرایط را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه توسط زن

به طور کلی قاعده ای که برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود دارد این است که شخص پس از ازدواج مجدد و آگاهی کامل همسر جدید خود نسبت به ازدواجی که در گذشته داشته است می تواند نام همسر سابق را از شناسنامه اش حذف کند. در واقع امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه نباید منجر به سوء استفاده از آن و فریب دادن اشخاص در حین ازدواج شود.

اما اگر متقاضی زن باشد علاوه بر ازدواج مجدد و آگاهی طرف مقابل از وجود ازدواجی دیگر در گذشته مساله دیگری هم وجود دارد که بر روی این امر تأثیر گذار است و آن باکره بودن یا نبودن زن است. در صورتی که زن باکره باشد، می تواند با دریافت گواهی معتبر مبنی با باکره بودن حتی بدون ازدواج مجدد هم اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه نماید. در واقع در اینجا باکره بودن به زن این حق را می دهد که حتی بدون ازدواج مجدد و پیش از آن هم نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاک کند.

حق الوکاله طلاق بیشتر بخوانید: حق الوکاله طلاق در گروه وکلای خانواده به چه شکل می باشد؟

اما در فرضی که زن باکره نباشد باید طبق قاعده کلی پس از ازدواج مجدد و پس از زمانی که همسر فعلی اش از ازدواج قبلی آگاهی پیدا کرد درخواست پاک کردن نام همسر از شناسنامه را در اداره ثبت احوال مطرح نماید. نکته مهم این است که پس از ازدواج اصل بر باکره نبودن زن است و کسی که مدعی باکره بودن پس از ازدواج باشد بادی این ادعا را با دریافت گواهی پزشکی معتبر به اثبات برساند تا بتواند از آثار قانونی آن استفاده کند.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه توسط مرد

در قسمت قبل درمورد درخواست پاک کردن نام همسر از شناسنامه توسط زن توضیحاتی ارائه شد. در این قسمت به این موضوع می پردازیم که آیا امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه توسط مرد هم وجود دارد یا خیر؟

امکان حذف نام همسر در ازدواج گذشته برای مرد هم وجود دارد اما تفاوت آن با انجام این امر توسط زن این است که دیگر امکان حذف سوابق ازدواج گذشته در شناسنامه بدون ازدواج مجدد وجود ندارد و در واقع متقاضی ای که مرد است باید حتما ازدواج مجدد کرده و همسر فعلی او در کمال آگاهی و موافقت با این امر باشد. در غیر این صورت یعنی اگر مرد هنوز ازدواج مجدد نکرده باشد نمی تواند از این امکان استفاده کرده و اقدام به پاک کردن نام همسر از شناسنامه کند.

بنابراین این امر برای مردان تنها پس از مبادرت به ازدواج مجدد و آگاهی همسر جدید از وجود ازدواج قبلی مرد امکان پذیر است. فلسفه این امر هم در آن است که فردی که قصد ازدواج مجدد با فرد متقاضی را دارد از سابقه ازدواج او در گذشته آگاهی داشته باشد و در این حین فریبی در ازدواج مجدد فرد رخ ندهد. در ادامه درباره این فرایند طرح این درخواست و دیگر نکات حقوقی که لازم است در این خصوص بدانید توضیح می دهیم.

فرایند پاک کردن نام همسر از شناسنامه چگونه است؟

با بررسی اینکه آیا امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه برای هر یک از زن و مرد وجود دارد یا خیر، به این سوال مهم پاسخ می دهیم که برای درخواست این امر و اجرای آن چه فرایندی باید طی شود؟

شرایط گرفتن زن دوم بیشتر بخوانید: شرایط گرفتن زن دوم چیست و آیا بدون اجازه همسر اول امکان پذیر است؟

برای  پاک کردن نام همسر از شناسنامه باید این درخواست را همراه با کلیه مدارک مورد نیاز در سازمان ثبت احوال ثبت نمایید. در حال حاضر امکان ثبت این درخواست به صورت الکترونیکی و از طریق سایت سازمان ثبت احوال هم وجود دارد که می توانید کلیه فرایند آن را به وکلای مجرب فعال در گروه وکلای خانواده بسپارید.

نکته مهم این است که لازم است کلیه مدارک لازم برای درخواست خود را که به تناسب علت خاتمه ازدواج سابق یعنی طلاق یا فوت همسر متفاوت خواهد بود تهیه و به سازمان ثبت احوال ارائه دهید. وکلای متخصص ما در گروه وکلای خانواده در صورت نیاز اطلاعات لازم را در خصوص مدارک مورد نیاز به شما ارائه می دهند.

پس از تهیه این مدارک و ثبت درخواست پاک کردن نام همسر از شناسنامه سازمان تبت احوال با دقت این مدارک را بررسی نموده و در صورت مطابقت درخواست شما با قوانین و مقرراتی که توضیح داده شد دستور صدور شناسنامه جدید را صادر می کند.

آیا امکان حذف سوابق ازدواج در دفتر ثبت احوال وجود دارد؟

در این مقاله به طور مفصل توضیح دادیم که پاک کردن نام همسر از شناسنامه برای هر یک از زن و مرد در چه شرایطی و با چه فرایندی امکان پذیر است. اما نکته بسیار مهم این است که حتی اگر سوابق ازدواج قبلی از شناسنامه فرد حذف شده و در واقع برای فرد شناسنامه المثنی صادر شود، امکان حذف سوابق ازدواج افراد در دفاتر مخصوص سازمان ثبت احوال وجود ندارد.

این امر به این علت است که بر اساس قانون سازمان تبت احوال وظیفه دارد تمامی وقایع مربوط به احوال شخصیه افراد از قبیل ازدواج، طلاق، تولد و وفات را به طور منظم ثبت نماید و این امر هیج ارتباطی با درخواست افراد برای پاک کردن سوابق ازدواج در شناسنامه خود ندارد. در واقع این امر جهت ثبت و ضبط این وقایع صورت می گیرد و به هیچ عنوان قابل پاک کردن نیست.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه با وجود فرزند

سوالی که مطرح می شود این است که آیا پاک کردن سوابق ازدواجی که در گذشته رخ داده و منجر به تولد فرزند هم شده است ممکن است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه حتی با وجود فرزند هم وجود دارد و داشتن فرزند خللی در این امر ایجاد نمی کند. البته نام پدر و مادر به طور دقیق در مدارک هویتی خود فرزند باقی می ماند و قابل حذف نیست.

مشاوره حقوقی رایگان درمورد پاک کردن نام همسر از شناسنامه

مشاوره حقوقی رایگان درمورد پاک کردن نام همسر از شناسنامه

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات حقوق لازم درباره پاک کردن نام همسر از شناسنامه به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیق تری در این رابطه داشته باشید وکلای مجرب ما در گروه وکلای خانواده که دارای تخصص در کلیه امور خانواده از پاک کردن نام همسر از شناسنامه هستند می توانند در اسرع وقت و در قالب انواع خدمات حقوقی با وکیل خانواده از جمله مشاوره حقوقی خانواده رایگان و مشاوره حقوقی آنلاین برای کسانی که امکان دریافت مشاوره حضوری ندارند این اطلاعات را در اختیار شما بگذارند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه بهره مندی از این خدمات به شما توصیه می کنیم با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید تا متخصصان ما در کوتاه ترین زمان ممکن شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1258

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312