...

هزینه فرجام خواهی طلاق چیست و چگونه است

دعوای طلاق از جمله دعاوی رایج خانواده است که به دلیل قوانین و رویه های قانونی خاص کشور در این دعوا لازم است حتما با کمک وکیل متخصص در دعاوی خانواده نسبت به آن آشنایی لازم را به دست آورید. این دعوا مراحل و فرایندهای مختلفی از جمله فرجام خواهی دارد که در که این مقاله از گروه وکلای خانواده به طور خاص درمورد این مرحله از دعوای طلاق و هزینه فرجام خواهی طلاق کلیه اطلاعات و نکات حقوقی لازم را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

در گروه وکلای خانواده شما می توانید در اسرع وقت به بهترین وکیل خانواده در تهران که دارای سابقه چندین ساله در طرح انواع دعاوی و اعتراض های مربوط به طلاق هستند، دسترسی داشته باشید و انواع خدمات حقوقی مربوط به این دعاوی مانند مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، اعلام وکالت و حضور در جلسات رسیدگی و همچنین ثبت دادخواست فرجام خواهی طلاق را که موضوع اصلی این مقاله است با بهترین قیمت و کیفیت ممکن دریافت کنید.

در این مقاله شما را با مهمترین نکاتی که لازم است در خصوص هزینه فرجام خواهی بدانید طلاق آشنا می کنیم. برای آشنایی با صفر تا صد فرجام خواهی و هزینه فرجام خواهی طلاق در این مقاله همراه ما باشید.

فرجام خواهی چیست؟

ممکن است تا به حال واژه های مختلفی مانند فرجام خواهی، تجدید نظر یا اعاده دادرسی را شنیده باشید اما با معنای دقیق هر بک از این ها آشنایی کاملی نداشته باشید. در واقع هر یک از این موارد شیوه های مختلفی برای اعتراض به رای اولیه دادگاه هستند که هر کدام در موارد خاصی که قانون تعیین کرده است کاربرد دارد. در دعاوی حقوقی اصولا دو مرحله اعتراض به رای وجود دارد که بر اساس موضوع و میزان خواسته دعوا موارد آن تعیین می شود.

در واقع زمانی که رای از دادگاه حقوقی بدوی صادر می شود، با توجه به اینکه در دعاوی غیر مالی موضوع دعوا چه باشد و در دعاوی مالی میزان خواسته چه مقدار باشد، قابلیت تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی از رای متفاوت است. این موضوع در هزینه فرجام خواهی از طلاق و روند قانونی آن هم تاثیر گذار است. بر اساس ماده ۳۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی، آراء مربوط به طلاق چه از آن ها تجدید نظر خواهی شده باشد و چه تجدید نظر خواهی نشده باشد، قابلیت فرجام خواهی پس از پرداخت هزینه فرجام خواهی طلاق را دارند که این امر نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد طلاق برای قانون گذار است.

محدود کردن حق طلاق زوج بیشتر بخوانید: محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

از لحاظ حقوقی فرجام به معنای رسیدگی به رای از لحاظ انطباق با موازین شرعی و قواعد و مقررات قانونی است. در ادامه درباره تفاوت های فرجام خواهی طلاق و تجدید نظرخواهی و همچنین دیگر روش های اعتراض به رای مطالبی را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

تفاوت تجدید نظرخواهی با فرجام خواهی طلاق چیست؟

همانطور که گفته شد، تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی هر دو از روش های اعتراض به آراء بدوی محسوب می شوند که هر کدام در موارد خاصی کاربرد دارند. برای بسیاری از مردم که آشنایی زیادی با موضوعات حقوقی ندارند این سوال ایجاد می شود که این روش اعتراض به رای چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و هر کدام درمورد کدام دعاوی کاربرد دارند؟

تفاوت تجدید نظرخواهی با فرجام خواهی طلاق چیست؟

در وهله اول مهمترین تفاوت میان تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی طلاق در مراجع رسیدگی به آن ها است. به این صورت که مرجع رسیدگی به تجدید نظر دادگاه تجدید نظر استان است اما مرجع رسیدگی کننده به درخواست فرجام، دیوان عالی کشور است که مرجع قضایی مافوق مراجع دیگر بوده و بر عملکرد آن ها نظارت دارد. بنابراین رسیدگی فرجامی از دقت عمل بیشتری برخوردار است و طبیعتا توسط قضات دیوان عالی که قضات باتجربه تری هستند صورت می گیرد. در نتیجه طبیعی است که هزینه فرجام خواهی طلاق به دلیل ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور که عالی ترین مرجع قضایی کشور است  بیشتر خواهد بود.

الزام به تهیه مسکن بیشتر بخوانید: الزام به تهیه مسکن مستقل و بررسی ارتباطش با نفقه

تفاوت دیگر میان این دو است که از لحاظ زمانی تجدید نظر مقدم بر فرجام خواهی است و ابتدا باید تجدید نظرخواهی از رای بدوی صورت بگیرد یا مدت زمان این اعتراض سپری شود تا بتوان تقاضای رسیدگی فرجامی به رای را مطرح نمود. به عبارت دیگر شما نمی توانید بدون تجدید نظرخواهی از رای طلاق یا گذشت مدت زمانی که به عنوان مهلت تجدید نظر در نظر گرفته شده هزینه فرجام خواهی طلاق را پرداخت کرده و وارد این مرحله شوید.

همچنین هزینه دادرسی در هر یک از این مراحل متفاوت است. در صورتی که خواسته دعوا مالی باشد، هزینه دادرسی مرحله تجدید نظر ۴.۵ درصد از بهای خواسته است اما در مرحله فرجام، هزینه دادرسی در صورتی که دعوا دارای خواسته ای مالی باشد ۵.۵ درصد از بهای خواسته است که به دلیل اهمیت رسیدگی قضایی در دیوان مالی بیشتر از مرحله تجدید نظر در نظر گرفته شده است. اما در دعاوی غیر مالی یعنی دعاوی ای که خواسته اصلی آن ها وجه یا مال نیست بلکه امری غیر مالی مانند رای طلاق است، هزینه دادرسی مرحله فرجام خواهی ثابت است که هر ساله با بخشنامه قوه قضائیه در این خصوص تعیین می شود.

تصمیمات دیوان عالی در فرجام خواهی از طلاق

همانطور که گفته شد، مرجع رسیدگی فرجامی به رای طلاق که هزینه فرجام خواهی از طلاق به رسیدگی این مرجع تعلق می گیرد، دیوان عالی کشور است. این دیوان چنانچه گفته شد بالاترین مرجع قضایی کشور است که آراء دیگر دادگاه ها را از لحاظ رعایت قوانین و مقررات کشور مورد بررسی قرار می دهد. حال سوال این است که دیوان عالی پس از ثبت دادخواست فرجام خواهی از طلاق که با پرداخت هزینه فرجام خواهی از طلاق صورت می گیرد، چه تصمیمات و آرائی را می تواند نسبت به رای طلاق صادر کند؟

به طور کلی تصمیماتی که دیوان عالی در رسیدگی های فرجامی خود به آراء دادگاه های ریور صادر می کند شامل موارد زیر می شود که با کمک وکیل متخصص در امور خانواده بیشتر می توانید درمورد هر یک از آن ها در دعاوی طلاق آشنا شوید:

مراحل طلاق توافقی بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی در دادگاه توسط وکیل مجرب

  • دیوان عالی در وهله اول اگر رای طلاق را مورد بررسی قرار دهد و امری خلاف شرع و قانون در آن دیده نشود، آن را را تایید می کند که در اصطلاح حقوقی ابرام نامیده می شود.
  • اما اگر دیوان عالی هر گونه مغایرتی در رای طلاق با شرع و قانون مشاهده کند آن را نقض کرده و بسته به دلیلی که منجر به نقض رای شده است، آن را به مرجع قضایی مناسب ارجاع می دهد. برای مثال اگر صلاحیت دادگاه بدوی در رسیدگی به پرونده رعایا نشده باشد دیوان عالی رای را نقض کرده و به دادگاه صالح ارجاع می دهد تا بر اساس صلاحیت خود اظهار نظر کند. اگر نقض رای به دلیل نقص تحقیقات در مرحله دادگاه باشد دیوان عالی پرونده را به همان دادگاه ارجاع می دهد و در سایر موارد پرونده به شعبه دیگری از همان حوزه رسیدگی کننده ارجاع داده می شود.

آیا پرداخت هزینه فرجام خواهی طلاق اجرای طلاق را متوقف می‌کند؟

سوالی که در ارتباط با این مرحله از دادرسی ایجاد می شود این است که آیا با پرداخت هزینه فرجام خواهی طلاق و ثبت دادخواست مربوط به آن اجرای حکمی که درمورد آن درخواست رسیدگی فرجامی شده است متوقف خواهد شد یا این امر مانع از اجرای رای نمی شود؟

پاسخ این است که اصولاً در رسیدگی های فرجامی، باید به نوع دعوا از لحاظ مالی یا غیر مالی بودن آن توجه نمود. به این ترتیب که اگر دعوا از نوع مالی باشد یعنی خواسته اصلی آن وجه یا مال باشد، محکوم له یعنی کسی که رای به نفع او صادر شده است می تواند با سپردن تضمین اجرای رای را بخواهد اما اگر دعوا از نوع غیر مالی باشد که دعاوی طلاق از این نوع هستند، محکوم علیه یعنی کسی که رای بر خلاف منافع او صادر شده است با سپردن تضمین عدم اجرای رای را درخواست می کند.

بنابراین کسی که رای طلاق علیه او صادر شده است می تواند با سپردن تامین مناسب که دادگاه آن را تعیین می کند اجرای طلاق را تا صدور رای دیوان عالی کشور به تاخیر بی‌ندازد. برای آشنایی بیشتر با تاثیر رسیدگی فرجامی بر نحوه اجرای طلاق و مدت زمان آن بهتر است با وکیل طلاق مشورت نمایید.

آیا پرداخت هزینه فرجام خواهی طلاق اجرای طلاق را متوقف می‌کند؟

هزینه فرجام خواهی طلاق چقدر است؟

در ارتباط با هزینه فرجام خواهی طلاق که موضوع اصلی این مقاله است باید بدانید این هزینه شامل موارد مختلفی از جمله هزینه دادرسی، هزینه امور جانبی مانند کپی از اوراق پرونده و همچنین هزینه حق الوکاله وکیل در این مرحله می شود که همه آن ها در کنار یکدیگر هزینه فرجام خواهی طلاق را تشکیل می دهند. هزینه فرجام خواهی طلاق از لحاظ هزینه دادرسی همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، به عنوان هزینه دادرسی دعوای غیر مالی در نظر گرفته می شود که برای تمامی دعاوی غیر مالی مبلغ ثابتی است و سالانه از سوی قوه قضائیه در قالب بخش نامه اعلام می شود.

بخش دیگری از هزینه فرجام خواهی طلاق مربوطه هزینه حق الوکاله وکیل متخصص خانواده می شود که با توجه به رسیدگی دعوا در دیوان عالی کشور که قاعدتا رسیدگی تخصصی تری است، نسبت به سایر مراحل بیشتر خواهد بود. این حق الوکاله شامل تنظیم دادخواست فرجام خواهی طلاق، حضور در جلسه رسیدگی در صورت تشکیل جلسه و پیگیری کلیه امور مربوط به این مرحله از دادرسی می شود.

در گروه وکلای خانواده هزینه فرجام خواهی طلاق از منظر حق الوکاله وکیل متخصص در امور خانواده به حداقل ممکن رسیده است و هزینه دادرسی نیز در صورت صدور رای به نفع موکل قابل دریافت خواهد بود. برای آشنایی با کلیه خدمات مورد ارائه از سوی گروه وکلای خانواده که هزینه فرجام خواهی طلاق را برای شما به حداقل می رساند کافی است با شماره تماس نوشته شده در سایت تماس بگیرید و در اسرع وقت از بهترین وکلای خانواده بهره مند شوید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=904

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312