...

فریب در ازدواج چیست و چه نتیجه‌ ای دارد؟

فریب در ازدواج یکی از موضوعات مهم حقوق خانواده است که در قانون مدنی ایران به آن پرداخته شده است. در این مقاله از گروه وکلای خانواده تلاش می کنیم به مفهوم و ابعاد حقوقی گوناگون فریب در ازدواج و نتایجی که می تواند داشته باشد بپردازیم.

گروه وکلای خانواده مجموعه ای حرفه ای متشکل از بهترین وکلای خانواده در تهران است که با ارائه خدمات تخصصی و متمرکز در حوزه حقوق خانواده مانند فریب در ازدواج به مراجعان خود در پیگیری و حل و فصل امور حقوقی خود کمک می کنند. خدمات این مجموعه با توجه به تخصص و تمرکز خاصی که بر امور و دعاوی خانواده وجود دارد منطبق با به‌روزترین تغییرات و قوانین به تصویب رسیده در کشور و در نهایت دقت و شفافیت ارائه می شود.

برای دریافت پاسخ سوالات گوناگون خود درباره فریب در ازدواج و تبعات آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فریب در ازدواج یا تدلیس چیست؟

در هر عقد و قراردادی از جمله عقد ازدواج که با توجه به ویژگی ها و خصوصیاتی که دارد ماهیت خاصی داشته و از اهمیت زیادی برای طرفین برخوردار است، مهمترین رکن رضایت هر دو طرف و آگاهی کامل نسبت به موضوع قرارداد است. در واقع هر عقد و قراردادی از جمله عقد نکاح زمانی صحیح تلقی می شود که طرفین نسبت به اوصاف و ویژگی های اساسی قرارداد که برای آن ها مهم است آگاهی و رضایت کامل داشته باشند.

به طور کلی اصل بر صحت قراردادها است یعنی اگر شک شود عاملی به صحت و درستی قرارداد خدشه وارد نموده در صورتی دلیل متقنی برای اثبات آن نداشته باشیم فرض بر آن است که قرارداد صحیح بوده و آثار حقوقی خود را برای طرفین ایجاد می کند. بنابراین اثبات اینکه قراردادی به درستی منعقد نشده و در نتیجه نمی تواند آثار حقوقی داشته باشد بر عهده کسی است که مدعی عدم صحت و درستی قرارداد است.

این امر به دلیل آن است که قراردادها از نظام و انضباط حقوقی بهره مند شوند و پس از انعقاد و اجرا به راحتی اعتبار آن ها زبر سوال نرود چرا که در صورت فسخ یا بطلان قرارداد آثار قرارداد از بین می رود و این امر اگر به صورت بی رویه رخ دهد نظم و انضباط قراردادی و روابط میان طرفین را از بین می برد و باعث ایجاد بی ثباتی خواهد شد.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر بخوانید: طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور آنلاین + [ویدئو آموزشی]

حال یکی از مواردی که بر اساس قانون می تواند به صحت و درستی قرارداد خدشه وارد کند بحث رضایت و قصد واقعی طرفین در قرارداد است که توضیح دادیم یکی از ارکان اصلی هر قرارداد است. اگر فرد اثبات کند قراردادی که منعقد شده بر اساس رضایت و قصد واقعی او نبوده و قصد او تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله فریب حاصل شده است می تواند ادعای عدم صحت قرارداد را مطرح کند و در صورت وجود ادله کافی آن را به اثبات برساند.

فریب در ازدواج یا تدلیس هم یکی از مواردی است که می تواند صحت عقد نکاح را زیر سوال ببرد. منظور از فریب دروغ یا تظاهر به امری است که نقش اساسی در انعقاد عقد نکاح دارد و اگر این امر به درستی بیان می شد قصد و رضایت طرف مقابل تغییر پیدا می کرد.

برای مثال اگر برای یک زن مدرک تحصیلی همسرش از اهمیت زیادی برخوردار باشد و خواستگار او با فریب و تدلیس تظاهر کند که مدرک دکتری دارد و زن به دلیل همین امر با او ازدواج کند، این امر فریب در ازدواج تلقی می شود. همینطور اگر شخصی عیب و نقصی را در خود پنهان کند در حالی که اگر آن عیب و نقص بیان می‌ شد طرف مقابل با او ازدواج نمی کرد باز هم تدلیس یا همان فریب در ازدواج محقق شده است.

برای مثال اگر فردی دارای سابقه زندان باشد و این امر برای طرف مقابل اهمیت زیادی داشته بادش تا جایی که بر روی تصمیم او به ازدواج با فرد مقابل موثر باشد، پنهان کردن آن نوعی تدلیس و فریب در ازدواج است که می تواند آثار و تبعاتی که در ادامه ذکر می شود را به همراه داشته باشد.

آیا باکره نبودن زن فریب در ازدواج است؟

مراحل طلاق توافقی بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی در دادگاه توسط وکیل مجرب

آیا باکره نبودن زن فریب در ازدواج است؟

یکی از سوالات مهم و رایج درباره تدلیس و فریب در ازدواج این است که آیا در صورت باکره نبودن زن در هنگام ازدواج و ناآگاهی طرف مقابل به این موضوع این امر مصداق فریب در ازدواج محسوب شده و امکان فسخ نکاح را به طرف مقابل می دهد یا خیر؟

در خصوص بکارت زن در زمان ازدواج نکته ای که اهمیت دارد این است که باید مانند سایر موارد اهمیت باکره بودن برای طرف مقابل به اثبات برسد. یعنی آنکه مدعی فریب در ازدواج باید ثابت کند بکارت زن نقش مهمی در تصمیم گیری او به ازدواج داشته و در صورت اطلاع از باکره نبودن زن ازدواج تحقق پیدا نمی کرد.

بنابراین باکره نبودن زن به صورت کلی نمی تواند دلیلی برای فسخ نکاح باشد و تحقق نکاح بر اساس این شرط و ارتکاب فریب در ازدواج باید به اثبات برسد.

فسخ نکاح به دلیل فریب در ازدواج

تدلیس یا همان فریب در ازدواج دارای دو جنبه حقوقی و کیفری از لحاظ آثار و تبعاتی است که می تواند داشته باشد. از لحاظ حقوقی شخص مقابل یعنی کسی که در عقد ازدواج دچار فریب شده و رضایت کامل و حقیقی به ازدواج با مرتکب تدلیس نداشته است، می تواند به محض اطلاع یافتن از فریب در ازدواج، نکاح را فسخ کند و در واقع به رابطه زناشویی پایان دهد. تدلیس یا فریب در ازدواج یکی از موارد قانونی فسخ نکاح به شمار می رود که البته دارای شرایط خاصی است.

برای اعمال فسخ نکاح محدودیت زمانی وجود دارد، به این معنا که فرد باید به صورت فوری و با فاصله کمی از اطلاع از وقوع فریب در ازدواج فسخ نکاح را اعلام کند و تنفیذ آن را از دادگاه بخواهد. برای مثال اگر کسی متوجه این فریب و تدلیس گردد و حق فسخ خود را یک سال بعد اعمال کند این حق فسخ اثری نداشته و به دلیل آنکه فرد فوریت اعمال حق فسخ را اعمال نکرده است نمی تواند از آثار حقوقی فسخ استفاده کند.

محدود کردن حق طلاق زوج بیشتر بخوانید: محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

برای فسخ نکاح پس از فریب در ازدواج لازم است فرد با رعایت فوریتی که در بالا توضیح داده شد با طرفیت شخص مقابل اظهارنامه فسخ نکاح بفرستد و پس از ارسال این اظهارنامه در دادگاه صالح به رسیدگی دادخواست تنفیذ فسخ طرح کند تا دادگاه حق فسخ او و شرایط اعمال حق فسخ را بررسی کند.

نکته مهم در فسخ نکاح این است که همانطور که گفته شد، فسخ نکاح در شرایطی صورت می گیرد که موضوع فریب در ازدواج اهمیت اساسی در اصل وقوع ازدواج داشته باشد. اثبات این امر علاوه بر ملاک های عرفی به نحوه استدلال و اثبات اهمیت امر توسط متقاضی فسخ هم ارتباط دارد که به دلیل پیچیدگی های آن توصیه می کنیم حتما برای اثبات حق فسخ بر اساس فریب در ازدواج از سوی طرف مقابل از وکلای مجرب خانواده که گروه وکلای خانواده به شما معرفی می کنند استفاده کنید.

علاوه بر فسخ نکاح یکی دیگر از جنبه های حقوقی فریب در ازدواج درخواست خسارت به موجب مسئولیت مدنی است. فردی که مورد فریب قرار گرفته است چه بخواهد نکاح را فسخ کند و چه بخواهد به رابطه زناشویی خود ادامه بدهد می تواند به استناد فریب در ازدواج از دادگاه مطالبه خسارت نماید.

مجازات تدلیس یا فریب در ازدواج

فریب در ازدواج علاوه بر آنکه می تواند منجر به فسخ نکاح و مطالبه خسارت شود از لحاظ کیفری هم جرم انگاری شده و در صورت اثبات عناصر جرم فرد مرتکب به مجازات خواهد رسید. بر اساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی مرتکب تدلیس در ازدواج در صورت اثبات این جرم به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود.

برای شکایت از این جرم لازم است با کمک وکیل متخصص در امور کیفری و خانواده شکوائیه تنظیم کرده و دادسرایی که فریب در ازدواج در محل آن واقع شده است آن را ثبت کنید تا سایر مراحل خود را در دادسرا و دادگاه طی کند.

مشاوره حقوقی درباره فریب در ازدواج

همانطور که گفته شد فریب در ازدواج انواع و مصادیق گوناگونی دارد که در هر یک از این موارد موضوع اثبات و ادله ای در اختیار شخص مدعی فریب در ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع برای فسخ نکاح، مطالبه خسارت و حتی شکایت از فردی که مرتکب فریب در ازدواج شده باید ادله کافی جهت اثبات این موضوع را در اختیار داشته باشید و بتوانید دادگاه را قانع به وقوع فریب در ازدواج نمایید.

این امر بدون شک در تخصص وکلای مجرب در حوزه خانواده قرار دارد که دارای سال ها تجربه در دعاوی گوناگون خانواده از جمله فریب در ازدواج هستند. در گروه وکلای خانواده با توجه به تمرکز خاصی که بر دعاوی خانواده وجود دارد می توانید اطمینان داشته باشید که از بهترین خدمات حقوقی در حوزه خانواده مانند طلاق توافقی بهره مند خواهید شد.

وکلای حاضر در گروه وکلای خانواده دارای دانش تخصصی و مهارت قابل توجهی در طرح انواع دعاوی و دفاع در این دعاوی هستند و علاوه بر این انواع خدمات حقوقی دیگر از جمله ارائه مشاوره حقوقی رایگان و مشاوره حقوقی آنلاین را در اسرع وقت به مراجعان ارائه می دهند.

برای آشنایی با نحوه استفاده از این خدمات متنوع کافی است یا شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات گوناگون شما پاسخ دهیم.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1311

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312