...

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

طلاق توافقی یکی از انواع رایج طلاق در ایران است که مسائل حقوقی خاص خود را دارد و لازم است حتما برای آشنایی با آن ها با وکیل متخصص در امور خانواده مشورت نمایید. یکی از این مسائل که درمورد آن از وکلای خانواده سوال پرسیده می شود این است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

در این مقاله از گروه وکلای خانواده به طور کامل و دقیق به این سوال رایج در میان افرادی که درگیر این نوع طلاق هستند پاسخ می دهیم. گروه وکلای خانواده مجموعه ای حرفه ای متشکل از بهترین وکلای پایه یک با تخصص و تمرکز ویژه بر انواع دعاوی خانواده از جمله انواع طلاق است که به دلیل تجربه و دانش اختصاصی خود در زمینه حقوق خانواده بهترین گزینه برای کسب مشاوره و یا دیگر انواع خدمات حقوقی در این زمینه هستند.

طلاق توافقی چیست؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد، لازم است با مفهوم و کاربرد این نوع طلاق و تفاوتی که با دیگر انواع طلاق دارد آشنا شویم.

در ابتدا باید بدانیم همانطور که از عنوان طلاق توافقی مشخص است، این طلاق بر اساس رضایت و توافق حاصل شده میان طرفین درخواست و اجرا می شود. در واقع مهمترین تفاوت میان این نوع طلاق با دیگر انواع طلاق یعنی طلاق یک طرفه از سوی مرد یا زن این است که در طلاق از نوع توافقی رضایت هر دو طرف نسبت به جدا شدن از یکدیگر وجود دارد. اما در دیگر انواع طلاق یکی از طرفین به طلاق رضایت ندارد که با توجه به اینکه شخص ناراضی به طلاق زن باشد یا مرد شرایط و فرایند حقوقی طلاق متفاوت خواهد بود.

طلاق توافقی چه تفاوتی با دیگر انواع طلاق دارد؟

در طلاق یک طرفه از سوی مرد با توجه به اینکه مرد دارای حق طلاق است و بر این اساس می تواند هر زمان که خواست حتی بدون آنکه لازم باشد دلیل خود را برای این امر اثبات و توجیه کند از زن جدا شود فرایند طلاق سریع تر از حالتی است که فقط زن متقاضی طلاق است. البته نکته مهم درمورد انواع طلاق از جمله زمانی که فقط مرد خواهان طلاق است این است که طلاق فقط پس از پرداخت حقوق مالی زن یا گذشت زن از حقوق مالی اش مانند مهریه و نفقه به ثبت می رسد.

نحله چیست بیشتر بخوانید: نحله چیست و مطالبه آن چه شرایطی دارد و فرق آن با اجرت المثل

در واقع اگر زن از مهریه یا دیگر حقوق مالی خود نگذشته باشد، مرد باید ابتدا این حقوق مالی را به زن بپردازد و اسناد و مدارک مربوط به این پرداخت را به سردفتر ازدواج و طلاق ارائه دهد تا بتواند آن را به صورت رسمی و قانونی ثبت کند. علاوه بر این، هرچند مرد دارای حق طلاق است اما این حق را باید در قالب تشریفاتی که قانون در نظر گرفته است یعنی طرح دادخواست طلاق در دادگاه خانواده اعمال نماید. در نتیجه، طلاقی که صرفا با اجرای صیغه شرعی طلاق انجام می شود هرچند به لحاظ شرعی نادرست نیست اما به لحاظ قانونی ثبت نمی شود و عدم ثبت طلاق هم بر اساس قانون به عنوان جرم مرد در نظر گرفته می شود که می تواند منجر به مجازات مرد شود.

در طلاق یک طرفه زن یعنی زمانی که فقط زن به طلاق رضایت دارد، فرایند حقوقی به دلیل محرومیت زن از حق طلاق در حقوق ایران، بسیار پیچیده تر و دشوارتر خواهد شد. اگر زن بخواهد در این شرایط طلاق بگیرد بر خلاف مرد باید به دلایلی که قانون آن ها را برای طلاق زن موجه دانسته است استناد کند تا دادگاه حکم طلاق را صادر نماید. این دلایل محدود به موارد مشخصی هستند و اثبات آن ها هم کار دشوار و پیچیده ای است که نیاز به تجربه و تخصص ویژه وکیل خانواده دارد که گروه وکلای خانواده می توانند در اختیار شما بگذارند.

طلاق توافقی چه تفاوتی با دیگر انواع طلاق دارد؟

برای مثال، یکی از این موارد که قانون به عنوان موارد موجه برای طلاق زن در نظر گرفته است عسر و حرج زن است که باید در محضر دادگاه به اثبات برسد. منظور از عسر و حرج این است که زن درگیر چنان سختی غیر قابل تحملی در زندگی زناشویی با مرد باشد که نتواند به این زندگی ادامه دهد. برای مثال ضرب و شتم و سوء رفتار مستمر با زن یا عدم پرداخت نفقه از مصادیق عسر و حرج زن در قانون مدنی محسوب می شود. موارد عسر و حرج هرچند محدود به مثال های ذکر شده در قانون نیستند اما اثبات آن ها کار بسیار مشکلی است که تنها از عهده یک وکیل مجرب خانواده بر می‌ آید.

اعسار از پرداخت مهریه بیشتر بخوانید: اعسار از پرداخت مهریه چیست و نحوه درخواست آن به چه صورت است

در طلاق توافقی بر خلاف طلاق های یک طرفه از سوی مرد یا زن طرفین درباره اصل طلاق و همچنین مسائل دیگر حقوقی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، نحوه تقسیم اموال و… توافق دارند. به همین دلیل است که وکلای خانواده به مراجعان و موکلان خود توصیه می کنند اگر هیچ راهی برای اصلاح و سازش در زندگی زناشویی ندارند تا حد امکان طلاق را به صورت توافقی اجرا کنند تا از تبعات و مشکلات طلاق یک طرفه اجتناب کنند. اما سوالی که معمولا برای افراد در این نوع طلاق ایجاد می شود این است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟ آیا زن در طلاق توافقی باید از حق و حقوق خود مانند مهریه گذشت کند یا نیازی به این کار نیست؟ در قسمت بعد به این سوال رایج پاسخ می دهیم.

زن می تواند در طلاق توافقی مهریه و نفقه خود را بخواهد؟

بسیاری از مردم تصور می کنند زن برای آنکه بتواند به صورت توافقی از مرد جدا شود باید از حقوق مالی خود مانند مهریه و نفقه گذشت کند. در واقع تصور مردم این است که حق و حقوق مالی زن در صورت توافقی بودن طلاق از بین می رود. بر خلاف این تصور رایج و بر اساس قانون، زن حتی در طلاق توافقی و طلاق یک طرفه از سوی خودش همچنان حق دارد حقوق مالی خود از جمله مهریه و نفقه را مطالبه کند و در واقع نوع طلاق تاثیری در این حقوق زن ندارد.

اما در عمل به دلیل آنکه حقوق ایران حق طلاق را فقط به مرد می دهد، زنان محبور می شوند از تمام یا بخشی از حقوق مالی خود بگذرند تا مرد را به طلاق توافقی راضی کنند. در واقع طلاق توافقی همانطور که گفته شد بر اساس توافق طرفین شکل می گیرد و بخشی از این توافق هم مربوط به حقوق مالی زن است که در بسیاری از موارد برای راضی کردن مرد به طلاق مورد گذشت زن قرار می گیرد.

لازم است این امر یعنی توافق طرفین برای طلاق در سند مکتوبی تحت عنوان توافق نامه طلاق و با حضور وکیل مجرب خانواده درج شود. برای رسیدن به توافق هم لازم است در ابتدا درباره وضعیت و حق و حقوق قانونی خود با وکیل خانواده مشورت کرده و از او مشاوره حقوقی دریافت کنید. پس از کسب مشاوره حقوقی از وکیل، وکیل خانواده به شما کمک می‌ کند تا با حفظ حقوق و منافع هر دو طرف توافق نامه ای برای طلاق تنظیم کنید که سند مهمی در فرایند قانونی درخواست طلاق و اجرای آن محسوب می شود.

قانون طلاق بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با قانون طلاق در ایران و بررسی انواع آن

علاوه بر اصل طلاق لازم است درباره کلیه مسائل حقوقی دیگر از جمله مهریه و نفقه زن به توافق برسید تا دادگاه با همان موارد مورد توافق شما حکم بدهد. برای مثال اگر طرفین توافق کرده باشند از یکدیگر جدا شوند با این شرط که زن از مهریه و نفقه معوقه خود گذشت کند، در این صورت دادگاه در ضمن صدور گواهی عدم سازش که در موارد طلاق توافقی صادر می شود درمورد مسائل حقوقی دیگر از جمله مهریه و نفقه هم به همان موارد مورد توافق طرفین حکم می دهد. در غیر این صورت یعنی اگر طرفین توافقی در خصوص دیگر مسائل حقوقی طلاق توافقی نداشته باشند، قاضی بنا به صلاحدید خود و بر اساس قانون حکم صادر می کند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی بر عهده کیست؟

یکی از موارد دیگر در پاسخ به این سوال که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد مسأله حضانت فرزند یا فرزندان حاصل از زندگی مشترک است که برای بسیاری از پدر و مادرها یکی از مهمترین و شاید مهمترین مسأله در زمان جدایی است.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی بر عهده کیست؟

حضانت به معنای نگهداری و تربیت فرزند تا سن بلوغ است که در زمان زندگی مشترک حق و وظیفه هر دوی والدین به شمار می آید. اما زمانی که والدین بر اساس طلاق و یا بدون طلاق از یکدیگر جدا می شوند، حضانت فرزند فقط به یکی از والدین تعلق پیدا می کند و طرف مقابل که دارای حق حضانت نیست می تواند در مواعد مورد توافق یا تعیین شده توسط دادگاه فرزندش را ملاقات کند. در این رابطه مقاله زیر از گروه وکلای خانواده قابل ملاحظه است:

 ملاقات فرزند بعد از طلاق به چه صورت می باشد و بررسی شرایط

بر اساس قانون حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر و از ۷ سالگی تا سن بلوغ که در دختران ۹ سال تمام قمری و در پسران ۱۵ سال تمام قمری است با پدر است. اما در طلاق توافقی طرفین می توانند بر خلاف این قاعده هم توافق کنند. برای مثال ممکن است طرفین توافق کنند فرزندی که کمتر از ۷ سال دارد با پدرش زندگی کند و یا حضانت فرزندان به طور کلی تا زمان بلوغ با مادر باشد.

در این موارد اگر دادگاه شخصی که برای حضانت او توافق شده را صالح تشخیص دهد به همان امر مورد توافق طرفین حکم می دهد. همچنین اگر در آینده شخصی که حضانت فرزند را دارد صلاحیت خود از دست بدهد طرف مقابل می تواند با طرح دعوای سلب حضانت از دادگاه بخواهد حضانت فرزند از آن شخص گرفته شود.

مشاوره حقوقی درباره طلاق توافقی در گروه وکلای خانواده

طلاقی که از نوع توافقی است، راحت ترین و سریع ترین طلاق از میان انواع طلاق به شمار می رود که در موارد عدم امکان سازش میان طرفین از سوی وکلای خانواده به زوجین پیشنهاد می شود تا از مشکلات و پیچیدگی های طلاق یک طرفه جلوگیری به عمل آید. برای آگاهی هر یک از طرفین نسبت به حق و حقوق خود و رسیدن به توافقی منصفانه بر اساس این حق و حقوق نیاز به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل مجرب در امور خانواده دارید که گروه وکلای خانواده با توجه به تخصص خود در حقوق خانواده و سابقه چندین ساله در حل و فصل این دعاوی بهترین گزینه برای ارائه انواع خدمات حقوقی به شما خواهند بود.

برای آشنایی با طیف متنوع خدمات این مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را در اسرع وقت از متخصصان ما دریافت کنید

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=649

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312