...

اعسار از پرداخت مهریه چیست و نحوه درخواست آن به چه صورت است

دعاوی مهریه یکی از پرکاربردترین دعاوی خانواده هستند که با وجود رواج در دادگاه های خانواده اطلاعات حقوقی درستی درمورد آن ها در میان مردم وجود ندارد و این مسأله خود باعث بروز سردرگمی های فراوان افراد نسبت به موضوع می شود. یکی از این مسائل که نیاز به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل متخصص خانواده دارد دعوای اعسار از پرداخت مهریه و موارد طرح و پذیرش این دعوا است. در این مقاله از گروه وکلای خانواده به تمامی نکات مربوط به اعسار از پرداخت مهریه می پردازیم که لازم است پیش از هر گونه اقدام حقوقی با آن ها آشنا باشید.

گروه وکلای خانواده، مجموعه ای حرفه ای متشکل از بهترین وکلای پایه یک با تخصص ویژه در امور خانواده است که به شما کمک می‌ کند تا هر گونه خدمات حقوقی مورد نیاز در این حوزه را در اسرع وقت دریافت کنید. برای آشنایی بیشتر با این خدمات می توانید با گروه وکلای خانواده تماس بگیرید.

مهریه چیست و چه زمانی قابل مطالبه است؟

پیش از آشنایی با اعسار از پرداخت مهریه و نحوه طرح این دعوا لازم است با برخی از مهمترین نکات حقوقی درباره مهریه و زمان مطالبه آن از طرف زوجه آشنا شویم. در ابتدا لازم است بدانیم مهریه دقیقا به چه معناست. مهریه در حقیقت یک حق مالی برای زن است که به محض انعقاد نکاح به او تعلق می گیرد. بنابراین مهریه بر خلاف دیگر امور مالی مانند نفقه مشروط به شرط دیگری نیست و به محض اینکه عقد ازدواج منعقد شود مهریه به مالکیت زن در می آید.

اما در خصوص مطالبه مهریه با توجه به اینکه از چه نوعی باشد، نحوه مطالبه آن متفاوت خواهد بود. در مهریه عند المطالبه زن می تواند هر زمان که خواست مهریه خود را مطالبه کند اما در مهریه عند الاستطاعه زن زمانی مستحق مطالبه مهریه است که توانایی مالی مرد اثبات شود. طرح دعوای اعسار با توجه به نوع مهریه یعنی اینکه مهریه از نوع عند المطالبه باشد یا از نوع عند المطالبه متفاوت خواهد بود که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می دهیم

دعوای اعسار از پرداخت مهریه چه زمانی قابل طرح است؟

سوالی که برای بسیاری از مردان در دعاوی مهریه مطرح می شود این است که چگونه می توانند در برابر دعوای مطالبه مهریه که از طرف زن علیه آنان طرح می شود از خود دفاع کنند و دعوای اعسار از پرداخت مهریه چه زمانی قابلیت مطرح شدن دارد؟

زمانی که دعوای مهریه از سوی زن علیه شوهر طرح می شود، با توجه به اینکه مهریه از نوع عند المطالبه باشد یا از نوع عند الاستطاعه روند متفاوتی خواهد شد و نتیجه متفاوتی هم به دنبال آن خواهد آمد.

قانون طلاق بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با قانون طلاق در ایران و بررسی انواع آن

اگر مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، همانطور که گفته شد زن می تواند بدون اثبات توانایی مالی مرد مهریه خود را مطالبه کند اما اگر مهریه از نوع عند الاستطاعه باشد، زن ابتدا باید توانایی مالی مرد را اثبات کند تا دادگاه او را مستحق دریافت مهریه بداند. در واقع در این دو حالت بار اثبات توانایی مرد متفاوت است.

در فرضی که مهریه عند المطالبه است اصل بر این است که مرد دارای توانایی مالی است مگر آنکه خود عدم توانایی مالی خود را از طریق دعوای اعسار از پرداخت مهریه به اثبات برساند. در صورتی که در حالت عند الاستطاعه بودن مهریه، اصل بر عدم توانایی مالی مرد است و در حقیقت در این مورد لزومی ندارد که مرد با استفاده از دعوای اعسار از پرداخت مهریه عدم توانایی مالی خود را اثبات کند. بنابراین دعوای اعسار از عدم پرداخت مهریه عملا محدود به مواردی می شود که مهریه از نوع عند المطالبه است.

دعوای اعسار از پرداخت مهریه چه زمانی قابل طرح است؟

دعوای اعسار از پرداخت مهریه چه ضرورتی دارد؟

اعسار در معنای کلی به معنای عدم توانایی مالی فرد از پرداخت هزینه های دادرسی و یا مبلغ محکوم به یعنی مبلغی است که دادگاه او را به پرداخت آن محکوم کرده است. به فردی که اعسار او در دادگاه به اثبات رسیده است نیز معسر گفته می شود.

در قسمت قبل اشاره شد زمانی که زن دعوای مطالبه مهریه را علیه مرد مطرح می کند و دادگاه حکم به پرداخت مهریه توسط مرد می دهد، مرد بر اساس قانون مکلف است تا ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه با اراده و اختیار خود مبلغ مهریه را به عنوان محکوم به پرداخت کند. اگر مرد در این مدت دعوای اعسار از پرداخت مهریه را ثبت نکند، مبلغ مهریه از طریق توقیف اموال او وصول می شود و اگر اموال او برای وصول این مبلغ کافی نباشد با درخواست زن تا زمان پرداخت کامل مهریه حبس می شود.

مراحل طلاق توافقی بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی در دادگاه توسط وکیل مجرب

در مقاله توقیف اموال از طریق مهریه چگونه انجام می شود با نحوه توقیف اموال به دلیل مهریه و نحوه آن بیشتر آشنا می شوید.

بنابراین ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در این مدت با کمک وکیل خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و عدم ارائه آن می تواند منجر به حبس مرد گردد. بنابراین لازم است به محض طرح دعوای مطالبه مهریه از طرف زن با یک وکیل خانواده مشورت کنید تا دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را در اسرع وقت به ثبت برسانید.

نحوه طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

برای ثبت این دادخواست لازم است تشریفات و شرایط خاصی که وکیل خانواده به خوبی با آن ها آشنایی دارد را رعایت نمایید. برای مثال لازم است حتما دادخواست اعسار را فرم مشخصی که برای دادخواست حقوقی در دادگاه خانواده در نظر گرفته شده است ارائه دهید.

نکته دیگر این است که در دادخواست اعسار به طور کلی از جمله اعسار از مهریه لازم است شهادت نامه حداقل دو شاهد که به خوبی با شرایط مالی فرد آشنایی دارند به دادخواست ضمیمه شود. بنابراین قانون در این زمینه یک ادله اجباری در نظر گرفته که همان شهادت حداقل دو نفر شاهد درمورد وضعیت مالی فرد مدعی اعسار است.

این دادخواست باید به صورت مستدل نشان دهنده عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه باشد. به همین جهت لازم است حتما در تنظیم و ثبت این دادخواست از وکیل متخصص خانواده استفاده کنید تا دادخواستی مستدل و مستند به قوانین برای شما تنظیم نماید. این دادخواست باید در دادگاه خانواده ای که حکم به پرداخت مهریه را صادر کرده است به ثبت برسد.

وکیل آنلاین برای طلاق بیشتر بخوانید: وکیل آنلاین برای طلاق با مشاوره رایگان برای ایران و خارج از کشور

آیا مرد با وجود اعسار از پرداخت مهریه زندانی می شود؟

سوال مهمی که در خصوص مهریه برای افراد ایجاد می شود این است که مرد تحت چه شرایطی به دلیل مهریه به زندان می افتد؟ متاسفانه در ارتباط با حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه اطلاعات نادرستی در میان مردم وجود دارد که انطباقی با قانون و رویه قضایی ندارند.

نکته اصلی در خصوص حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه این است که مرد زمانی محکوم به چنین حبسی می شود که دعوای اعسار طرح نکرده باشد و این دعوای او در صورت طرح شدن، مورد پذیرش قرار نگرفته باشد. بنابراین زمانی که مرد اعسار از پرداخت مهریه را طبق قانون و با کمک وکیل متخصص خانواده اثبات کرده باشد، حتی اگر زن تقاضای حبس او را داشته باشد، امکان حبس مرد وجود ندارد.

علاوه بر این، حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه فقط مربوط به مهریه هایی است که تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشند. بنابراین اگر مهریه ای بیش از این مقدار باشد، نمی توان مرد را به استناد عدم پرداخت این مقدار به زندان فرستاد.

نکته دیگر در خصوص حبس مرد در این موارد این است که مرد با درخواست زن و همانطور که گفته شد در صورتی که اعسار او اثبات نشود زندانی می شود. بنابراین اگر زن زمانی که اعسار مرد به اثبات نرسیده است، تقاضای حبس او را نماید حبس مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه تحقق پیدا می کند.

آیا مرد با وجود اعسار از پرداخت مهریه زندانی می شود؟

تقسیط مهریه چه ارتباطی با اعسار دارد؟

حکم به تقسیط مهریه یکی از احکام رایج در دادگاه های خانواده است که در واقع در راستای همان دعوای اعسار از پرداخت مهریه مطرح می شود. وقتی مرد با کمک وکیل خانواده دادخواست اعسار را در دادگاه بدوی صادر کننده حکم ثبت می کند، قاضی مخیر است با توجه به شرایط فرد میان مهلت دادن به فرد برای پرداخت تمامی مبلغ مهریه و یا تقسیط یعنی قسطی کردن مهریه یکی را انتخاب کند.

حکم به تقسیط مهریه در واقع حکم به نوعی اعسار به نام اعسار جزئی است که مرد بر اساس آن موظف است هر بخش از مهریه را در قالب اقساطی که بانک تعیین می کند بپردازد. در صورتی که هر یک از زن و مرد به میزان این اقساط اعتراض داشته باشند می توانند درخواست تعدیل اقساط را به دادگاه ارائه دهند و دادگاه در صورتی که این درخواست را موجه تشخیص دهد حکم به تعدیل اقساط می دهد و مقدار آن را کم یا زیاد می کند.

مشاوره حقوقی درمورد اعسار از پرداخت مهریه در  گروه وکلای خانواده

انجام اقدام حقوقی لازم در زمان مناسب مهمترین نکته در ارتباط با دعاوی حقوقی به طور کلی و به طور ویژه دعاوی مهریه است که در حفظ حق و حقوق شما تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین جهت قبل از هر گونه طرح دعوا و یا به محض اینکه به عنوان خوانده طرف دعوای مهریه قرار گرفتید لازم است از وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در زمینه خانواده استفاده کنید تا فرصت اقدام حقوقی مورد نیاز برای خود را از دست ندهید.

در گروه وکلای خانواده امکان دریافت انواع خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی، اعطای وکالت، تنظیم دادخواست، دفاع در دادگاه، پیگیری اجرای حکم و… با مناسب ترین هزینه برای شما عزیزان فراهم شده است. این خدمات به تناسب نیاز مراجعان و شرایط خاص هر پرونده ارائه می شود و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در حل و فصل دعاوی و امور حقوقی آشنا ایفا می کند. برای آشنایی با نحوه استفاده از این خدمات کافی است با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

لینک کوتاه

https://vakil-khanevade.com/?p=484

اشتراک گذاری این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان مشاوره تلفنی رایگان - 09104794422