...

طلاق با داشتن حق طلاق به چه صورت می باشد + نکات مهم ویدئویی

طلاق با داشتن حق طلاق یکی از انواع طلاق از طرف زن است که ابن روزها رواج زیادی پیدا کرده و یکی از توصیه های وکلای خانواده در هنگام تنظیم عقد نکاح برای جلوگیری از مشکلات احتمالی طلاق از طرف زن در آینده است.

مشاوره با وکیل متخصص به صورت رایگان

 

برای درج این حق در سند ازدواج و همچنین اقدام به طلاق با داشتن حق طلاق در آینده، لازم است حتما از وکیل متخصص خانواده که بتواند تمامی نکات حقوقی لازم در این مورد را به شما ارائه دهد استفاده کنید.

در گروه وکلای خانواده می توانید بهترین وکلای خانواده با تخصص ویژه در طلاق با داشتن حق طلاق را به عنوان وکیل یا مشاور حقوقی خود تعیین کنید. این وکلا به دلیل چندین سال تجربه در کلیه امور و دعاوی حقوق خانواده کاربردی ترین نکات را به تناسب نیاز و خواسته شما در اختیارتان قرار می دهند. در این مقاله می توانید با بخشی از مهمترین این نکات آشنا شوید.

حق طلاق یا وکالت در طلاق برای زن یعنی چه؟

اگر اندکی با قوانین خانواده در ایران آشنایی داشته باشید احتمالا می دانید که اگر زن به تنهایی خواهان طلاق باشد و در واقع طلاق به صورت یک طرفه از سوی زن درخواست شود، چه فرایند پیچیده و دشواری در انتظار زن خواهد بود که حتی ممکن است تا ماه ها به طول انجامد یا اساساً درخواست طلاق زن رد شود. به همین دلیل وکلای خانواده به زنان توصیه می کنند تا صورت امکان این حق را در زمان ازدواج یا پس از آن از مرد بگیرند.

حق طلاق یا وکالت در طلاق یک شرط قراردادی در ضمن عقد ازدواج است که برای جبران محرومیت زن از حق طلاق بر اساس قوانین ایران، با توافق مرد به زن داده می شود. این حق در واقع یک نوع اعطای وکالت از طرف مرد به زن است تا حق طلاق مرد را اجرا کند. بنابراین بر اساس آن، زن وکیل مرد در اعمال حق طلاق مرد می شود و در معنای دقیق کلمه زن همچنان حق طلاق ندارد بلکه مرد به او وکالت می دهد تا هر زمان که زن خواست حق طلاق مرد را خودش اعمال کند. اما در میان مردم این عمل حقوقی اصطلاحاً حق طلاق زن نامیده می شود و به طلاقی که در نتیجه آن اجرا و ثبت می شود هم طلاق با داشتن حق طلاق می گویند.

بخشیدن مهریه بیشتر بخوانید: بخشیدن مهریه توسط زن و آشنایی کامل با مراحل و روند آن

بنابراین در عمل اگر زن بتواند با توافقی که با مرد انجام داده است، این حق را بگیرد می تواند مانند مرد که دارای حق طلاق است هر زمان که خواست اقدام به طلاق از مرد کند. اما برای آنکه این امر بدون هیچ شک و شبهه ای در مرحله رسیدگی در دادگاه خانواده به سرانجام برسد لازم است برخی نکات حقوقی را در زمان تنظیم این شرط ضمن سند ازدواج یا پس از ازدواج در هر سند دیگری رعایت کنید که در ادامه به زبان ساده برای شما توضیح داده می شود.

طلاق با داشتن حق طلاق به چه صورت می باشد

نکات طلاق با داشتن حق طلاق

گرفتن حق طلاق مانند هر امر حقوقی دیگری باید با دقت و رعایت نکات لازم انجام شود تا بتواند در عمل آن تاثیری که از آن می خواهید را به لحاظ حقوقی به جا بگذارد. ممکن است با عدم رعایت برخی نکات ساده که با کسب مشاوره حقوقی از وکیل خانواده می توانید به راحتی با آن ها آشنا شوید، نتایج پر هزینه ای برای شما در پی داشته باشد. در این قسمت مهمترین نکاتی که لازم است هنگام درج شرط وکالت در طلاق به عنوان یکی از شروط ضمن عقد بدانید را برای شما توضیح می دهیم.

  • وکالت در طلاق باید بلاعزل باشد: همانطور که گفته شد، ماهیت حق طلاق زن در واقع اعطای وکالت از مرد به زن برای اجرای حق طلاق مرد است. این وکالت از نوع وکالت مدنی است که شخصی دیگری را برای انجام یک عمل حقوقی مانند طلاق، وکیل و نماینده خود می سازد. این وکالت همانطور که احتمالاً می دانید یا شنیده اید می تواند به صورت وکالت بلاعزل باشد که در آن موکل یعنی کسی که به دیگری وکالت می دهد حق عزل و برکناری وکیل را از خود سلب می کند. توصیه می شود وکالت مرد به زن درمورد اجرای طلاق از نوع وکالت بلاعزل باشد تا مرد نتواند بعدا آن را از زن بگیرد.

این امر به این دلیل است که در رابطه زناشویی ممکن است اختلافات زیادی ایجاد شود که اگر شرط وکالت در طلاق زن به صورت بلاعزل نوشته نشده باشد، مرد می تواند با عزل زن در واقع اختیار طلاق را از او بگیرد. بنابراین لازم است حتما به بلاعزل بودن وکیل تصریح شود.

گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق بیشتر بخوانید: گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق چه کاربردی دارد؟

  • درج شرط در سند ازدواج یا یک عقد لازم دیگر: برای آنکه این شرط اعتبار داشته باشد، باید حتما یا در ضمن خود سند ازدواج نوشته شود که یک سند رسمی محسوب می شود و از اعتبار بسیار یالایی برخوردار است و یا آنکه اگر پس از انعقاد عقد نکاح برای درج این شرط به توافق رسیده اید، آن را در قالب ضمن عقد لازم دیگری درج کنید.

منظور از عقد لازم عقدی است که بدون وجود شرایط قانونی یا قراردادی که طرفین درمورد آن توافق کرده اند، امکان فسخ و بر هم زدن آن وجود ندارد. در نتیجه این عقود از ثبات بیشتری برخوردار هستند. در حالی که عقود جایز عقودی هستند که حتی بدون وجود شرایط قانونی و قراردادی هم امکان فسخ آن وجود دارد. بنابراین وکلای خانواده توصیه می کنند این شرط را در عقد لازم دیگری بگنجانید که احتمال بر هم خوردن و در نتیجه ملغی شدن شرط شما در هنگام اجرای طلاق با داشتن حق طلاق کاهش پیدا کند.

فرایند طلاق با داشتن حق طلاق

پس از درج این شرط ممکن است در آینده طرفین به اختلاف بخورند و زن به این نتیجه برسد که دیگر نمی تواند به زندگی زناشویی با مرد ادامه دهد. در این صورت، زن می تواند بر اساس شرط وکالت در طلاق یا همان حق طلاق اقدام به طلاق از مرد کند. اما سوال بسیاری از زنان این است که در این شرایط دقیقا چه فرایندی را باید طی کنند؟

زمانی که زن دارای حق طلاق از طرف مرد است، فرایند و نحوه طلاق یک طرفه زن نسبت به زمانی که از این حق برخوردار نیست بسیار آسان تر می شود. زن در این فرض باید با کمک وکیل متخصص خانواده یک دادخواست طلاق تنظیم و به دادگاه خانواده ارسال کند. در این دادخواست باید با استناد به اسنادی مرتبط با حق طلاق، وجود این حق توسط وکیل خانواده اثبات شود. در واقع مهمترین بخش در این دعوا این است که دادگاه وجود حق برای زن را اثبات کند تا در نهایت با صدور گواهی عدم امکان سازش امکان اجرا و ثبت طلاق را فراهم کند.

بنابراین، در این مرحله قاضی مراجعه می کند به سندی که به موجب آن شرط وکالت در طلاق به زن داده شده است تا آن را احراز کند و بر اساس آن اقدام به رای کند. پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زن با مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق به عنوان آخرین مرحله از طلاق با داشتن حق طلاق، این طلاق را اجرا و ثبت می کند.

حق الوکاله طلاق بیشتر بخوانید: حق الوکاله طلاق در گروه وکلای خانواده به چه شکل می باشد؟

علاوه بر آشنایی با این فرایند لازم است با اسناد و مدارکی که برای اجرای طلاق با داشتن حق طلاق لازم است نیز آشنا شوید که در این مقاله برای شما آورده شده است:

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

آیا زن در طلاق با داشتن حق طلاق می تواند مهریه خود را مطالبه کند؟

زن حتی اگر به صورت یک طرفه خواهان طلاق باشد باز هم مستحق مهریه خواهد بود و می تواند در ضمن دادخواست طلاقی که برای اصل طلاق به دادگاه خانواده می فرستد مهریه خود را هم مطالبه کند.

البته نکته مهم این است که اگر مهریه در سند ازدواج نوشته باشد چون یک سند رسمی محسوب می شود، زن می تواند با مراجعه به قسمت اجرای سازمان ثبت اسناد مهریه خود را به عنوان اجرای سند رسمی لازم الاجرا مطالبه کند. اما اگر مهریه در سند رسمی ازدواج نوشته نشده باشد و مبلغ آن هم بیش از بیست میلیون تومان باشد، مطالبه آن در صلاحیت دادگاه خانواده است.

طلاق با داشتن حق طلاق چقدر طول می کشد؟

گاهی اوقات زمان اجرا و ثبت طلاق از اهمیت زیادی برای فرد برخوردار است و به همین دلیل تلاش می کند هر چه زودتر مراحل و تشریفات طلاق را پشت سر بگذارد تا بتواند در نهایت آن را به عنوان طلاق فوری به ثبت برساند. مدت زمان اجرای طلاق با داشتن حق طلاق به دلیل وجود این حق برای زن بسیار کوتاه و سریع خواهد بود. البته با وجود سرعت در اجرای طلاق باز هم باید کلیه تشریفات لازم مانند ثبت دادخواست طلاق و تشریفات دیگری که وکیل خانواده می تواند به شما توضیح دهد را انجام دهید تا در نهایت طلاق اجرا و ثبت شود.

با کمک وکیل متخصص خانواده سرعت و دقت در اجرای طلاق افزایش پیدا خواهد کرد و شما می توانید در نهایت اطمینان خاطر، طلاق با داشتن حق طلاق را اجرا نمایید.

طلاق با داشتن حق طلاق چقدر طول می کشد؟

مشاوره حقوقی درمورد طلاق با داشتن حق طلاق

همانطور که در ابتدا گفته شد، طلاق با داشتن حق طلاق یک راه حل رایج برای جبران محرومیت زن از حق طلاق در عقد ازدواج است که وکلای خانواده برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده برای طلاق زن آن را پیشنهاد می کنند. گرفتن این حق نیاز به توافق با مرد دارد و در نتیجه بدون رضایت مرد نمی توان آن را در سند ازدواج قرار داد.

علاوه بر این، با وجود رضایت مرد هم لازم است برخی نکات ظریف حقوقی در هنگام درج این شرط رعایت شود تا در نهایت اگر رابطه زوجین به اختلاف و جدایی کشید، این شرط بتواند در عمل کاربرد و اعتبار حقوقی خود را داشته باشد. در گروه وکلای خانواده بهترین وکلای خانواده که می توانند با ارائه انواع خدمات حقوقی در زمینه انواع طلاق از جمله طلاق با داشتن حق طلاق به شما کمک کنند. وکلای دادگستری فعال در گروه وکلای خانواده به تناسب نیاز و مصلحت حقوقی شما خدمات مورد نیاز را در نهایت کیفیت، دقت و رازداری به شما ارائه می دهند. برای آشنایی با انواع این خدمات می توانید با شماره تماس های نوشته شده در سایت تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=450

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 09104794422