...

توقیف اموال از طریق مهریه چگونه انجام می شود

دعاوی مهریه فقط یکی از ده ها دعاوی خانواده است که با کمک متخصصان مجرب گروه وکلای خانواده می توانید طرح و پیگیری کنید. شاید مهمترین سوال و مهمترین مرحله در این دعوا، توقیف اموال از طریق مهریه باشد که تحت شرایط خاصی صورت می گیرد. وکلای متخصص و مجرب گروه وکلای خانواده در تمامی مراحل این دعوا از جمله توقیف اموال از طریق مهریه در کنار شما خواهند بود. در این مقاله از گروه وکلای خانواده با نحوه وصول مهریه از جمله توقیف اموال مرد و نکات دیگری که لازم است در این رابطه بدانید آشنا می شوید.

مهریه چیست و چه زمانی قابل مطالبه است؟

این روزها یکی از پر تراکم ترین دعاوی جاری در دادگاه های خانواده دعاوی مربوط به مهریه و توقیف اموال از طریق مهریه است. بسیاری از این دعاوی به دلیل قوانین خاص ایران در زمینه حقوق خانواده سال های سال است که در شعب مختلف دادگاه خانواده باز هستند و به نتیجه خاصی نرسیده اند.

مهریه در واقع یکی از مهمترین حقوق مالی زن در عقد ازدواج است که به محض وقوع ازدواج و خوانده شدن خطبه عقد به مالکیت او در می آید و اگر از نوع عند المطالبه باشد هر زمان که خواست می تواند پرداخت آن را مطالبه کند که اغلب مهریه های ثبت شده دز قباله های ازدواج هم از همین نوع هستند. اما اگر این مهریه از نوع عند الاستطاعه باشد زمانی می تواند به زن پرداخت شود که زن بتواند توانایی مالی مرد را برای پرداخت آن اثبات کند. بنابراین با توجه به اینکه مهریه از چه نوعی باشد، زن می تواند هر زمان که خواست یا هر زمان که توانایی مالی مرد را اثبات کرد، حتی بدون درخواست طلاق مهریه خود را مطالبه کند.

مهریه چیست و چه زمانی قابل مطالبه است؟

نکته مهم در این رابطه این است که اگر پس از وقوع ازدواج، نزدیکی میان زن و شوهر برقرار نشده باشد زن فقط نصف مهریه ای که تعیین کرده را می تواند دریافت کند و نمی تواند تمام این مهریه را بخواهد. اما اگر پس از برقراری اولین نزدیکی مهریه خود را مطالبه کند می تواند تمام آن را دریافت کند.

دادخواست مهریه در دادگاه خانواده

برای دریافت مهریه لازم است با کمک وکیل متخصص خانواده دادخواست مطالبه مهریه را تنظیم و به دادگاه خانواده محل اقامت زوجه ارسال کنید. اگر مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به آن در شورای حل اختلاف انجام می شود و اگر بیش از این مبلغ باشد در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می گیرد.

معامله به قصد فرار از دین مهریه بیشتر بخوانید: معامله به قصد فرار از دین مهریه و راه های اثبات آن

علاوه بر این، مهریه به دلیل اینکه در سند ازدواج که یک سند رسمی است نوشته شده است از اعتبار زیادی برخوردار است و می توان مطالبه آن را از اداره ثبت نیز درخواست کرد. بررسی اینکه مطالبه مهریه در کدام مرجع برای شما مناسب تر است با وکیل متخصص خانواده است که گروه وکلای خانواده در اختیارتان می گذارند.

دادگاه پس از بررسی اسناد و مدارک شما که شامل سند ازدواج و دیگر مدارک لازمی است که وکیل خانواده به شما می گوید، در صورتی که پرداخت تمامی مبلغ مهریه را موجه تشخیص دهد حکم به الزام شوهر به پرداخت مهریه می دهد. این حکم اگر مورد اعتراض قرار نگیرد با تقاضای زن به اداره اجرای احکام دادگستری می رود و شوهر بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ده روز فرصت دارد تا آن را به خواست و اراده خود و بدون دخالت دادگستری اجرا کند، به این معنا که ده روز فرصت دارد تا خودش مبلغ مهریه را به زن پرداخت  کند.

اگر پس از این مدت، مرد خودش مهریه را پرداخت نکند، زن می تواند اموالی از او را به اجرای احکام دادگستری معرفی کند تا به اندازه مهریه توقیف شوند. به این فرایند، توقیف اموال از طریق مهریه گفته می شود که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود. برای کسب اطلاعات دقیق تر و متناسب با پرونده خود لازم است با یک وکیل متخصص در امور خانواده به خصوص توقیف اموال از طریق مهریه مشورت نمایید.

توقیف اموال از طریق مهریه چگونه انجام می شود؟

در قسمت قبل اشاره شد که زن می تواند مهریه خود را بر اساس مبلغ آن در شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده و اگر مهریه در سند رسمی ازدواج قید شده باشد در واحد اجرای اسناد اداره ثبت محل وقوع ازدواج مطرح نماید. پرسش بسیاری از افراد این است که برای گرفتن حکم توقیف اموال از طریق مهریه چه شرایطی باید وجود داشته باشد؟

همانطور که در قسمت قبل به صورت مختصر اشاره کردیم، اگر دادگاه حکم به پرداخت مهریه بدهد و مرد خودش این حکم را اجرا نکرده یعنی مبلغ مهریه را پرداخت نکند، زن می تواند با معرفی اموالی که از مرد می شناسد درخواست توقیف اموال از طریق مهریه را به اجرای احکام دادگستری بدهد.

تنفیذ طلاق بیشتر بخوانید: تنفیذ طلاق در چه شرایطی دادگاه ایران قبول است

علاوه بر توقیف این اموال در مرحله اجرای احکام، زن می تواند به استناد احتمال فرار از دین مرد از طریق فروش اموالش به دادگاه درخواست تامین خواسته یعنی توقیف اموال مرد به میزان مهریه را بدهد که اگر دادگاه با آن موافقت کند اموال مرد در اولین مراحل دادرسی و حتی پیش از صدور رای می تواند توقیف شود.

بنابراین مهمترین موضوع در ارتباط با توقیف اموال از طریق مهریه این است که باید اموالی متعلق به مرد شناسایی شود تا مورد توقیف قرار بگیرد. اگر اموالی از طرف مرد پیدا نشود و اعسار او هم اثبات نشود، مرد به ازای عدم پرداخت مهریه که در واقع دین مالی به زن است به زندان می افتد که در ادامه بیشتر درمورد شرایط آن توضیح می دهیم.

فرار از دین در مهریه چیست و چگونه قابل پیگیری است؟

مهمترین مانعی که بر سر راه توقیف اموال از طریق مهریه وجود دارد این است که بسیاری از مردان با دور زدن قانون، پیش از مطالبه مهریه از طرف زن یا در هنگام رسیدگی به آن اموال خود را به صورت صوری به نام دیگران می زنند که به این کار بر اساس قانون مدنی قرار از دین گفته می شود. با این کار، اموالی از سوی مرد پیدا نمی شود و زن نمی تواند اموال را بر اساس مطالبه مهریه خود توقیف کند. این موضوع باعث ایجاد پیچیدگی و تحمیل هزینه به زن در فرایند مطالبه مهریه می شود و به همین دلیل لازم است حتما درمورد آن با وکیل خانواده مشورت کنید.

فرار از دین اگر به اتبات برسد باعث باطل شدن هر گونه عمل حقوقی که با هدف آن انجام شده می شود. برای مثال اگر مرد برای فرار از پرداخت مهریه با زن و توقیف اموال از طریق مهریه اموال خود را به صورت صوری به پدرش ببخشد، زن می تواند با اثبات فرار از دین بودن این قرارداد بطلان آن را از دادگاه عمومی حقوقی بخواهد. اثبات این موضوع نیاز به کسب مشاوره حقوقی از وکیل متخصص در این امر دارد که گروه وکلای خانواده می توانند در اختیار شما قرار دهند.

آیا مرد به دلیل عدم توقیف اموال از طریق مهریه حبس می شود؟

حبس به دلیل عدم پرداخت مهریه یکی از سوالات متداولی است که از وکلای خانواده پرسیده می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند همین که مرد نتواند مهریه زن را به طور کامل بدهد یا امکان توقیف اموال از طریق مهریه وجود نداشته باشد، حکم به حبس او داده می شود و مرد باید تا زمانی که دادگاه تعیین می کند در زندان باقی بماند.

مشاوره حقوقی خانواده بیشتر بخوانید: بهترین مشاوره حقوقی خانواده در تهران به صورت تلفنی و آنلاین

حبس به دلیل عدم پرداخت مهریه دارای شرایط متعددی است که قانون آن ها را تعیین کرده است. یکی از این شرایط محدودیت مبلغ مهریه زن است. به این معنا که مهریه زن باید تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد تا مرد به دلیل عدم پرداخت آن به زندان بیفتد. بنابراین اگر مهریه زنی بیش از این مقدار باشد، مرد بابت مبلغی که بیش از ۱۱۰ سکه است متحمل زندان نخواهد شد.

علاوه بر این، حبس به دلیل مهریه زمانی اتفاق می افتد که مرد نتواند اعسار یعنی عدم توانایی مالی خود برای پرداخت مهریه را ثابت کند. اما اگر مرد با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به به همان دادگاه بدوی که در حال رسیدگی به مطالبه مهریه است و ارائه شاهد بر اساس قانون بتواند عدم توانایی مالی خود را پرداخت کند، دادگاه به این مساله توجه می کند و ممکن است پرداخت مهریه را بر اساس میزان توانایی مرد در پرداخت آن قسط بندی کند.

در این صورت یعنی اگر اعسار مرد به صورت قانونی اثبات شده باشد، زن نمی تواند درخواست حبس مرد را به دلیل عدم پرداخت مهریه بنماید. برای آشنایی با نحوه ارائه دادخواست اعسار و فرایند پذیرش آن لازم است حتما از وکیل خانواده که در این زمینه دارای تخصص و تجربه کافی است استفاده کنید.

مشاوره حقوقی درباره توقیف اموال از طریق مهریه

مشاوره حقوقی درباره توقیف اموال از طریق مهریه

در این مقاله برای شما عزیزان توضیح دادیم که اگر مرد حکم دادگاه برای پرداخت مهریه را به اراده خود اجرا نکند، اموالی که به نام او باشد تا سقف مبلغ مهریه توقیف می شود. اما اگر اموالی از سوی مرد پیدا نشود و اعسار یا عدم توانایی مالی او برای پرداخت مهریه هم به اثبات نرسد مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان می افتد.

در تمامی این مراحل یعنی درخواست مهریه و توقیف اموال به دلیل مهریه، درخواست حبس مرد، ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه چه به عنوان زنی که به دنبال دریافت مهریه خود است و چه به عنوان مردی که توانایی پرداخت مهریه را ندارد لازم است حتما با یک وکیل مجرب و متخصص در حقوق خانواده مشورت کنید.

دعاوی خانواده به دلیل پیچیدگی های خاصی که در قوانین ایران در این رابطه وجود دارد ممکن است سال ها به طول بیانجامد. یه همین دلیل استفاده از وکیل خانواده که با پیچ و حم این دعاوی آشنایی داشته باشد اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر مرد اقدام به فروش اموال خود برای جلوگیری از توقیف اموال از طریق مهریه و فرار از دین نماید، وکیل خانواده به شما کمک می‌ کند با اثبات فرار از دین به وسیله دلایل و مدارک موجود معامله یا قراردادی که مرد بر اساس آن اموال خود را به دیگران انتقال داده است باطل کنید و بتوانید و در نهایت بتوانید مهریه خود را از اموال مرد دریافت کنید.

گروه وکلای خانواده در راستای ارائه خدمات حقوقی با کیفیت و ایحاد امنیت حقوقی در دعاوی مراجعان خود انواع مشاوره های حقوقی مانند مشاوره رایگان را در ارتباط با دعاوی و امور مربوط به حقوق  خانواده از جمله توقیف اموال از طریق مهریه فراهم کرده است. برای آشنایی بیشتر با انواع خدمات حقوقی که توسط گروه وکلای خانواده ارائه می شود کافی است با ما تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=245

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 02191001312