...

فرجام خواهی طلاق چیست و چگونه می باشد؟

طلاق یکی از پیچیده ترین دعاوی مربوط به خانواده است که متاسفانه رواج زیادی در دادگاه های خانواده دارد. به همین دلیل است که این دعوا از تشریفات ویژه ای برخوردار بوده که باید مورد رعایت هر یک از طرفین دعوا قرار بگیرد. یکی از این تشریفات ویژه فرجام خواهی طلاق است که لازم است برای آشنایی دقیق با فرایند آن حتما از دانش و تخصص یک وکیل مجرب در امور خانواده بهره مند شوید.

در گروه وکلای خانواده این امکان ویژه برای مراجعان فراهم شده است تا به تناسب نیاز خود از تخصصی ترین خدمات حقوقی برخوردار شوند. این امر به دلیل تمرکز ویژه این مجموعه بر امور حقوقی مربوط به خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما این اطمینان را می دهد که از به روزترین و کاربردی ترین اطلاعات حقوقی در خصوص پرونده یا مسأله حقوقی خود برخوردار خواهید شد.

در این مقاله تلاش می شود مهمترین نکات در خصوص فرجام خواهی طلاق و جهات آن که در هر مورد کارکرد خود را دارد برای شما عزیزان توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تر و متناسب با شرایط خاص خود لازم است حتما مشاوره حقوقی بهترین وکلای خانواده  در غرب تهران که در گروه وکلای خانواده فعالیت دارند استفاده نمایید.

فرجام خواهی طلاق چیست؟

در ابتدا ممکن است به عنوان فردی که آشنایی چندانی با حقوق و رویه های دادگاه خانواده ندارد این سوال برای شما ایجاد شود که فرجام خواهی طلاق به چه معنا است و چه تفاوتی با دیگر فرایندهای حقوقی مانند تجدید نظر خواهی یا اعاده دادرسی دارد؟

به زبان ساده فرجام خواهی طلاق یکی از راه های اعتراض به رای طلاق است. به َطور کلی در نظام حقوقی ایران راه های مختلفی برای اعتراض به رای دادگاه در نظر گرفته شده است که فرجام خواهی یکی از آن ها است. بنابراین زمانی که وکیل خانواده فرجام خواهی طلاق را به ثبت می رساند به این معنا است که در واقع به رای طلاق صادر شده از سوی دادگاه خانواده اعتراض دارد.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه بیشتر بخوانید: آیا پاک کردن نام همسر از شناسنامه امکان پذیر است؟ آشنایی با مراحل آن

رسیدگی فرجامی به رسیدگی ای گفته می شود که در آن رای صادر شده از مرجع قضایی بدوی یا تجدید نظر از لحاظ انطباق یا عدم انطباق با قوانین و مقررات و قواعد شرعی مورد بررسی قرار گرفته و به موجب آن یک رای یا تصمیم قضایی که می تواند شامل نقض رای با تایید آن و… باشد صادر با اتخاذ می شود.

به طور کلی اصل بر آن است که امکان ارائه دادخواست فرجام در خصوص آراء صادر شده وجود ندارد مگر آنکه خلاف آن به موجب قوانین امکان پذیر باشد. بنابراین از آراء محدودی می توان فرجام خواهی نمود که آراء مربوط به طلاق به دلیل اهمیت خاصی که دارند از جمله این آراء هستند. در واقع رای طلاق چه از دادگاه بدوی خانواده صادر شود و چه از آن تجدید نظر خواهی شود و دادگاه تجدید نظر در خصوص آن رای صادر کند امکان ثبت دادخواست فرجام را دارد. حال سوال این است که فرجام خواهی طلاق در کدام مرجع قضایی و به چه صورت انجام می شود؟

در قسمت های بعد توضیحات بیشتری درمورد مرجع رسیدگی به فرجام خواهی طلاق و موارد و کاربرد آن توضیح می دهیم.

مرجع رسیدگی به فرجام خواهی طلاق کجاست؟

هر یک از انواع اعتراض به آراء حقوقی مرجع رسیدگی متفاوتی دارند که لازم است با کمک دانش و تجربه وکیل خانواده در طرح و ثبت اعتراض رعایت شود. برای مثال مرجع رسیدگی به تجدید نظر از آراء حقوقی قاعدتاً دادگاه تجدید نظر استان است. بنابراین وکیل خانواده برای تجدید نظر از حکم طلاق باید دادخواست تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان به ثبت برساند.

ناشزه چیست بیشتر بخوانید: ناشزه چیست و در چه مواردی زن ناشزه محسوب نمی شود؟

در فرجام خواهی طلاق مراجع رسیدگی به این دادخواست دیوان عالی کشور است. بنابراین فرجام خواهی به لحاظ قضایی رسیدگی دقیق تری از نظر انطباق رای صادر شده با قوانین و قواعد شرعی دارد. به همین دلیل است که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی دعاوی بسیار کمی هستند که امکان فرجام خواهی از آن ها وجود دارد. طلاق یکی از معدود دعاوی حقوقی است که فرجام خواهی از آن در دیوان عالی کشور امکان پذیر است که همین موضوع نشان دهنده اهمیت زیاد دعوای طلاق و لزوم استفاده از وکیل متخصص در این دعاوی است.

مرجع رسیدگی به فرجام خواهی طلاق۱۸۱۲

در نتیجه وکیل خانواده در صورتی که فرجام خواهی طلاق را موثر تشخیص دهد این دادخواست را در دیوان عالی کشور به ثبت می رساند.

فرجام خواهی طلاق چگونه است؟

در صورتی که با مشورت وکیل مجرب در امور خانواده به این نتیجه رسیدید که بهتر است فرجام خواهی طلاق را بر اساس یکی از جهات فرجام خواهی طلاق که در ادامه درمورد آن ها توضیح داده می شود به ثبت برسانید لازم است مراحل و تشریفات خاصی را طی کنید تا دیوان عالی دادخواست شما رسیدگی کرده و رای مناسب را صادر کند.

اعسار از پرداخت مهریه بیشتر بخوانید: اعسار از پرداخت مهریه چیست و نحوه درخواست آن به چه صورت است

در ابتدا لازم است دادخواست فرجام خواهی طلاق را با کمک وکیل خانواده تنظیم کرده و ثبت کنید. دادخواست فرجام خواهی طلاق باید کاملا بر اساس تشریفات و شرایط ذکر شده در قانون آیین دادرسی مدنی نوشته شود، در غیر این صورت این دادخواست با اخطار رفع نقص و یا حتی قرار رد دادخواست مواجه می شود که ممکن است مهلت قانونی شما برای ثبت فرجام خواهی طلاق را از بین ببرد.

پس از ثبت دادخواست دیوان عالی کشور پرونده را به یکی از شعب خود ارجاع می دهد تا به طور ویژه آن را بررسی کند. در صورتی که شعبه رسیدگی کننده دیوان عالی یکی از جهات نقض رای را در رای مورد فرجام مشاهده کند رای صادر شده را نقض کرده و به تناسب اینکه دلیل نقض چه چیزی باشد تصمیم مناسب را اتخاذ می کند. در غیر این صورت یعنی اگر رای صادر شده را کاملا درست و منبطق با قوانین و مقررات بداند آن را تایید می کند که در این صورت رای طلاق قطعی شده و قابلیت اجرا شدن را پیدا می کند.

جهات فرجام خواهی طلاق چیست؟

دادخواست فرجام خواهی طلاق باید بر اساس جهتی قانونی تنظیم شود که به آن جهات فرجام خواهی طلاق گفته می شود. منظور از جهت دادخواست فرجام دلیلی است که بر اساس قانون به عنوان دلیلی موجه برای طرح این دادخواست به رسمیت شناخته شده و باید به کمک وکیل متخصص در امور خانواده به آن استناد نمایید. در ادامه جهات فرجام خواهی طلاق را بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی بیان می کنیم:

  • صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به پرونده نادرست باشد: منظور از صلاحیت دادگاه این است که آیا دادگاه می تواند بر اساس قواعد مربوط به صلاحیت دادگاه در خصوص پرونده ای خاص رسیدگی انجام دهد یا خیر. در دعاوی خانواده اصولا دادگاه خانواده دارای طلاحیت ذاتی است و از لحاظ صلاحیت محلی هم دادگاه محل اقامت زوجه دارای صلاحیت است. حال اگر صلاحیت ذاتی رعایت نشده باشد و صلاحیت محلی هم در صورت طرح از طرف اصحاب دعوا رعایت نشده باشد امکان فرجام خواهی طلاق وجود دارد.
  • مغایرت رای صادره شده با موازین قانونی و شرعی: در صورتی که وکیل متخصص خانواده ثابت کند در رای طلاقی که صادر شده است یکی از قواعد حقوقی یا شرعی رعایت نشده است می تواند به واسطه فرجام خواهی طلاق این رای را نقض کند.
  • عدم رعایت اصول دادرسی، قواعد آمرا و حقوق طرفین: در صورتی که در صدور رای طلاق اصول دادرسی، قواعد إنره و حقوق هر یک از طرفین تا حدی رعایت نشده باشد که بتواند منجر به نقض و بی اعتباری رای صادر شده شود می توانید با کمک وکیل خانواده بر اساس این جهت دادخواست فرجاه خواهی طلاق ثبت کنید.
  • صدور آراء مغایر با یکدیگر: در صورتی که در خصوص موضوعی واحد و با طرفین واحد دو رای مغایر صادر شده باشد امکان فرجام خواهی طلاق بر اساس این امر وجود دارد.
  • ناقص بودن تحقیقات و عدم توجه به ادله ابراز شده: در بسیاری از موارد ممکن است تحقیقات صورت گرفته درمورد یک امر ناقص بوده و یا به ادله ای که از سوی طرفین دعوا ابراز می شود توجهی کافی صورت نگرفته باشد که در این صورت دیوان عالی کشور رای صادر شده را نقض می کند و به همان شعبه صادر کننده رای اعاده می کند تا تحقیقات خود را درمورد پرونده کامل نموده و سپس اقدام به صدور رای نماید.

استناد به هر یک از موارد بالا تنها با کمک یک وکیل متخصص در امور خانواده امکان پذیر می شود که گروه وکلای خانواده با در اختیار داشتن بهترین وکلای پایه یک تهران به سرعت وکیل مناسب را به شما معرفی می نمایند و خدمات مورد نیاز را به شما ارائه می دهند. در ادامه بیشتر با خدمات تخصصی گروه وکلای خانواده در زمینه فرجام خواهی طلاق و کلیه امور خانواده آشنا می شوید.

برای آشنایی با هزینه این اقدام حقوقی می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

هزینه فرجام خواهی طلاق چیست و چگونه است

مشاوره حقوقی رایگان در گروه وکلای خانواده۱۲

مشاوره حقوقی رایگان در گروه وکلای خانواده

در قسمت های قبل توضیح داده شد که پرونده طلاق اعم از طلاق توافقی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل است که به صورت استثنایی و بر خلاف بسیاری از دعاوی دیگر امکان رسیدگی فرجامی درمورد آن وجود دارد. بنابراین لازم است پیش از هر گونه اقدام حقوقی درمورد این دعاوی حتما با وکیلی که در امور خانواده از جمله فرجام خواهی طلاق تخصص کافی داشته و به کمک دانش و تجربه خود بتواند موثرترین و کاربردی ترین اطلاعات را در اختیار شما بگذارد.

در گروه وکلای خانواده با توجه به تخصصی بودن موضوع تلاش می شود با کیفیت ترین و دقیق ترین خدمات از جمله مشاوره حقوقی رایگان درباره فرجام خواهی طلاق و کلیه مسائل حقوقی خانواده در اختیار مراجعان قرار داده شود. شما می توانید در صورت نیاز به دریافت مشاوره فوری و رایگان با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید تا متخصصان ما در اسرع وقت بهترین وکیل خانواده در تهران را به شما معرفی نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات ارائه شده از سوی گروه وکلای خانواده کافی است همین حالا با ما تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=1263

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312