...

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق در سال ۱۴۰۳ چیست

گرفتن حق طلاق یکی از مهمترین مسائل حقوق خانواده در ایران است که برای آشنایی دقیق با آن نیاز به دریافت مشاوره از وکلای متخصص در حقوق خانواده خواهید داشت. گروه وکلای خانواده مجموعه ای حرفه ای متشکل از بهترین و مجرب ترین وکلای پایه یک دادگستری است که درمورد تمامی موضوعات و امور حقوقی خانواده از جمله مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق و مراحل و فرایند آن به شما مشاوره می دهند.

مشاوره با وکیل متخصص به صورت رایگان

در این مقاله با مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق و برخی از مهمترین نکاتی که در این رابطه باید رعایت کنید آشنا خواهید شد.

حق طلاق چیست و آیا زن این حق را دارد؟

طلاق به معنای خاتمه رابطه زناشویی بر اساس شرع و قانون است. حق طلاق نیز به حقی گفته می شود که به طرفین اجازه می دهد اتمام رابطه زناشویی را از محاکم قضایی درخواست کنند. کسی که دارای این حق است می تواند بدون وجود دلیل خاصی که دادگاه را قانع کند، درخواست طلاق نماید و دادگاه نیز به این درخواست عمل کند.

در حقوق ایران تنها مرد است که این حق را دارد و زن از این حق برخوردار نیست. بنابراین مرد می تواند بدون دلیل خاصی و حتی بدون رضایت زن به دادگاه دادخواست طلاق بدهد و در نتیجه گواهی عدم سازشی که دادگاه صادر می کند، پس از پرداخت حقوق مالی زن مانند مهریه و نفقه زن را طلاق دهد. در حالی که زن برای آنکه بدون رضایت مرد و در واقع به صورت غیر توافقی بخواهد از او طلاق بگیرد باید به مواردی که قانون آن ها را ذکر کرده استناد کند و وجود این موارد را در زندگی زناشویی به اثبات برساند. این موارد محدود هستند و اثبات آن ها نیز کار سختی است.

بنابراین طلاق از طرف زن کار دشوارتری است و بیشتر از طلاق از سوی مرد طول می کشد. اما زن می تواند برای جبران این مساله هنگام عقد یا پس از آن با استفاده از مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق، از مرد وکالت در طلاق بگیرد و از این طریق اقدام به طلاق کند. در ادامه نحوه گرفتن این حق و چگونگی آن را توضیح دهیم.

گرفتن حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟

همانطور که گفتیم زن در حقوق ایران دارای این حق نیست و فقط مرد این حق دارد که این مساله در آینده مشکلات زیادی را برای زنانی که خواهان طلاق هستند ایجاد می کند. اما راه حلی که به لحاظ حقوقی برای این موضوع وجود دارد این است که زن از مرد وکالت بلاعزل برای اعمال طلاق او بگیرد. این کار به گرفتن حق طلاق از سوی زن معروف است اما در حقیقت نوعی وکالت است که زن از مرد برای اعمال حق مطلق طلاق که متعلق به مرد است می گیرد.

در نتیجه این کار، زن می تواند هر زمان که خواست بر اساس این وکالت که در خود عقد نکاح یا هر عقد دیگری نوشته می شود، تقاضای طلاق کند. دادگاه پس از بررسی این تقاضا و بررسی اعتبار وکالت در طلاقی که مرد به زن داده است با توجه به مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق حکم طلاق صادر می کند و زن می تواند بر اساس این حکم طلاق را اجرا و در دفتر ازدواج و طلاق به ثبت برساند.

فرجام خواهی طلاق بیشتر بخوانید: هزینه فرجام خواهی طلاق چیست و چگونه است

گرفتن حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟

آیا حق طلاق همان شروط ضمن عقد است؟

نکته بسیار مهم در ارتباط با مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق و چگونگی انجام آن این است که گرفتن این حق با امضاء شروط ضمن عقد که به صورت چاپی در قباله های ازدواج نوشته می شوند تحقق پیدا نمی کند. این شروط، شروط ۱۲ گانه ای هستند که در متن قباله های ازدواج به صورت آماده نوشته شده اند و اگر مرد آن ها را امضا کند زن می تواند در آینده به استناد آن ها از مرد طلاق بگیرد.

در حالی که این شرط اگر به صورت مطلق و بلاعزل نوشته شده باشد به زن اجازه می دهد بدون اثبات این شروط ۱۲ گانه از مرد طلاق بگیرد و در واقع بر اساس این حق زن از آزادی عمل بیشتری برخوردار می شود که فقط با امضای این شروط در هنگام عقد به دست نمی آید بلکه نیاز به رعایت نکات حقوقی مهمی مانند بلاعزل بدون وکالت و نوشته شدن آن در ضمن یک عقد لازم دارد که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود. برای رعایت این نکات لازم است حتما از وکیل مشاور حقوقی مجرب در این زمینه استفاده کنید.

چگونه می توان حق طلاق گرفت؟

گرفتن این حق بر اساس توافق طرفین یعنی زن و شوهر و با ارائه مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق انجام می شود. یعنی بدون رضایت مرد برای دادن این حق که در واقع نوعی وکالت است، نمی توان این حق را گرفت و در آینده بر اساس آن تقاضای طلاق نمود. اما اگر مرد نسبت به این موضوع رضایت داشته باشد می توانید آن را در قالب شرط وکالت در طلاق یعنی به عنوان یک شرط ضمن عقد در عقد نکاح یا هر عقد لازم دیگری که امکان فسخ را ندارد قرار دهید.

قرار داشتن این شرط در عقد لازم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر در یک عقد جایز که در هر زمان امکان فسخ آن وجود دارد نوشته شود، با فسخ آن قرارداد شرط آن یعنی وکالت در طلاق هم اعتبار خود را از دست می دهد. علاوه بر این، لازم است این شرط در سندی رسمی به ثبت برسد که از اعتبار بسیار بیشتری نسبت به هر نوع سند عادی برخوردار است و در آینده امکان انکار نسبت به آن وجود ندارد.

مشکلات دادن حق طلاق به زن بیشتر بخوانید: مشکلات دادن حق طلاق به زن چه مواردی می تواند باشد؟ + ویدئو

همچنین، این وکالت باید از نوع وکالت بلاعزل باشد تا امکان عزل زن از طرف مرد وجود نداشته باشد. برای آشنایی دقیق تر با نحوه گرفتن این حق و همچنین مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق که در قسمت بعد توضیح داده می شود بهتر است با یک وکیل متخصص در امور خانواده مشورت نمایید.

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق در سال ۱۴۰۳ چیست؟

هر عمل حقوقی اگر بخواهد به صورت کتبی انجام شود، نیاز به مدارکی خواهد داشت که باید آن ها را در اختیار داشته باشید. اگر این شرط را داخل خود عقد نامه یا همان قباله ازدواج نوشته اید لازم است حتما در دفتر اسناد رسمی هم وکالت نامه ای رسمی تنظیم و امضا کنید زیرا در برخی موارد اگر این اقدام صورت نگرفته باشد، بدون توجه به سایر مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق به اعطای وکالت در طلاق توسط دادگاه ترتیب اثر داده نمی شود. مدارک لازم برای تنظیم این وکالت نامه در دفتر اسناد رسمی شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه یا کارت ملی هر دو طرف (زن و شوهر)
  • سند ازدواج یا همان قباله نامه

وکالت نامه ای که بر اساس مدارک لازم برای گرفتن طلاق تنظیم می شود به طرفین داده شده و یک نسخه از آن نیز نزد سر دفتر نگهداری می شود که می توانید در صورت مفقود شدن وکالت نامه ای که نزد خود دارید از نسخه ای که نزد دفتر اسناد رسمی است کپی برداری کنید.

گرفتن مهریه با وجود حق طلاق برای زن ممکن است؟

یکی از سوالات مهم در کنار مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق این است که آیا زن می تواند با وجود اینکه از مرد وکالت در طلاق یا همان حق برای طلاق را گرفته است، مهریه و سایر حقوق مالی خود را در طول دوران زناشویی نیز مطالبه کند؟

پاسخ به این سوال این است که به طور کلی مهریه یکی از حقوق مالی زن بر اساس قانون مدنی است که ارتباطی با دیگر شروط عقد مانند وکالت در طلاق برای زن ندارد و به محض خوانده شده خطبه ازدواج زن مالک مهریه ای که تعیین کرده است خواهد شد. بنابراین زن حتی اگر دارای این حق باشد باز هم می تواند در کنار اقدام به طلاق و یا حتی بدون درخواست طلاق مهریه خود را مطالبه کند.

توقیف اموال بابت مهریه بیشتر بخوانید: توقیف اموال از طریق مهریه چگونه انجام می شود

اما بر خلاف مهریه، پرداخت نفقه بستگی به این دارد که زن از شوهر تمکین کرده باشد یا خیر. منظور از تمکین سکونت در منزل شوهر و برقراری رابطه جنسی با او است. اگر مرد بتواند اثبات کند که زن از او تمکین نکرده است می تواند نفقه او را ندهد.

گرفتن مهریه با وجود حق طلاق برای زن ممکن است؟

آیا مرد می تواند بعد دادن حق طلاق به زن آن را پس بگیرد؟

تا اینجا توضیح دادیم که مرد می تواند بنا به توافق میان طرفین به زن وکالت در طلاق بدهد که در واقع در میان مردم به دادن حق طلاق شناخته می شود. حال سوال این است که اگر مرد با وجود تمامی مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق در هنگام عقد نکاح یا پس از آن این حق را به زن بدهد اما بعداً از این کار پشیمان شود می تواند آن را پس بگیرد؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه کنیم که این عمل در واقع نوعی اعطای وکالت به زن است تا هر زمان خواست اختیار طلاق مرد را نسبت به خودش اعمال کند و در واقع به وکالت از مرد خودش را طلاق بدهد. این راه حل حقوقی برای جبران محرومیت زن از حق مطلق طلاق در نظام حقوقی ایران به کار گرفته می شود. بنابراین درمورد اینکه آیا مرد می تواند این وکالت را پس بگیرد یا خیر باید به نوع وکالتی که داده شده توجه کنیم.

اگر وکالت مرد به زن از نوع قابل عزل یا موقت باشد مرد می تواند آن را پس بگیرد. برای مثال ممکن است مرد این وکالت را برای مدت معینی مثلا برای پنج سال به زن داده باشد که در این صورت با گذشت آن پنج سال زن دیگر اختیار مطلق برای طلاق گرفتن ندارد. اما اگر این وکالت از نوع بلاعزل باشد که معمولا وکلای حقوق خانواده هنگام مشاوره درمورد مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق همین نوع وکالت را توصیه می کنند مرد نمی تواند در آینده آن را پس بگیرد و زن را از این حق محروم کند.

مشاوره حقوقی درمورد مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

آشنایی با نکات حقوقی درمورد گرفتن این حق برای زن از جمله شرایط و مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا ممکن است بدون آشنایی با این نکات و رعایت آن ها اقدامات حقوقی ناقصی را انجام دهید و زمانی که می خواهید از این حق استفاده کنید دادگاه به دلیل عدم رعایت برخی نکات ساده وجود این حق را برای شما به رسمیت نشناسد. وکیل خانواده در این شرایط به شما کمک می کند تا با رعایت ساده ترین نکات، مطمئن ترین اقدامات حقوقی را انجام دهید و از بروز مشکلات متنوع حقوقی در آینده جلوگیری کنید.

گروه وکلای خانواده با در اختیار داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری که تجربه و تخصص ویژه و متمایزی در امور مربوط به حقوق خانواده دارند به شما می کند تا با هر شرایط و نیازی که دارید از خدمات گسترده و متنوع حقوقی که در این مجموعه ارائه می شود در کمترین زمان و با بهترین هزینه ممکن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد خدمات گروه وکلای خانواده با ما تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=180

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 09104794422