...

محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

قوانین طلاق در حقوق ایران یکی از پر چالش ترین قوانین حقوق خانواده است که دعاوی زیادی را به خود اختصاص داده است. در گروه وکلای خانواده که متشکل از بهترین وکلای پایه یک با تجربه چندین ساله در دعاوی طلاق است می توانید به انواع سوالات و نیازهای خود در ارتباط با قوانین طلاق در حقوق ایران از جمله محدود کردن حق طلاق زوج پاسخ دهید. در این مقاله می توانید به طور ویژه با کلیه نکات حقوقی که لازم است در خصوص محدود کردن حق طلاق زوج بدانید آشنا می شوید. برای آشنایی با صفر تا صد شرط محدود کردن حق طلاق زوج در این مقاله با ما همراه باشید.

حق طلاق بر اساس قوانین ایران با چه کسی است؟

هر کشور با توجه به اینکه چه سیاستی را در تنظیم روابط خانوادگی اتخاذ کند قوانین ازدواج و طلاق متفاوت و منحصر به فردی خواهد داشت. در حقوق ایران نیز قوانین طلاق بیش از همه از فقه و شرع اسلامی اقتباس شده است و به همین دلیل در بسیاری از موارد احکام شرعی مانند حق طلاق وارد این قوانین شده است.

بر اساس قوانین ایران حق طلاق به صورت یک طرفه با مرد است و زن دارای حق طلاق نیست. منظور از حق طلاق در قوانین ایران این است که مرد می تواند بدون اینکه دلایل خود را برای دادگاه اثبات و توجیه کند زن را طلاق بدهد. اما اگر زن بخواهد به صورت یک طرفه و بدون توافق با مرد طلاق بگیرد، باید موارد خاصی را که در قانون به عنوان موارد قانونی طلاق زن در نظر گرفته و پیش بینی شده است به اثبات برساند تا دادگاه حکم به طلاق زن بدهد. به موجب حق طلاق این محدودیت برای مرد وجود ندارد و مرد برای آنکه از زن جدا شود کافی است تشریفات قانونی خاصی مانند تنظیم و ثبت دادخواست طلاق و همچنین پرداخت حقوق مالی زن مانند مهریه و نفقه را که بر اساس قانون لازم الاجرا است رعایت کند تا در نهایت بتواند به صورت یک طرفه از زن جدا شود.

این موارد حتما باید مبتنی بر ادله ای باشد که بتواند وقوع آن ها را اثبات کند. برای مثال اگر زن مدعی عسر و حرج یعنی سختی غیر قابل تحملی است که مانع تداوم زندگی زناشویی او با مرد شده است، باید مصداق این امر را به طور مشخص ثابت کند. مثلا استناد به گواهی پزشکی قانونی که نشان دهنده ضرب و شتم توسط مرد است یکی از ادله ای است که می تواند دادگاه را برای صدور حکم طلاق زن اقناع کند.

با این حال، زن می تواند بنا بر توافق با مرد از او وکالت در طلاق بگیرد که در میان مردم به آن حق طلاق زن گفته می شود. به این ترتیب زن می تواند بدون اینکه نیاز به اثبات موارد قانونی برای طلاق داشته باشد، از مرد طلاق بگیرد. برای آشنایی بیشتر با مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق می توانید ب لینک مربوطه مراجعه کنید.

مهریه عندالمطالبه بیشتر بخوانید: مهریه عندالمطالبه چیست و چطور می توان آن را مطالبه کرد

اما سوال این است که آیا محدود کردن حق طلاق زوج برای زوجه امکان پذیر است یا خیر؟ در واقع آیا حق طلاق که بر اساس قانون به مرد تعلق دارد می تواند بر اساس شروط ضمن عقد ازدواج محدود شود یا نه‌‌؟ در ادامه این مقاله به این سوال و راه های محدود کردن حق طلاق زوج پاسخ می دهیم.

آیا محدود کردن حق طلاق زوج ممکن است؟

آیا محدود کردن حق طلاق زوج ممکن است؟

حق طلاق همانطور که در قسمت قبل گفته شد، در حقوق ایران با مرد است و مرد می تواند هر زمان خواست این حق را اجرا کرده و از زن جدا شود. اما آیا زن می تواند در هنگام ازدواج یا پس از آن این حق شوهر خود را محدود کند تا زوج آزادی عمل کمتری در طلاق دادن زن داشته باشد؟

بر اساس شرع اسلامی، حق طلاقی که برای کرد در رابطه زناشویی در نظر گرفته شده قابل سلب کردن نیست. در واقع نمی توان حقی که مرد برای طلاق و جدایی از زن دارد را به طور کلی از او سلب کرد تا دیگر نتواند از زن جدا شود. بنابراین اگر منظور از محدود کردن حق طلاق زوج این باشد که مرد دیگر تحت هیج شرایطی نتواند از زن جدا شود پاسخ این است که این امر به دلیل مغایرت با شرع اسلامی امکان پذیر نبوده و یک شرط خلاف شرع دانسته می شود.

مدت زمان طلاق توافقی بیشتر بخوانید: مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟ راه های تسریع آن

اما آیا شرط محدود کردن حق طلاق زوج به گونه ای که صرفا دایره آزادی مرد را محدود کند و تحت شرایطی امکان طلاق را از بین ببرد مشمول حکم بالا قرار می گیرد و همچنان امکان پذیر نخواهد بود؟ برای مثال تصور کنید زن و شوهری با یکدیگر توافق کنند که شوهر نمی تواند زوجه را بدون توافق با او طلاق دهد. حال این شرط به لحاظ حقوقی چه حکمی دارد و آیا صحیح تلقی می شود؟

در این رابطه حکم صریحی در مواد قانون وجود ندارد و نتیجه ممکن است اختلاف نظرهایی در این خصوص شکل بگیرد که با یکدیگر تعارض داشته باشند. اما بر اساس یک رای از دیوان عالی کشور که مربوط به پرونده ای درباره توافق طرفین در خصوص شرطی بود که موضوع آن محدود کردن حق طلاق زوج بود، درج این شرط از لحاظ حقوقی درست است و باید در هنگام طلاق به آن عمل شود.

بنابراین اگر محدود کردن حق طلاق زوج به صورت سلب کامل آن از مرد نباشد و صرفا یک محدودیت خاصی را برای مرد در نظر گرفته باشد، این شرط اعتبار دارد و دادگاه می تواند به آن حکم بدهد. اما ممکن است این سوال برای افراد ایجاد شود که محدود کردن حق طلاق زوج چگونه باید درج شود تا اعتبار قانونی داشته باشد؟ در ادامه به نحوه محدود کردن حق طلاق زوج به گونه ای که صحت و اعتبار حقوقی داشته باشد می پردازیم. در متنی جداگانه به مشکلات دادن حق طلاق به زن پرداخته ایم که می توانید با مراجعه به این لینک در مورد این موضوع بیشتر تحقیق کنید.

محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

هر عقد و قرارداد حقوقی برای آنکه معتبر دانسته شود، نیازمند رعایت اصول کلی حقوقی است که وکیل متخصص و مجرب در این زمینه می تواند در رعایت این اصول و نکات راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد. محدود کردن حق طلاق زوج هم از این قاعده مستثنا نیست و نیازمند رعایت برخی نکات حقوقی است تا آثار و تبعاتی که مد نطر طرفین است را ایجاد نماید.

طلاق توافقی در دوران عقد بیشتر بخوانید: طلاق توافقی در دوران عقد توسط وکیل خبره

محدود کردن این حق در قالب شرط ضمن عقد درج می شود. بر اساس اصل آزادی قراردادی که یک اصل اساسی در تمامی نظام های حقوقی پیشرفته است، طرفین قرارداد حق دارند نسبت به هر امری که در راستای منافع و مصالح آن ها قرار دارد توافق کنند. البته این توافق نباید مخالف با  قوانین آمره باشد که توافق بر خلاف آن ها مجاز دانسته نشده است. این قوانین آمره با توجه به اینکه قانون گذار تا چه حد اصل آزادی قراردادی را در هر عقد و قراردادی به رسمیت شناخته باشد، دامنه و گسترده متفاوتی دارند که آشنایی با آن جز از طریق کسب مشاوره حقوقی از وکیل و مشاور حقوقی متخصص امکان پذیر نیست. برای مثال در عقد ازدواج به دلیل اینکه قانون گذار به دنبال ایجاد نظم و انضباط در حوزه امور خانوادگی است طرفین نمی توانند بر خلاف بسیاری از قوانین توافقی داشته باشند. همانطور که گفته شد، حق طلاق زوج به صورت کامل قابل سلب از او نیست و تنها می توان در قالب شرط ضمن عقد ازدواج، دایره آن را محدودتر نمود.

بنابراین لازم است هنگام درج این شرط این نکته را در نظر داشته باشید که حق طلاق مرد به صورت کامل محدود نشود. بهتر است در نحوه درج این شرط از یک وکیل متخصص در امور خانواده که گروه وکلای خانواده به شما معرفی می کنند استفاده کنید که با ادبیات حقوقی این شرط را برای شما تنظیم کند.

این شرط معمولا در ضمن سند رسمی ازدواج نوشته می شود که به دلیل رسمی بودن این سند از اعتبار بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود. اما اگر توافق طرفین درمورد این امر پس از ازدواج محقق شود، در آن صورت توصیه وکلای خانواده به شما این است که این عقد را حتما به عنوان شرط ضمن عقد یک عقد لازم بگنجانید تا به راحتی با فسخ عقد جایز که احتمال فسخ بیشتری دارد اعتبار حقوفی توافق شما از بین نرود.

منطور از عقد لازم هر عقدی است که از نوع عقد جایز نبوده و طرفین صرفا بر اساس موارد قانونی یا شروط قراردادی می توانند آن را فسخ کنند. در حالی که در عقد جایز طرفین می توانند بدون استناد به موارد قانونی یا شروط قراردادی قرارداد را فسخ کنند که در نتیجه فسخ قرارداد شروط آن هم اعتبار خود را از دست می دهد.

مشاوره حقوقی برای محدود کردن حق طلاق زوج

مشاوره حقوقی برای محدود کردن حق طلاق زوج

تنظیم عقود و قراردادها از جمله عقد ازدواج یک امر کاملا تخصصی در حقوق است که نیاز به دانش همه جانبه نسبت به اصول قراردادی و همچنین تطابق اراده و توافق طرفین با این اصول و قوانین و مقررات لازم الاجرا دارد. به همین دلیل دریافت مشاوره حقوقی درمورد ازدواج قبل از انعقاد این عقد و تنظیم عقدنامه یک امر حیاتی است که وکلای خانواده برای جلوگیری از مشکلات آتی آن را به تمامی مردم توصیه می کنند.

گروه وکلای خانواده مجموعه ای از بهترین و مجرب ترین وکلای پایه یک خانواده است که به دلیل تمرکز بر حقوق خانواده و دعاوی و امور حقوقی مربوط به آن کیفیت بسیار بالایی را در ارائه خدمات حقوقی این حوزه فراهم نموده اند.

این خدمات در قالب انواع مختلفی که به تناسب نیاز و شرایط شما قابلیت ارائه دارند پیش بینی شده اند از جمله مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حضوری و یا مشاوره حقوقی رایگان که برای آشنایی با هر یک از آن ها کافی است با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=467

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312